دادن پستانک به کودکان گاهی باعث عفونت گوش میانی، آسیب به سیستم دندان‌ها و فک و حتی اختلال در سخن گفتن او می‌‌شود.

پروفسور محمدحسین سلطان‌زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص کودکان و نوزادان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: بسیاری از نوزادان عادت به مکیدن انگشت خود دارند زیرا این حالت به آن‌ها احساس امنیت و آرامش می‌‌دهد؛ به ویژه قرارگرفتن در شرایط خاصی مانند جدائی از مادر و یا بودن در مکان تازه و بین افراد ناآشنا و یا هنگام خوابیدن نیاز کودک به مکیدن را افزایش می‌دهد. 

وی ادامه داد: مکیدن طولانی مدت پستانک و انگشت تقریبا به میزان مشابهی، بر سیستم دندان‌ها و فک تأثیر می‌گذارد و طولانی شدن عادت مکیدن سبب می‌شود که دندان‌های جلویی فک بالا و پایین از هم فاصله پیدا کنند و کام کودک عمیق شود و اگر تا سنی که دندان‌های دائمی او در حال رویش است ادامه یابد، صدمه زیادی به دندان‌های او وارد می‌شود. 

وی در ادامه گفت: دادن پستانک به کودکان گاهی باعث عفونت گوش میانی می‌شود و در برخی گزارش‌ها مشخص شده کودکانی که پستانک استفاده می‌کنند ۹۰ درصد بیشتر در معرض عفونت‌های مکرر گوش میانی هستند. 

وی در ادامه تأکید کرد: هیچگاه پستانک را با زنجیر به دور گردن نوزاد نیندازید زیرا ممکن است باعث خفگی او شود، همچنین آغشته کردن پستانک به ماده‌ای شیرین، دندان‌های نوزاد را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهد. 

وی در پایان گفت: توصیه پزشکان و دندانپزشکان این است که از خرید پستانک صرف‌نظر کنید چون ضررهای مکیدن پستانک برای کودکان خیلی بیشتر از منافع کوتاه‌مدت آن است، پستانک حتی ممکن است در سخن گفتن کودک اختلال ایجاد کند. 



انتهای پیام/
برچسب ها: پستانک ، گفتار ، دندان ، خواب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار