مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند گفت: شهرستان دماوند با داشتن 500 هزار تن تولید در بخش های مختلف کشاورزی، رتبه نخست را در استان تهران دارد.

ˈحمیدرضا خلیلیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن به میزان تولید در بخش کشاورزی شهرستان دماوند اشاره کرد و افزود: شهرستان دماوند 500 هزار تن تولید در بخشهای مختلف زراعی، طیور، دامی و ... دارد که در استان تهران و حتی کشور این میزان تولید قابل توجه است.

وی اراضی کشاورزی شهرستان دماوند را 17 هزار و 500 هکتار اعلام و بیان کرد: اراضی سطح کشت باغی این شهرستان 10 هزار و 250 هکتار، اراضی سطح زیرکشت گندم دو هزار هکتار و اراضی سطح زیر کشت سیب زمینی، سبزی و ...دو هزار و 310 هکتار است که با توجه به میزان تولید شهرستان، اگر میانگین مصرف سرانه یک محصول را 20 کیلوگرم برای هر فرد در نظر بگیریم، دماوند برای 25 میلیون نفر غذا تولید می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه از کل 180 هزار هکتار اراضی شهرستان فقط 10 درصد آن به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است، و مابقی اراضی در اختیار راه و شهرسازی و منابع طبیعی است، افزود: باید طرح های توسعه ای وعمرانی در اراضی غیر از بخش کشاورزی صورت گیرد و آن 10 درصد را حفظ و نگهداری کنیم.

خلیلی با اشاره به اینکه شهرستان دماوند دارای 9 هزار و 818 بهره بردار در بخش کشاورزی و دامداری است، افزود: تعداد بهره بردارن شهرستان دماوند طبق آمارهای رسمی 13 هزار و 200 نفر است که مازاد 9 هزار و 818 نفر، بهره برداران خرد و جزء هستند.

این مقام مسوول با بیان اینکه 50 هزار بهره بردار در استان تهران وجود دارد، گفت: با توجه به میزان بهره برداران در شهرستان، دماوند رتبه نخست استان را دارد.

وی افزود: هم اینک در بخش باغبانی پنج هزار و 392 بهره بردار، در بخش زراعت سه هزار و 582 بهره بردار، در بخش دامپروری697 بهره بردار، در بخش طیور 96 بهره بردار، در بخش شیلات 38 بهره بردار و در صنایع تکمیلی 13 بهره بردار در شهرستان دماوند فعالیت می کنند.

خلیلی در خصوص تعداد دامهای شهرستان دماوند گفت: چهار هزار و 100 رأس گاو اصیل، یک هزار و 400 رأس گاو دورگ، 600 رأس گاو بومی، 200 رأس گوساله پروراری، چهار هزار و 100 رأس گاو شیری، 70 هزار رأس گوسفند و بز و 42 هزار کلونی زنبورعسل در شهرستان وجود دارد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.