خبرنگار بی بی سی استعفای دولت مصر را با نزدیک شدن زمان ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور و تمایل برخی وزرا برای نامزدی در این انتخابات، مرتبط دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی عربی، خبرنگار این شبکه در قاهره در گفتگویی درباره تصمیم غیرمنتظره و ناگهانی دولت مصر و اعلام استعفای خود گفت: دولت مصر نشست های عادی خود را در روزهای شنبه و چهارشنبه برگزار می کند اما دولت امروز دوشنبه نشست فوق العاده‌ای تشکیل داد که بر خلاف نشست های عادی که معمولا چند ساعت به طول می‌انجامد، این نشست فقط پانزده  دقیقه طول کشید و پس از آن "حازم الببلاوی" نخست وزیر مصر از تقدیم استعفای دولت خود به رئیس جمهور خبر داد.

 برخی منابع غیرموثق در کابینه مصر اعلام کردند در این نشست همچنین انتخاب" ابراهیم محلب" وزیر مسکن به عنوان مامور تشکیل دولت جدید مورد بررسی قرار گرفت. به هر حال منتظر اعلام تصمیم "عدلی منصور" رئیس جمهور موقت مصر برای انتخاب نخست وزیر جدید مصر هستیم که تشکیل دولت آینده و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده را بر عهده خواهد داشت. 

وی در ادامه سخنان خود درباره این که تکلیف مسائل اجرایی در مصر پس از استعفای دولت چه می‌شود گفت: دولت به عنوان دولت موقت به کار خود ادامه خواهد داد تا شخص دیگری برای تشکیل دولت جدید انتخاب شود.

 تردیدی نیست که "حازم الببلاوی "به عنوان رئیس دولت تغییر می‌کند و شخص دیگری مامور تشکیل دولت خواهد شد اما احتمال این که" ابراهیم محلب "مامور تشکیل دولت شود بسیار زیاد است زیرا مورد حمایت مردم و رسانه‌هاست که از دستاوردها و فعالیت‌های وی بخصوص در زمینه نگهداری از تاسیسات زیربنایی و راه ها و اجرای طرح‌های مسکن ویژه جوانان تشکر می‌کنند.

 وی همچنین رئیس هیأت مدیره یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری در خاورمیانه یعنی شرکت پیمانکاران عرب بوده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد تشکیل دولت جدید مصر با توجه به کشمکش‌های سیاسی موجود در این کشور، مدت زیادی به طول بیانجامد. 

خبرنگار بی‌بی‌سی‌، درباره ارتباط ماجرای استعفای دولت مصر با نزدیک شدن زمان اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری که برخی از وزرا از جمله "عبدالفتاح السیسی" وزیر دفاع نیز برای این کار تمایل دارند، گفت: این دو مسئله ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با یکدیگر دارند زیرا احتمال این که "السیسی" نامزد انتخابات شود و با کنار گذاشتن لباس نظامی خود در این انتخابات نامزد شود بسیار زیاد است.

 بر این اساس پست وزارت دفاع در این دولت خالی می ماند و بر اساس برخی خبرهای منتشر شده احتمال می‌رود "ژنرال صدقی‌صبحی "رئیس ستاد کل ارتش مصر در دولت آینده مصر وزارت دفاع را بر عهده بگیرد و ریاست ستاد کل نیروهای مسلح نیز به توفیق توحید رئیس منطقه نظامی مرکزی واگذار شود. 

وی در ادامه درباره تشکیل کابینه آینده گفت احتمال می‌رود تشکیل این دولت زمان زیادی به طول بیانجامد بخصوص که این دولت باید زمینه را برای برگزاری انتخابات آینده که دومین مرحله از نقشه راه است، آماده کند. 

خبرنگار بی بی سی عربی در مصر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مسئله نظارت بر انتخابات آینده و این که آیا این نگرانی وجود ندارد که دولت تازه تشکیل شده نتواند مسئولیتی در این حد و اندازه را بر عهده بگیرد گفت: با توجه به همین مسئله من و بسیاری از ناظران بر این باور هستیم که تشکیل دولت به طول خواهد انجامید اما معمولا در چنین شرایطی دولت فن سالار از افرادی که فاقد هر گونه رویکرد سیاسی هستند تشکیل خواهد شد. حتی دولت" الببلاوی "نیز با وجود آن که برخی از افراد وابسته به احزاب در آن بودند، دولتی فن سالار به حساب می‌آمد. 

الببلاوی در سخنان خود تاکید کرد در مرحله دشواری قرار داریم، از این سخنان چه نتیجه‌ای گرفته می‌شود، گفت: این سخنان یکی از معدود مواردی است که "حازم الببلاوی" سخنانی ایراد می‌کند و به شکست دولت و صحت انتقاداتی که در چند ماه عمر دولت از آن شده است، اذعان می‌کند.

" الببلاوی" به عنوان یک چهره اقتصادی برجسته در داخل و خارج شناخته می‌شود اما متاسفانه اوضاع با وی همراه نبود و نتوانست به بسیاری از مسئولیت‌هایی که به وی سپرده شده بود بپردازد. مصر هنوز با قطع برق و مشکل انرژی و سوخت روبروست. هنوز خواسته‌های گروهی و جناحی زیادی وجود دارد. هنوز مشکلات زیادی در بسیاری از بخش‌ها وجود دارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار