وزیر نفت گفت: آنچه به عنوان بنزین از پتروشیمی‌ها گرفته می‌شود قطعا آلاینده است و با توافقات انجام شده با دولت از سال ۹۳ هیچ دریافتی به نام بنزین از پتروشیمی‌ها نخواهیم داشت و واردات بنزین را از سر خواهیم گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در چهل و هشتمین جلسه علنی از چهارمین دوره اسلامی شهر تهران وزیر نفت به ارائه گزارش بهسازی کیفیت سوخت در کشور و راهکارهای کاهش آلودگی هوا پرداخت.  
 
براساس این گزارش بیژن نامدار زنگنه با اشاره به جلسه چهارشنبه هفته گذشته که با حضور شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دولت برگزار شد، اظهار داشت: طی این جلسه با صحبت‌هایی که با رئیس شورای شهر تهران داشتیم مسائلی در خصوص راهکارهای کاهش آلودگی هوا مطرح شد و دولت نیز روی این موضوع بسیار حساس شده که می‌بایست برای آلودگی شهرهای بزرگ به ویژه تهران تغییرات جدی در نظر گرفته شود.  
 
وی در ادامه بیان داشت: در جلسه‌ای که دو هفته پیش با حضور شهردار تهران برگزار شد دستوراتی در این خصوص داده شد اما این کار یک کار ملی است و مشارکت همه ارگان‌ها را می‌طلبد.  
 
وی افزود: در حوزه سوخت یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم کیفیت سوخت است و همچنین کیفیت خودروهای تولیدی که می‌بایست وقت زیادی روی آن گذاشته شود.  
 
وزیر نفت در ادامه با اشاره به بنزین‌های دریافتی از پتروشیمی‌ها تصریح کرد: براساس گزارش پالایش و پخش آنچه به عنوان بنزین از پتروشیمی گرفته می‌شود قطعا آلاینده است و با توافقات انجام شده با دولت از سال ۹۳ هیچ دریافتی به نام بنزین از پتروشیمی‌ها نخواهیم داشت و واردات بنزین را از سر خواهیم گرفت.  
 
وی افزود: در زمینه سوخت ما وظیفه خود را در حد بسیار زیادی در تهران و شهرهای بزرگ انجام داده‌ایم و در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی نیز با صحبت‌هایی که با شهردار تهران انجام شده به وی گفته شده هر تعداد که امکان تامین و خرید واگن‌های مترو برای افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی دارند انجام دهند و ما نیز در یک اقدام متقابل تمام هزینه‌ها را متقبل خواهیم شد.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: ما برای کاهش آلودگی هوا ابتدا باید به دنبال کاهش مصرف سوخت باشیم و آنچه امروز رئیس جمهور نیز روی آن تاکید دارند موتورسیکلت‌ها است که از آلاینده سازهای مهم در تهران است که می‌بایست با موتورسیکلت‌های برقی از پیشرفت آن جلوگیری کنیم و همچنین وانت‌های نیسان که هر کدام یک منبع متحرک آلاینده محسوب می‌شوند و باید در مرحله اول آن‌ها را خارج کنیم که هم به کاهش آلودگی هوا و هم کاهش مصرف بنزین کمک کرده‌ایم.  
 
وزیر نفت با اشاره به هدررفت انرژی در کشور بیان داشت: ما متاسفانه منابع کشور را هدر می‌دهیم که این هدر رفت نتیجه‌ای جز نابودی منابع نخواهد داشت و ما آمادگی داریم به صورت همه جانبه با شهرداری و شورا در این زمینه همکاری داشته باشیم و به ویژه مساله مترو که باید به آن نگاهی ویژه داشت.  
 
وی افزود: باید سبد سوخت خودرو‌ها را اصلاح کنیم و همچنین برای بنزین امروز تعداد پمپ‌های بنزین بسیار کم است و به دنبال ایجاد جایگاه‌های تک تلمپه‌ای به تعداد حداقل ۲۵۰ عدد در شهر هستیم که در دنیا نیز وجود دارد و به کاهش آلودگی کمک بسیاری خواهد کرد چراکه در برخی مواقع یک شهروند مجبور به طی مسافت حداقل ۷ کیلومتر برای سوخت گیری می‌شود که خود یک عامل افزایش مصرف و آلودگی هوا است.  
 
زنگنه در ادامه تصریح کرد: همچنین در ساخت و ساز‌ها می‌بایست با نگاه کاهش مصرف انرژی انجام شود که در این زمینه باید مقررات شهرداری جدی گرفته شود چراکه اگر ساخت وساز‌ها درست انجام شوند بسیاری از مشکلات در عمل حل خواهند شد و رشد مصرف انرژی که در حال حاضر بسیار بالا است کنترل خواهد شد.  
 
وی افزود: هدررفت انرژی در کشور فوق‌العاده زیاد است و می‌بایست برای مجتمع‌هایی که بیشتر از ۱۰ واحد دارند استفاده‌ای سیستم‌های تجمیع الزامی شود.  
 
وزیر نفت با اشاره به احداث موزه علوم و تکنولوژی نفت در تهران ادامه داد: تا ۶ ماه آینده احداث موزه علوم و تکنولوژی در تهران را در دستور کار خواهیم داشت که جای خالی آن در ایران امروز بسیار احساس می‌شود و سعی می‌شود این موزه در جنوب شرق باشد که بیشترین دسترسی‌ها را داشته باشد.  
 
زنگنه خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌های دولتی امروز عزمشان برای کاهش آلودگی هوا جدی است و ما نیز این موضوع را در اولویت اول کاریمان خواهیم داشت.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: شورا ، وزیر نفت ، بنزین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
به به! چه حمایتی می شود از تولید داخل. برنج هندی وارداتی. مرغ برزیلی وارداتی. بنزین وارداتی و...
آخرین اخبار