مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی گفت: در تهران وحدت مدیریت نداریم و اصلا تهران بی‌صاحب است و معلوم نیست رئیس تهران چه کسی است استان‌‌دار؟ وزیر کشور؟ شهردار؟!

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرلشگر سید یحیی صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در امور نظامی در نشست با عنوان "بررسی مقدماتی طرح انتقال پایتخت" که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد اظهار داشت: جغرافیای سیاسی مدیریت بهینه مردم و سرزمین است و مهم‌ترین وظیفه هر دولت مردم‌پایه ایجاد امنیت و حفظ امنیت در برابر تهدید است.

وی افزود: در حکومت اسلامی امنیت مردم‌ پایه است که اساس قدرت محسوب می‌شود مردمی که به یک نظام سیاسی پایبند هستند مهم‌ترین سرمایه در برابر تهدیدات محسوب می‌شوند.

سرلشگر صفوی تصریح کرد: ایجاد امنیت در مرکزیت سیاسی برابر با امنیت ملی ایران است و از این نظر امنیت تهران امنیت ایران محسوب می‌شود چنانچه وقتی کیف سقوط کرد اوکراین سقوط کرد.

صفوی گفت: یکی از دلایل آقامحمدخان قاجار برای انتخاب تهران به عنوان پایتخت این بود که تهران نسبتا از مرزهای روسیه به دور بوده و آن را به عنوان پایتخت انتخاب کرد.

وی افزود: وضعیت جغرافیایی مناسب برای جمعیت ساکن و متحرک کشور از جمله مسائلی است که پایتخت باید از آن برخوردار باشد و ظرفیت جغرافیایی تهران از این نظر لبریز شده است.

سرلشگر صفوی اظهار داشت: مرکزیت کشور باید از حوادث غیر مترقبه از جمله سیل و زلزله مصون باشد تهران 12 گسل دارد که تهدید بزرگی برای پایتخت به شمار می‌رود و این ضعف در مسائل مختلفی مانند مسئله زمین، هوا و ... کامل شده است.

صفوی افزود: مرکزیت کشور باید عمق استراتژیک داشته باشد و در زمان صفویه به این دلیل اصفهان به عنوان مرکز کشور انتخاب شد که عمق استراتژیک ایران بود.

وی تصریح کرد: وحدت مدیریت شهری وجود ساختارها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است و وجود نهادهای قانونمند عملیاتی از شاخص‌های امنیتی است که مرکزیت سیاسی ایران باید آن را داشته باشد.

سرلشگر صفوی با اشاره به الزامات طرح انتقال مرکزیت سیاسی ایران گفت: وجود عزم و اراده ملی و وجود دولتی مقتدر که بتواند در مدت‌ زمان مناسبی به این امر اهتمام ورزد مهم است به طوری که در مالزی مهاتیر محمد بعد از گذشت 12-13 سال توانست پایتخت کشور را تغییر دهد.

صفوی گفت: طرح انتقال پایتخت توسط هاشمی رفسنجانی شروع شد و از سال 68 که وی ریاست جمهوری را برعهده داشت این مسئله را به وزارت مسکن و شورای عالی امنیت ملی واگذار کرد که هزینه‌های زیادی نیز در این باره صرف شد اما نهایتا طرح انتقال پایتخت مسکوت ماند.

وی با بیان پیشنهادات خود اظهار داشت: برای تعادل‌بخشی به استان تهران و ایجاد یک ساختار تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری لازم است که تهران بزرگ، شهر ری و لواسانات را یک استان محسوب کرده و سایر شهرستان‌ها مانند کرج را از تهران جدا کنیم.

سرلشگر صفوی تصریح کرد: در حال حاضر 80 درصد از صنایع خودروسازی کشور ایران خودرو و سایپا در غرب تهران قرار دارد و خروج بخشی از مراکز نظامی از تهران و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مانند سازمان‌های دولتی مثل سازمان بنادر، کشتی‌سازی و شیلات بهتر است نزدیک سواحل دریایی باشد و عدم اعطای مجوز به مراکز درمانی و دانشگاهی از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

صفوی افزود: جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌ضابطه در تهران مهم است بیش 20 شهرک در اتوبان همت قرار دارند که بالای یک میلیون نفر در این شهرک‌ها زندگی می‌کنند که آب، بهداشت و آموزش و پرورش می‌خواهد و قطعا در این تراکم مشکلات بسیاری برای این شهرک‌ها پدید خواهدآمد.

وی گفت: وضع قوانین کنترلی نهادها و ارگان‌ها در زمینه جذب نیروهای غیر بومی، ایجاد قطب‌های جاذب به منظور توزیع جمعیت ایران و توزیع قدرت تصمیم‌گیری مرکز سیاسی تهران به استان‌داری‌ها که حتی بتواند تصمیمات اقتصادی را خود در مواقع لازم وضع کنند از دیگر مواردی است که باید در انتقال پایتخت مدنظر قرار گیرد.

سرلشگر صفوی با اشاره به ایجاد وحدت مدیریت در کلان‌شهر تهران گفت: در تهران وحدت مدیریت نداریم و اصلا تهران بی‌صاحب است و معلوم نیست رئیس تهران چه کسی است استاندار؟ وزیر کشور؟ شهردار؟

صفوی افزود: همین مسئله در بررسی مسائلی مانند محیط زیست که نیازمند ورود دستگاه‌های مختلف است مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به هماهنگی ریاست‌های کلان نظام با تصمیمات کشوری به عنوان یکی دیگر از موارد لازم در این زمینه تصریح کرد: طرحی از سوی وزارت کشور دنبال می‌شود که به دنبال تقسیم کشور به 41 استان است که به نظر می‌رسد باید در این تصمیمات کل کشور و تهران را باهم دید.

سرلشگر صفوی خاطرنشان کرد: خداوند یک عقل و علم و فکر درست و حسابی به ما بدهد که بتوانیم این کشور و ملت را اداره و مردم ما آسایش داشته باشند و پیشرفت و استقلال و عزت را به صاحب اصلی آن تقدیم کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرلشگر ، سیاسی ، مدیریت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار