رییس فدراسیون ورزشهای روستایی عشایری و بازی های بومی و محلی، از شناسایی 500 نوع بازی بومی و محلی ایرانی خبر داد.

غلامرضا جعفری که برای شرکت در مجمع هیات روستایی عشایری استان چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کرده بود افزود: 500 نوع بازی بومی محلی ایران شناسایی شده که در قالب 2400 شکل بازی می باشد.
وی گفت: برای مستند سازی این بازی ها، با همکاری وزارت ورزش و جوانان و مجامع علمی، اقدامات لازم صورت می گیرد و ثبت بین المللی این بازی ها نیازمند همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد.
به گفته وی، در سال 93 نیز کشتی چوخه به صورت بین المللی با حضور کشورهایی که اشتراکات فرهنگی با ایران دارند؛ برگزار می شود.
رییس فدراسیون ورزشهای روستایی عشایری و بازی های بومی و محلی گفت: برای مستند سازی این بازی ها و ثبت آن در سازمان بین المللی یونسکو به تبارشناسی و فلسفه ایجاد این بازی ها نگاه ویژه ای خواهد شد.
وی درباره این موضوع که فردی مانند لیونل مسی برای جوانان روستایی و عشایری شناخته شده تر از هر بازی روستایی و عشایری است گفت: این تغییر نگرش باید از سوی رسانه ها صورت گیرد و رسانه ها می توانند مروج بازی های بومی و محلی در سطح روستاها باشند.
جعفری در خصوص برخی از اظهار نظرها که رییس فدراسیون روستایی عشایری مورد توجه معاون وزارت ورزش و جوانان نیست گفت: این موضوع صحت ندارد چرا که بنده شاگرد نصراله سجادی بوده ام و در دانشگاه افتخار شاگردی حمید سجادی را نداشته ام.
به گفته وی، بنده کارمند وزارت ورزش و جوانان و بنیانگذار ورزش روستایی و عشایری می باشم و هیچ اختلافی با این وزارتخانه و این فدراسیون نیست./س
برچسب ها: شناسایی ، پانصد ، بازی ، بومی ، ایرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.