شهردار تهران با اشاره به اینکه طبق آمارهای اعلام شده تعداد روزهای پاک در تهران بیش از 140تا150روز نیست ،گفت: روزهای هوای پاک در تهران به تعداد انگشتان دست می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ قالیباف در سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک که بیش از ظهر امروز در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان داخلی و خارجی در عرصه حمل و نقل ترافیک و عرض تبریک به مناسبت روز مهندس به جامعه مهندسین کشور اظهار داشت: این توفیقی است برای مهندسین کشور که روز تولد یکی از اندیشمندان و معماران اسلامی خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان این روز برگزیده شده است.
 
وی همچنین ضمن تقدیر از تمامی افراد تلاشگر در برگزاری این نشست صمیمی و علمی که هر ساله شکل می گیرد چه افرادی که ارسال مقاله نموده و چه افراد فعال در حوزه های داوری و برنامه ریزی افزود: بدون تلاش این عزیزان هیچ توفیقی میسر نبوده ضمن اینکه دغدغه مشترک نگرانی و علاقه مندی همه ما به کار بوده  و دانش مان برای بهبود زندگی انسان ها و اگر این گردهمایی و نشست منجر به این نتیجه نشود باید بگویم به توفیقی در تلاش خود دست نیافته ایم.
 
شهردار تهران با بیان اینکه اگر میان علم و زندگی روزمره مردم فاصله ایجاد شود و یا به فراموشی سپرده شود به جای اینکه علم در خدمت مردم بیاید مردم در خدمت علم قرار خواهند گرفت اظهار داشت: هیچ یک از این موارد در جمع وجود نخواهد داشت و توجه به این موضوع که بتوانیم در این نشست ها همچون سال‌های گذشته اثرگذار در بهبود کیفیت زندگی و نیز ارتقای آن به خصوص در شهرها و کلان شهرها باشیم از مهمترین هدف ما است.
 
قالیباف با تاکید بر اینکه طبیعتا حمل و نقل عمومی امروزه مهمترین مساله مطرح در شهرها و کلان‌شهرها بوده اظهار داشت: حمل و نقل عمومی، اقتصاد، مسائل اجتماعی و محیط زیست را در کلان شهرها با سیتره خود درآورده است.
 
وی با اشاره به اینکه امروز کمتر اندیشمندی را در حوزه‌های اقتصادی، مسائل جامعه شناسی و محیط زیست می‌یابیم که به تاثیرگذاری حمل و نقل عمومی نرسیده باشد اظهار داشت: این امر به خصوص در حوزه اجتماعی و موضوع سلامت به عنوان مهمترین چالش موجود در شهرهای بزرگ و به خصوص تهران مطرح است.
 
شهردار تهران از آلودگی هوا و آلودگی صوتی به عنوان مهمترین چالش دیگر شهرهای بزرگ یاد کرد و افزود: طبیعی است که برای رهایی این چالش‌ها، تصمیم‌گیری‌ها باید به گونه‌ای شود که ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی حمل و نقل بیشتر مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه در تمامی این اقدامات باید دو شاخص مهم دسترسی و یکپارچگی حمل و نقل عمومی توجه اساسی شود که بدون آنها قادر به فائق آمدن بر این موضوع نخواهیم بود.
 
قالیباف خطاب به مسئولان حاضر در این همایش افزود: خواهش من از تمامی اندیشمندان و بزرگی این عرصه فرهنگ سازی در این زمینه است چراکه ما به میزان امکانات و ظرفیت‌های امروز در شهر تهران فراهم شده بهره لازم را نمی‌بریم و شاید یکی از علل آن این است که هنوز به فرهنگ و شیوه بهره برداری مطلوب و کارایی که ما را با کاهش چالش‌ها سوق دهد کمتر توجه نموده‌ایم.
 
وی با تاکید بر اینکه این فرهنگ سازی نیازمند یکسری نیازمند یکسری اقداماتی ایجابی و سلبی است ادامه داد: بدون شک اقدامات ایجابی مقدم بر اقدامات سلبی بوده و همه این عوامل نیازمند آن است که این موضوع در شهر عمومی شده و مردم به قلم افراد صاحب نظر در این عرصه توجه نمایند و اطلاعات بیشتر در دسترس مردم قرار گیرد.
 
شهردار تهران اظهار داشت: در برخی مقالات گفت وشوندها به گونه ای مسائل برای مردم توزیع می شود که صادقانه و درست نبوده و نه تشخیص و نه درمان درد است بلکه ممکن است بدون آنکه منفعتی برای جامعه و مردم داشته باشد تنها گروه‌ها، جریان‌ها و افراد خاصی ذی نفع آن باشند.
 
وی خطاب به مجریان تصریح کرد: این جاست که جای شما خالی بوده و شما باید در این عرصه حضوری پررنگ تر نسبت به گذشته داشته باشید.

شهردار تهران در ادامه با تأکید بر نظارت نخبگان بر تصمیمات مدیریت شهری در جهت توسعه حمل و نقل عمومی اظهار داشت: نخبگان باید منتقد ما بوده و ما را راهنمایی نمایند و برای ما تصمیمگیری کنند که در تصمیمات خود خطا نکرده و امکانات واموال مردم را بی‌جهت هزینه ننماییم ضمن اینکه بنده و امثال بنده نیز مکلف به تبعیت از این نگاه کارشناسی خواهیم بود.

