ذوق‏‎زدگی روزنامه‏‌نگاران وطنی از اعلام «محدود کردن حق ایران»توسط شرمن!/ وقتی قرار است امریکایی‎ها برای داخل بزک شوند/ «غنی‏‎سازی سمبلیک»؛ همه آنچه امریکا می‎خواهد

اظهارات اخیر وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا در سرزمین های اشغالی و تاکید وی بر پذیرش یک برنامه غنی سازی محدود برای ایران در مرحله نهایی مذاکرات آن هم «تحت نظارت» و «با اندازه‌ای مشخص»، باعث ذوق زدگی رسانه های اصلاح طلب شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،  به نقل از رجا نیوز اظهارات اخیر وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا در سرزمین های اشغالی و تاکید وی بر پذیرش یک برنامه غنی سازی محدود برای ایران در مرحله نهایی مذاکرات آن هم «تحت نظارت» و «با اندازه‌ای مشخص»، باعث ذوق زدگی رسانه های اصلاح طلب شده است.

 برخلاف مردم و نمایندگان مجلس ایران که همچنان از جزییات مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اطلاعات دقیقی ندارند، معاون وزیر خارجه امریکا چند روز پس از مذاکرات با ایران در وین، به دیدار مقامات اسراییلی رفت و ضمن اعلام جزییات مذاکرات به آنها و تضمین برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی در مذاکرات هسته ای با ایران، گفت: «در چارچوب طرح اقدام مشترک (توافق ژنو)، که در نظر گرفته شده است این امکان وجود دارد که ایران بتواند برنامه غنی سازی کوچک و مجزا داشته باشد. اما این مسئله بستگی به این دارد که ماهیت آن چه باشد و اینکه باید راستی آزمایی و نظارتی که اطمینان حاصل کند هرگز این برنامه جنبه نظامی پیدا نمی کند و صرفا و فقط برای مقاصد صلح آمیز است، وجود داشته باشد.»

این جملات شرمن در حالی بیان می شود که بر اساس بند چهارم معاهده ان پی تی که ایران نیز عضو آن به شمار می آید، همه کشورها به شرط اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای شان، می توانند بدون هیچ محدودیتی به غنی سازی اورانیوم بپردازند و مشخص نیست این اظهارات شرمن که می گوید در صورت اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های ایران، «احتمال» دارد که ایران در گام نهایی بتواند به غنی سازی اورانیوم به طور «محدود» بپردازد به چه علت مورد استقبال!  اصلاح طلبان قرار گرفته است؟

 سانسور حرفهای شرمن و تلاش برای بزک کردن چهره امریکا

نکته جالب آنکه روزنامه اعتماد که برای بزک کردن چهره امریکا و القای دروغ بزرگ برسمیت شناختن حق غنی سازی توسط ایران توسط غرب، تیتر نخست خود را با «اعتراف امریکا» منتشر کرده است، با سانسور اظهارات وندی شرمن درباره غنی سازی «احتمالی و محدود» ایران، تلاش کرده تا به مخاطب القا کند که در گام نهایی ایران به طور کامل حق غنی سازی بدون محدودیت و منطبق با ان پی تی را خواهد داشت!

روزنامه آرمان نیز که به عنوان یکی از رسانه های تندروی حامی دولت و خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی شهرت دارد، با سانسور بخشهایی از سخنان شرمن که تاکید کرده است احتمال دارد در نهایت غنی سازی به صورت «محدود» توسط ایران انجام شود، تلاش کرده تا این سخن معاون وزیر خارجه امریکا را نشانه ای بر درستی مسیر پیش گرفته شده توسط دولت جدید و تیم مذاکره کننده هسته ای بداند و با تیتر «اعتراف بزرگ شرمن در قلب دشمن » همه توان خود برای دفاع از توافق ژنو را بکار برده است.

 با این حال مشخص نیست ذوق زدگی ناشیانه به خاطر اظهارات تحقیر آمیز وندی شرمن به چه علت «اعتراف بزرگ امریکا» آن هم در  قلب دشمن نامیده می شود، چرا که پیش از مذاکرات ژنو ایران نه تنها به غنی سازی 20% خود ادامه می داد بلکه هیچ محدودیتی نیز برای غنی سازی بیشتر نداشت اما بعد از امضای توافق ژنو توسط ایران، علاوه بر تبدیل شدن غنی سازی 20% به 5% در شرایط کنونی، امریکایی ها با تحقیر و منت گذاری بر ایران، از محدود کردن حق مصرح ایران در بند 4 معاهده ان پی تی سخن گفته و از سویی اعطای این حق محدود شده و مسلم هسته ای مردم ایران را هم نه قطعی بلکه احتمالی قلمداد کرده اند.

این در حالی است که محدود کردن حق قانونی ایران و تبدیل آن به یک «غنی سازی سمبلیک» پیش از این نیز در گام نهایی توافق نامه ژنو آمده بود و نمایندگان ایران نیز آنرا پذیرفته بودند. در بخش پایانی توافقنامه ژنو آمده است: «دربرگیرنده یک برنامه غنی‌سازی که توسط طرفین تعریف شده با عناصر توافق شده توسط طرفین منطبق با نیازهای عملی [ایران]، با محدودیت‌های توافق شده در زمینه دامنه و سطح فعالیت‌های غنی‌سازی، ظرفیت، مکانی که [غنی‌سازی] انجام می شود، و ذخایر اورانیوم غنی‌شده برای یک دوره ای که توافق می گردد. » حال آنکه طبق معاهده ان پی تی ایران می تواند میلیون ها سانتریفیوژ بدون هرگونه محدودیتی داشته باشد و از آنها بصورت صلح آمیز و بدون قید و شرط استفاده کند.

 گفتنی است رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با مردم تبریز درباره نحوه مواجهه برخی جریانات سیاسی داخلی با امریکا اشاره کرده و از تلاش آنها برای بزک کردن چهره امریکا سخن گفتند. ایشان در این زمینه فرمودند: «ملت ایران در انقلاب گفت، در حوادث بعدى گفت، در جنگ تحمیلى گفت، در این بیست‌ودوم بهمن گفت: ما تسلیم زورگویى و باج‌خواهى آمریكا نخواهیم شد. یك عده سعى نكنند چهره‌ى آمریكا را بزك كنند، آرایش كنند، زشتى‌ها و وحشت‌آفرینى‌ها و خشونتها را از چهره‌ى آمریكا بزدایند در مقابل ملت ما، به‌عنوان یك دولت علاقه‌مند، انسانْ‌دوست معرفى كنند؛ اگر سعى هم بكنند، سعى‌شان بى‌فایده است.»
منبع: رجا نیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار