استانداریزد در ابتداي اين سمينار، حوزه گردشگري، ميراث فرهنگي، صنايع دستي و بافت تاريخي را يكي از حوزه هاي مهم استان يزد دانست و گفت: ما در استان يزد با دارا بودن 2280 هكتار بافت تاريخي، يك سرمايه بسيار ارزشمند را در اختيار داريم كه اگر برنامه ريزي لازم براي بهره برداري درست از اين سرمايه را نداشته باشيم، اين سرمايه به تدريج از دست خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران يزد

میرمحمدی با اشاره به صنعت گردشگري در كشورهاي صاحب اين صنعت و امكانات و زيرساخت هايي كه در آن كشورها براي جذب گردشگران فراهم شده است افزود: خوشبختانه در استان يزد، طبيعت از تنوع بسياري برخوردار است و هرنقطه از اين استان مي تواند براي گردشگري از جذابيت خاصي برخوردار باشد.

ميرمحمدي تأكيد كرد: تنها گفتن اين كه 6500 اثر ثبت شده تاريخي و 18 اثر ثبت شده طبيعي در استان داريم، وظيفه ما را در اين خصوص به پايان نمي برد بلكه باعث يادآوري تكاليف و وظايف ما در خصوص حفظ و مراقبت و بازسازي و احياء و معرفي اين آثار مي شود.

استاندار يزد سپس با طرح اين سوال كه براي مرمت و بازسازي بافت تاريخي استان چه بايد كرد، از وضعيت موجود برخي خانه هاي تخريب شده در بافت تاريخي كه به زباله داني بدل شده اند انتقاد نمود و گفت: چرا طرح ساماندهي بافت تاريخي كه سالهاست تدارك ديده شده و مشاورين زيادي نيز روي آن كار كرده اند، هنوز اجرا نشده است؟

وي در بخش ديگري از سخنان خود، خواستار فراهم كردن زيرساختهاي لازم جهت اسكان، پذيرايي، ارائه صنايع دستي به گردشگران و ديگر خدمات مورد نياز آنان شد و از دست اندركاران امر توليد صنايع دستي استان خواست تا در توليد صنايع دستي، نمادهاي فرهنگي، اجتماعي و ديني استان يزد لحاظ شود

  محمد ميرمحمدي ادامه داد: خوشبختانه با حضور مديران دلسوز و علاقه مند در حوزه ميراث فرهنگي استان اين اميدواري را داريم كه هرچه زودتر اين موارد در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري استان لحاظ شود و حفظ و صيانت از بافت تاريخي مدنظر قرار گيرد و زندگي در بافت جريان يابد.

وي سپس از ساخت و سازهاي بدون مجوز در استان انتقاد كرد و خواستار توسعه شهر، به صورت متوازن شد. استاندار يزد خاطرنشان كرد: ما براي هر مشكلي مي توانيم راه حلي بيابيم و بن بستي براي ما نبايد وجود داشته باشد. چرا كه هر مشكلي را مي شود با قدرت فكر و انديشه برطرف نمود و من با اين ايمان و اعتقاد و همتي كه در استان مي بينم اين اميد را دارم كه در زمينه گردشگري و صنايع دستي توقيفات چشمگيري در استان حاصل شود.

عالي ترين مقام اجرايي استان با اشاره به لزوم تسهيل سرمايه گذاري در استان در حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي از مسئولين خواست تا موانع لازم بر سر راه سرمايه گذاران در اين حوزه شناسايي شده و در جهت رفع آنها تلاش شود.

وي افزود: دليلي ندارد كه علاقه مندان به سرمايه گذاري در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري را در پيچ و خمهاي اداري معطل كنيم و انگيزه آنها را تضعيف نماييم چرا كه فضا بايد براي علاقه مندان به سرمايه گذاري فراهم شود و اين آمادگي در مجموعه استان وجود دارد كه مشكل را برطرف نمايد.

استاندار يزد ضمن تأكيد مجدد بر عزم مديران استان براي رفع موانع سرمايه گذاري در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري در استان يزد از همه مديران و دست اندركاران صنعت توريسم در استان خواست تا هركجا مشكلات و موانع در اين خصوص وجود دارد، به سرعت اعلام كنند تا با اتخاذ تصميمات مقتضي برطرف گردد.

وي در پايان با اشاره به امكانات، فرهنگ، حسن شهرت و جاذبه هاي گردشگري استان يزد به مسائل خاص حوزه گردشگران خارجي اشاره نمود و گفت: طبيعي است گردشگراني كه از نقاط مختلف جهان به استان يزد مي آيند، آداب و فرهنگ و سنن خاص خود را دارند كه طبيعتاً با فرهنگ ما همخواني ندارد، منتهي ما بايد بتوانيم جاذبه هاي فرهنگي خودمان را با اخلاق، ادب، سعه صدر و منش و رفتار درست، به آنها معرفي كنيم و ايشان را به فرهنگ و اعتقادات خود علاقه مند نماييم و همه اين موارد باعث مي شود كه تعداد گردشگران و ورودي به كشور افزايش يابد و فرهنگ خود را از اين طريق به دنيا معرفي خواهيم كردكه نقطه قوت بسيار بالايي است و بايد از اين ظرفيت استفاده كنيم.

گفتني است در اين همايش، شرافت رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، به ارائه گزارشي از وضعيت اين حوزه در استان يزد پرداخت و با اشاره به عزم استان براي نامگذاري سال 94 به عنوان سال خوشامدگويي به استان يزد، بر لزوم پيشرفت و تكميل پروژه هاي گردشگري در استان تأكيد كرد./س


برچسب ها: گردشگری ، یزد ، سمینار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.