قالیباف با بیان اینکه موضوعات برای انتخاب راه درست جامعه باید به چالش کشیده شود افزود: عدم توجه به تمامی ابعاد سبب مسئله‌ای می‌شود که امروز به آن دچاریم و آن عدم بهره‌گیری از امکانات نسبت به میزان آنهاست و این امر مانع توسعه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مسائل عنوان شده از سوی کارشناسان در این جلسه واقعیت بوده و نیازمند توجه است به موضوع پیاده راه سازی و نجات شهر از استیلای ماشین‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: حرمت ماشینها در شهر بیشتر از انسانهاست و این نیازمند توجه است.

شهردار تهران به پیاده راه سازی در منطقه بازار و فشارهای روانی سیاسی ایجاد شده درآن زمان مبنی بر این اقدام اشاره نمود و افزود: هر چند که به خوبی مسئولان شهری بر تصمیم‌گیری این مسئله واقف بودند اما آن روز جای روزنامه‌نگاران و نخبگان خالی بود که به مدیریت شهری پافشاری نمایند و تأکید نمایند که تصمیم آنان صحیح است که البته پس از 4،5ماه شهروندان منطقه و بازار به باور صحیح بودن این اقدام دست یافتند هر چند فشارهای روانی و روحی فراوانی برای ما ایجاد نمود.

قالیباف با بیان نگاه امنیتی به مسئله در زمان احداث پیاده‌راه‌ها به همکاری نیروی انتظامی در این خصوص اشاره نمود و افزود: نکته جالب آن است که این مسئله امروز به یک فرهنگ و مطالبه عمومی مردم تبدیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه امروز نباید حمل و نقل عمومی به یک مطالبه عمومی تبدیل شود گفت: در خصوص حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا هر گونه تصمیم سلبی و ایجابی پیش شرط توسعه حمل و نقل عمومی است.

شهردار تهران به اطلاع بی‌موقع در آخر شب و یا اول شب در خصوص طرح ترافیک از درب منزل شهروندان اشاره نمود و افزود: این عمل به معنای تشویق شهروندان به قانون شکنی است و اگر کسی هم بخواهد قانون را راعایت کند باید زندگی خود را تعطیل و از ابتدایی ترین حقوق اولیه جهت احترام به قانون ممنوع شود و یا به تعبیری دیگر این عمل به معنای تبلیغ قانون شکنی بوده چراکه امکانات آن در دسترس نیست.

قالیباف با اشاره به اینکه نبود امکانات و خواست نامعقول،  شهروندان را به قانون شکنی سوق خواهد داد تأکید کرد: باید به این تصمیمات پایان داد و بدون شک فضای زندگی و کار از دغدغه‌های مهمی است که باید به آن توجه نمود و با تصمیم زوج و فرد قابل حل نیست و مستلزم توسعه حمل و نقل رعایت فرهنگ ترافیک در شهر و نظارت نخبگان بر مدیران است.

*ساخت 30کلیومتر مترو در هر سال

وی ادامه داد: امروز ظرفیتی در شهر تهران فراهم شده بطوریکه اگر در سال گذشته کمتر از 3کیلومتر مترو ساخته می‌شد و در طول 8سال گذشته نیز متوسط ساخت مترو 12تا14کیلومتر بود با اطمینان به شما عرض می‌کنم با تکیه بر توان مهندسین این امکان در سال فراهم است که ما در سال حداقل 30کیلومتر مترو بسازیم.

شهردار تهران با بیان تکمیل بودن تمامی طرح‌ها و نیروی انسانی در این خصوص اظهار داشت:  تنها چالش اعتبار مورد نیاز جهت شتاب گرفتن این موضوع است هرچند همه امکانات موجود در شهر را در این راستا به کار خواهیم گرفت.

قالیباف با یادآوری کمک دولتها در کشورهای دیگر در جهت توسعه و ساخت شبکه حمل ونقل به در نظر گرفتن سوبسیت از جانب آنان برای مردم اشاره نمود و افزود: این موضوع با توجه به نیازمندی مردم کشور ما به سوبسیت و نیز سهم انفال و درآمدهای محلی در حوزه حمل و نقل عمومی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چراکه تنها موضوع مطرح سفر نبوده بلکه مهمتر از آن جان و سلامت انسانهاست.

وی با بیان اینکه امیدوارم با توجه به این نشستها و فعالیتها در دوره سوم مدیریت شهری که بنده توفیق خدمت گزاری آنرا دارم شاهد کاهش چالش بزرگ آلودگی هوا باشیم اظهار داشت: طبق آمارهای اعلام شده تعداد روزهای پاک در تهران بیش از 140 تا 150روز نبوده و روزهای هوای پاک به تعداد انگشتان دست می‌رسد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه اگر تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم هم در حوزه فرهنگ عمومی و هم تبدیل نمودن به یک مطالبه عمومی خواهیم توانست پس از یک دوره 5ساله تعداد روزهای سالم را به دوبرابر در سال افزایش دهیم ، خاطر نشان کرد: این اتفاق بزرگیست که در شهر می‌تواند صورت گیرد و مارا به مطلوب برساند.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: شهردار ، تهران ، آلودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار