کاهش بودجه‌های آموزش و پرورش برای پرداخت دستمزد کارکنان، بسیاری از مدارس لس آنجلس را وادار به بستن کتابخانه‌های خود کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران پایگاه اینترنتی روزنامه لس‌آنجلس تایمز، چاپ آمریکا، در شماره روز دوشنبه خود در مقاله‌ای به قلم "ترسا واتانابی" نوشت:کتابخانه‌های متحد مدارس لس‌آنجلس اعلام کردند به علت کمبود بودجه، قادر نیستند دستمزد کارکنان این کتابخانه‌ها را تأمین کنند و از اینرو، چاره‌ای جز بستن آن‌ها در بسیاری از مدارس ابتدایی، متوسطه (راهنمایی) و دبیرستان‌ها در سراسر شهر لس‌آنجلس ندارند. 

نویسنده این مقاله افزود: در برخی از این کتابخانه‌ها هزاران کتاب منتظر دانش‌آموزان کنجکاو است که با مطالعه‌ی آن‌ها بر معلومات عمومی و تخصصی‌شان بیافزایند، اما به علت نبود بودجه برای کارکنان این کتابخانه‌ها، درهای‌ آن‌ها بر روی دانش‌آموزانِ مشتاق مطالعه، قفل شده است. 

تحقیقات در لس‌آنجلس نشان داده است که هم‌اکنون حدود نیمی از 600 کتابخانه مدارس ابتدایی و متوسطه در این شهر، تعطیل است و صندلی‌ها و میزهای آن خالی مانده است، زیرا دانشجویان مجاز نیستند بدون حضور کارکنان کتابخانه، وارد آن شوند. ارزش تقریبی کتب موجود در این کتابخانه‌های تعطیل شده در این شهر، حدود 100 میلیون دلار برآورد شده است. 

این مسئله، حتی به تبعیض در شرایط آموزشی میان مناطق فقیرنشین و ثروتمندنشین لس‌آنجلس دامن زده است، زیرا کمبود بودجه، تأثیرات به مراتب مخرب‌تری در مدارس مناطق متوسط و فقیرنشین گذاشته و شمار کتابخانه‌های به تعطیلی کشانده شده در این مناطق، بیشتر از مناطق مرفه این شهر بوده است. 

شایان ذکر است که بخش دولتی آموزش و پرورشِ لس‌‌آنجلس حتی با بعضی از روش‌های خلاقانه‌ای که باعث باز ماندن برخی از کتابخانه‌های کم بودجه شده بوده است،‌ به مقابله پرداخته است. مثلاً در بعضی از این کتابخانه‌ها، اکثر کارکنان آن به دلیل نبود بودجه اخراج شده، اما از والدینِ داوطلب برای کار در کتابخانه کمک خواسته شده  است که آنان نیز با دل و جان در این کتابخانه‌ها (بدون دریافت دستمزد) کار می‌کردند تا فرزندانشان و سایر دانش‌آموزان بتوانند کماکان از این کتابخانه‌ها استفاده کنند. 

پس از آن‌که مسئولان بخش آموزش و پرورش لس‌آنجلس متوجه این موضوع شدند، بخشنامه‌ای رسمی صادر کردند که در آن آمده بود: فقط کارکنان استخدام شده که واجد شرایط کار در کتابخانه‌ها هستند مجاز به کار در آن‌ها می‌باشند و مسئولان کتابخانه‌ها حق ندارند از داوطلبان غیرمتخصص برای کار در کتابخانه استفاده کنند. صدور این بخشنامه، باعث بسته شدن شمار بیشتری از کتابخانه‌های کم بودجه شد. 

هکتور کارینو، مدیر یکی از مدارس لس‌آنجلس که کتابخانه‌ی آن نیز بسته شده است گفت: ما همواره از دانش‌آموزان خود می‌خواهیم که هر روزه مطالعات غیردرسی انجام دهند، اما با توجه به تعطیل شدن کتابخانه‌ی مدرسه، این کار برای آنان دشوار شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار