مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشورازتعطیلی کشتارگاه‌های سنتی طیور درکشور به طور کامل خبرداد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ هادی تبرائی درحاشیه بازدید از کشتارگاه طیور همدان و دو واحد تولید صنایع غذایی گفت: حوزه فعالیت دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی دو حوزه اماکن دامی و صنایع وابسته به دام و حوزه فرآورده‌هایی است که در این اماکن تولید می‌شود.
وی افزود: در حوزه اماکن دامی و صنایع وابسته به دام بحث نظارت بهداشتی برای اماکن مطرح است که این مهم در دو شاخه صدور پروانه بهداشتی در مراحل تأسیس و مراحل بهره‌برداری این اماکن و شاخه دیگر نیز بازرسی بهداشتی از این اماکن است.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، گفت: دامپزشکی بر بهداشت عمومی، استحصال، فرآوری و حمل و نقل و نگهداری در خصوص فرآوری‌های خام دامی نظارت دارد.
 وی با بیان اینکه ابتدای پیروزی انقلاب تنها دو کشتارگاه‌های نیمه‌صنعتی طیور در کشور فعال بود، گفت: هم اکنون 228 کشتارگاه صنعتی طیور در کشور فعالیت دارند که در این زمینه کشتارگاه‌های سنتی طیوردرکشور به طور کامل تعطیل شده‌اند.
تبرائی با بیان اینکه هم اکنون در کشور 71 کشتارگاه صنعتی طیور در حال ساخت است،اظهار داشت: این واحدها هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند.
وی افزود: در حوزه کشتارگاه‌های دام در گذشته 750 کشتارگاه سنتی در کشور وجود داشت که عموماً در اختیار شهرداری‌ها بودند اما با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان همیاری‌ها و دهیاری‌های شهرداری‌های وزارت کشور بسته شد، ساماندهی این کشتارگاه‌های سنتی در اولویت کاری قرار گرفت.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تشکیل کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها در استانداری‌ها خاطرنشان کرد: هم اکنون 67 کشتارگاه صنعتی دام شکل گرفته و حدود 18 کشتارگاه صنعتی نیز در حال تأسیس است.
وی با بیان اینکه در بحث بازرسی از واحدهای زیرمجموعه غالباً با موارد تخلف و تقلب بهداشتی مواجه می‌شویم، ادامه داد: بعد از ارسال موارد تخلف صورتجلسه تنظیم، فرآورده توقیف و ضبط می‌شود و پس از بررسی نتایج آزمایشگاهی تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ادامه داد: اگر چنانچه تخلفات تکرارپذیری در زمینه نظارت و بازدید از واحدهای تولیدی مشاهده شود موارد به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به نظارت بهداشتی از سوی دامپزشکی و وزارت بهداشت بر روند تولید محصولات دامی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ با وزارت بهداشت، نظارت بهداشتی بر حوزه‌ای که در خصوص فرآورده‌های خام دامی باشد با دامپزشکی است اما چنانچه محصول از حالت خام خارج شده و فرآوری شود، نظارت بهداشتی بر آن در حوزه وزارت بهداشت است.
تبرائی با اشاره به پیش رو بودن ایام نوروز نیز گفت: دامپزشکی علاوه بر وظیفه‌ای که در طول سال دارد چهار برنامه تشدید کنترل نظارت‌ها در برنامه‌دارد که از جمله این موارد بحث نوروز است.
وی با بیان اینکه طرح نوروزی امسال از 26 اسفند تا 15 فروردین ماه سال اینده برقرار خواهد بود، ابراز داشت: در این طرح اکیپ‌های ویژه‌ای به صورت دو شیفت صبح و بعد از ظهر شکل می‌گیرد و در محل‌های مشخص مستقر خواهد شد./س
برچسب ها: کشتارگاه ، طیور ، تعطیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.