معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: افزود: کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم در حاشیه دریاچه ارومیه از مهم ترین راهکارهای جلوگیری از فاجعه زیستی و تداوم تولید در بخش کشاورزی بشمار می آید.

مصطفی نیکدل در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: سطح زیر کشت باغات و اراضی زراعی نیز که وابسته به منابع آب زیرزمینی و سطحی بوده به صورت بی رویه و نامتناسب با شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آبی در منطقه توسعه پیدا کرده است.

وی با ضروری دانستن بهره گیری از یافته های تحقیقاتی تشریح کرد: اهمیت توجه به تبعات زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه و اثرات مستقیم آن بر اکوسیستم های کشاورزی و منابع طبیعی منطقه، ضرورت توجه به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و استفاده بهینه از یافته های تحقیقاتی صورت گرفته را دو چندان می کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: آذربایجان شرقی در یک منطقه نیمه خشک اقلیمی قرار گرفته است و استمرار و حاکمیت خشکسالی های چند سال اخیر در سطح استان باعث کاهش منابع آبی، اُفت شدید سفره های آب زیرزمینی، خشک شدن و پسروی آب دریاچه ارومیه و گسترش سطح اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه شده است.

نیکدل تاکید کرد: اجرای طرح هاي آبخوانداری و آبخيزداري براي احياي درياچه اروميه لازم است./س
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کشت ، محصولاتی ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.