یکی از موضوعاتی که همواره درخصوص آن وعده‌هایی داده می‌شود و هیچگاه به عمل نمی‌رسد کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ چند سالی است آلودگی هوای تهران به مهمترین و بزرگترین معضا جامعه تبدیل شده ، موضوعی که به تعطیلی گاه و بیگاه مدارس و کارخانجات و اخطار درخصوص حضور افراد بیمار در شهر کشیده می‌شود و هر روز وعده‌هایی مبنی بر حذف آلاینده‌ها و کاهش آلودگی از مسئولان شنیده می‌شود!
 
اما نه تنها کاهش آلودگی بلکه افزایش روز افزون آن به خوبی موید روی کاغذ ماندن این طرح‌ها و عدم اجرای آن است.

 آنچه این روزها بیشتر مورد توجه است صحبت‌های ضد و نقیضی است که از شهرداری تهران به گوش می‌رسد. 

از سویی مسئولان شهری از بی‌تعهدی دولت و عدم اختصاص بودجه کافی و اضافه نشدن حتی یک اتوبوس در سه سال اخیر به ناوگان حمل و نقل عمومی به شهرداری صحبت می‌ کنند و از سوی دیگر وعده‌هایی مبنی بر پاکی هوای تهران تا سال 1404 شنیده می‌شود.

 اما اینکه با این گفته‌ها تا چه میزان تحقق پاکی هوا تا سال 1404 عملی خواهد بود یا خیر موضوعی است که از قائم مقام معاونت شهرداری تهران پیگیر شدیم.
 
حجت الله بهروز قائم مقام معاون حمل و نقل ترافیک شهر تهران با بیان پیش بینی 2 برنامه 5 ساله جهت حذف آلاینده‌ها از شهر تهران از سال آینده اشاره کرد و به خبرنگار  اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: بنابر چشم انداز و پیش بینی‌های صورت گرفته پس از پایان برنامه سوم تا سال 1404 هوای شهر تهران سالم خواهد شد. 

وی هوای سالم را یک درجه پائین‌تر از هوای پاک عنوان کرد و افزود: باتوجه به امکانات موجود در سطح شهر تهران به نظر می‌رسد این هدف قابل دستیابی باشد ضمن اینکه جزئیات آن در برنامه 5 ساله دوم که از سال آینده اجرا خواهد شد به تفصیل بیان شده است. 

وی تصریح کرد: استفاده از فیلترهای دوده برای خودروها، محدودیت تردد خودروهای آلاینده، توسعه مترو موتورسیکلت‌های برقی و فضاهای IT از جمله برنامه‌ های پیشنهادی پنج ساله دوم شهرداری تهران جهت کاهش آلودگی هوا است.
 
قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سهم حمل و نقل عمومی در بودجه دولت تاکنون رقم بسیار پائینی بوده و نیز دولت به تعهدات خود در توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی عمل نکرده آیا می‌توان به این چشم انداز دست یافت اظهار داشت: رسیدن به هدف بدون برخورداری از برنامه مناسب بی‌معنی بوده هرچند دومین عنصر رسیدن به هدف پس از برنامه، تأمین منابع لازم برای اجرای آن برنامه است و ما همواره در برنامه‌ریزی‌ها سعی در متکی بودن به منابع شهر تهران و نیز مطالبه شفاف‌ از بخشهای مسئول بوده‌ایم.
 
بهروز مهمترین بخش جهت عملی نمودن برنامه‌ها را متعهد بودن دولت به تأمین نیازهای سازمانها دانست و افزود: نقش دولت بخصوص در بخش حمل و نقل عمومی پررنگ‌تر بوده چرا که به لحاظ قانونی یکی از وظایف دولتها تأمین زیرساختهای لازم نظیر مترو و شبکه اتوبوسرانی برای کلان شهرها است و این امر در قوانین 5 ساله شهرداری و نیز مجلس به صراحت بیان شده است. 

وی با بیان اینکه قطعا اگر منابع تأمین نشود نمی‌توان به اجرای تمامی اهداف امیدوار بود تأکید کرد: برنامه ریزی صحیح و مطالبات شفاف بخشی از اهداف قابل دستیابی خواهد بود.
 
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان خاطر نشان کرد: به طور حتم شهرداری بدون کمک دولت قادر به تأمین تمام نیازهای شهر نخواهند بود اما مطالبه شفاف و اراده جهت تأمین آن دستیابی به اهداف را محقق خواهد ساخت و اگر دولت هم در این راستا کوتاهی کرد خود باید پاسخگو باشد چرا که ما گام صحیح در جهت مسیر درست را برداشته‌ایم.

گزارش از سهیلا بابارشانی  


انتهای پیام/  
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار