مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشکده خبر در یادداشتی به اهمیت اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های درونی پرداخته که این مدل اقتصادی مختص زمان جنگ و بحران نیست و با توجه به منابع عظیمی که در ایران وجود دارد، باید عدم وابستگی به خارج را بیشتر تقویت کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "جلال خالقی" مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشکده خبر، در یادداشتی به اهمیت اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های درونی پرداخته که این مدل اقتصادی مختص زمان جنگ و بحران نیست و با توجه به منابع عظیمی که در ایران وجود دارد، باید عدم وابستگی به خارج را بیشتر تقویت کنیم.

شرایط اقتصادی هر کشور در مواقع بحران و جنگ ویژه بوده و در حقیقت کشور ما همواره طی 35 سال گذشته درگیر جنگ آشکار و پنهان با استکبار جهانی بوده است.

شرایط ویژه ایران در زمینه ظرفیت‌های عظیم را باید در نظر گرفت، ما یک کشور معمولی نیستیم بلکه ایران سرزمینی است که نه تنها منابع سرشار آن از قدیم مورد طمع کشورهای استعمارگر بوده حتی پس از وقوع انقلاب اسلامی نیز به سبب سیاست مستقل "نه شرقی نه غربی" که داشت؛ مورد غضب ابرقدرت‌های جهان واقع شد و آن‌ها همواره بیم دارند که سایر کشورهای منطقه نیز از جمهوری اسلامی الگوبرداری کنند و البته وقایع سال‌های اخیر نشان داده این نگرانی‌ها چندان هم بی‌پایه نبودند.

اقتصاد مقاومتی مدلی از اقتصاد بر مبنای تکیه بر ظرفیت‌های درونی یک کشور است که برخی اقتصاد مقاومتی را به اقتصاد زمان جنگ و بحران تعبیر می‌کنند چراکه این مدل اقتصادی به سبب اکتفای صرف بر توان داخلی در بحرانی‌ترین شرایط که دسترسی به خارج از مرزهای امکان‌پذیر نیست، راه‌گشا خواهد بود.

چند سال است که دشمن رسما وارد فاز نبرد اقتصادی با ایران شده و پس از ناامیدی از فتنه 88 به سرمایه‌گذاری خویش در عرصه جنگ اقتصادی بازهم افزوده است، دیگر انتظار چه حرکتی از آنان داریم تا باور کنیم در وسط صحنه یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم.

تنها راه مقابله موثر با نبرد اقتصادی دشمن، اتخاذ تاکتیک متناسب یعنی اقتصاد مقاومتی است، دل‌بستن به کاهش تحریم‌هایی که می‌دانیم پرونده هسته‌ای تنها بهانه‌ای برای وضع کردن آن‌هاست و گره‌بستن همه مشکلات کشور به کاهش تحریم‌های خارجی به‌جای راه‌گشایی از مشکلات فقط افزایش بار روانی عملیات اقتصادی دشمن را به همراه خواهد داشت.

تاکید بیش از حد بر لغو تحریم‌ها و مذاکرات پی‌در پی خواسته و ناخواسته گرای صحیحی به دشمن می‌دهد که نقطه درستی را مورد تهاجم قرار داده و ضمن تداوم حملات خویش باید بر شدت آن بیفزایند.

نظام جمهوری اسلامی ساختار مردم سالار دینی است که تجربیاتی هم‌چون هشت سال تهاجم نظامی تمام‌عیار، مبارزه با نمونه‌های متفاوتی از گروهک‌های ترورسیتی و شبه انقلاب‌های رنگی از جنس آن‌چه این روزها در اوکراین شاهد آن هستیم را پشت سر گذاشته است و پس از تمام این تجربیات، رهبر معظم انقلاب تهاجم اقتصادی را نقطه ضعف نظام جمهوری اسلامی تشخیص داده‌اند، حکمت نام‌گذاری چهار پنج سال اخیر با عناوین اقتصادی نیز براساس همین رویکرد است.

از اینجا به بعد بر ماست که ببینیم آیا در عرصه مقابله با تهاجم اقتصادی دشمن بر مبنای اقتصاد مقاومتی نیز به اندازه هشت سال دفاع مقدس یا فتنه‌های 78 و 88 از خود جدیت و تلاش به خرج خواهیم داد، یا ماهیت متفاوت نبردی که اکنون درگیر آن هستیم سبب سستی و عدم واکنش مناسب ما خواهد شد.

در این راستا دانشگاه‌ها نیز نقش خود را ایفا می‌کنند و البته اگر تئوری‌های اقتصادی ترجمه شده از کتب غربی ثمربخش بود؛ ابتدا صاحبانش را نجات می‌داد تا یکی پس از دیگری کاهش رتبه اعتباری پیدا نکنند، لذا باید به دنبال راه حل‌ها و مدل‌های بومی بود که از دل مشکلات همین کشور و متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط این آب و خاک آفریده شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داود سجادی
۰۸:۱۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
سرور گرامی
درگیری غرب با ایران فقط منحصر به این 30 سال نمی گردد ،هرگاه ایران حرفی برای گفتن داشته همین در گیری وجود داشته است.
با مطالعه تاریخ تطبیقی درمییابیم در 2500 سال قبل غرب با عنوان یونان ودر 1500 سال قبل با عنوان رم واینک با عنوان امریکا با تمدن ایران اسلامی در گیر است.
بله ایران یک کشور معمولی نیست بازمانده بزرگترین امپراطوری است که جهان بخود دیده است.از میان مردم ایران رهبرانی امام خمینی (ره)رویش میکنند وسربازانی چون همت .
آخرین اخبار