مذاکره کننده ارشد فلسطینی در مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی اصطلاح کشور جایگزین برای آوارگان فلسطینی را توهمی دانست که طرفهای وابسته به رژیم صهیونیستی به آن دامن می زنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صائب عریقات که به مسکو سفر کرده است در گفتگوی اختصاص با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم درباره سفرش به مسکو گفت: «من به عنوان فرستاده محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به مسکو سفر و با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و نماینده روسیه در روند صلح دیدار کردم. من در این دیدارها با مقامات روس درباره تازه ترین تحولات در روند صلح از جمله دیدار اخیر محمود عباس با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پاریس گفتگو کردم... روسیه به عنوان عضو کمیته بین المللی چهارجانبه نقشی موثر دارد. ما خواستار به نتیجه رسیدن تلاش های جان کری هستیم بر این اساس که هر چه مطرح می شود باید مبتنی بر قوانین بین المللی و مشروعیت بین المللی و مصوبات سازمان ملل از جمله تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس و حل مشکل آوارگان بر اساس قطعنامه 194 و خروج تدریجی نیروهای اسرائیلی از مناطق فلسطینی باشد. روسیه و اتحادیه اروپا و سازمان ملل در این زمینه کاملا از ما حمایت می کنند. تاکنون جان کری هیچ پیشنهاد رسمی و مشخصی به طور مکتوب به ما ارائه نکرده است و آنچه در رسانه ها مطرح می شود صرفا در حد پیش بینی است». 

عریقات افزود: «نمی توان گفت که طرح جان کری به بن بست رسیده است زیرا وی هنوز هیچ طرح رسمی به ما ارائه نکرده است که با آن موافقت یا مخالفت کنیم. زمانی که پیشنهادی رسمی به ما ارائه شود می توانیم در قبال آن موضع بگیریم. محمود عباس تاکید کرده است که باید شرق قدس پایتخت کشور فلسطینی باشد و مرزهای سال 1967 مبنا قرار گیرد و هیچ نظامی اسرائیلی نباید در فلسطین باقی بماند... برای آن که طرح آمریکا پس از مطرح شدن به عنوان طرح کمیته چهارجانبه و طرحی بین المللی مطرح باشد لازم است دوستان ما در روسیه و اروپا و سازمان ملل پیشاپیش از آن آگاه شوند». 

عریقات درباره درخواست نتانیاهو از فلسطینی ها برای به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان کشور یهودی برای تشکیل کشور فلسطینی و اعلام حمایت او از طرح جان کری گفت: «نخست وزیر اسرائیل باید سخنانش درباره ضرورت صلح را به عمل تبدیل کند. نتانیاهو نمی تواند از صلح صحبت کند در حالی که فشارها و شهرک سازی و ترورها ادامه دارد. از زمان آغاز گفتگوها در ماه ژوئیه تاکنون نتانیاهو مجوز احداث ده هزار واحد مسکونی را صادر کرده و 41 فلسطینی را با خونسردی کشته و 19 خانه فلسطینی ها را ویران کرده است و تجاوزات شهرک نشینان همچنان ادامه دارد. از نتانیاهو انتظار می رود در شرایطی که در جهت ویران کردن تلاش های جان کری عمل می کند، در حمایت از این طرح سخنرانی نکند».

عریقات افزود: «امیدواریم آمریکا قبل از آن که طرحی را به طور رسمی پیشنهاد کند در این باره با دیگر اعضای کمیته بین المللی چهارجانبه به توافق برسد. تاکنون جان کری هیچ طرحی را به طور رسمی پیشنهاد نکرده است». 

عریقات درباره مسئله اسکان دادن آوارگان فلسطینی در همان کشوری که حضور دارند گفت: «به نظر من اصطلاح «سرزمین جایگزین» برای آوارگان فلسطینی توهمی است که برخی محافل اسرائیلی مطرح می کنند. آنها از اسکان دادن آوارگان در اردن صحبت می کنند ولی اردن کشوری برخوردار از حاکمیت و مستقل و مرزهای شناخته شده بین المللی است و به نظر من پادشاه اردن همه توان خود را به کار می گیرد تا ملت فلسطین بتواند سرزمین فلسطین را بازپس بگیرد». 

عریقات تشکیل کشور فلسطین را به نفع منطقه و جهان دانست گفت: «کسی که به دنبال امنیت و صلح و ثبات و دموکراسی در خاور میانه می گردد نمی تواند بدون پایان اشغالگری به چنین هدفی دست یابد».

عریقات درباره میزان توافق نظر فلسطینی ها با هیئت مذاکره کننده فلسطینی درباره مرزهای کشور فلسطین گفت: «محمود عباس و سازمان آزادیبخش فلسطین بارها اعلام کرده اند در صورتی که توافقی در گفتگوها به دست آید آن را به همه پرسی مردمی فلسطینی ها خواهند گذاشت تا مردم فلسطین دیدگاه خود را بیان کنند». 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار