درگذشت آخرین پادشاه سلسله قاجار، صدور حکم "امام خمینی"(ره) مبنی بر تشکیل بنیاد مستضعفان، روز استقلال کشور "مصر"، ترور نخست وزیر پیشین سوئد، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 9 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 28 ربیع الثانی 1435 هجری و 28 فوریه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

مرگ "احمدشاه قاجار" آخرین پادشاه سلسله قاجاریه در پاریس (1308 ش)
احمدشاه قاجار پسر محمدعلی شاه قاجار در سال 1274 ش در تبریز به دنیا آمد. وی در خردسالی به ولایتعهدی پدر دست یافت و در دوازده سالگی پس از فتح تهران توسط مشروطه‌طلبان و خلع محمد علی شاه، به مقام سلطنت رسید. اما فاتحان تهران به علت صغر سن او، عضدالملک را به سمت نیابت سلطنت احمدشاه انتخاب کردند و سپس ابوالقاسم خان ناصرالملک، عهده دار این سمت شد. وقتی احمد میرزا به سن قانونی رسید، طی مراسم پرهزینه‌ای، تاج‌گذاری کرد و رسماً قدرت را در دست گرفت.

در دوران سلطنت وی، حوادث مهمی در عرصه بین‌المللی و داخلی اتفاق افتاد که شهادت شیخ فضل‌اللَّه نوری، اولتیماتوم روسیه تزاری به ایران و اشغال برخی نقاط کشور توسط قوای روس، آغاز جنگ جهانی اول و تجاوز متفقین به ایران، انعقاد قرارداد ننگین ایران و انگلیس معروف به قرارداد 1919 وثوق‌الدوله و وقوع نهضت جنگل و قیام شیخ محمد خیابانی و نیز کودتای اسفند 1299 ش از آن جمله‌اند. پس از کودتای سوم اسفند 1299، احمدشاه به گمان اینکه رضاخان سردار سپه، سلطنت او را حفظ خواهد کرد، از او حمایت نمود و او را تایید کرد. رضاخان هم در ظاهر، مطیع اوامر احمدشاه بود ولی پس از کودتا، به طور مخفیانه و سپس علنی، موجبات برکناری شاه قاجار از فرماندهی کل قوا و سلطنت او را فراهم آورد. سرانجام در نهم اسفند 1308 ش در 34 سالگی درگذشت.

برگزاری دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا (1381 ش)
دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز نهم اسفند ماه 1381 برگزار شد. در این دوره از انتخابات شوراها، در حدود 220 هزار نفر از ایرانیان سراسر کشور برای حضور در عرصه دومین دوره شوراها اعلام آمادگی کرده بودند. با برگزاری این دوره از انتخابات شوراها، 905 شورا در شهرها، 34 هزار و 205 شورای روستایی و 17 شورا در شهرک‌های جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت. این در حالی است که در دروه اول، فقط 742 شهر دارای شورای شهر بودند. آمارهای موجود از دو دوره اول و دوم انتخابات شوراهای اسلامی کشور حاکی از رشد 20 درصدی تعداد داوطلبان زن در این انتخابات به نسبت دور اول در سال 1377 است. این در حالی است که بیش از 41 درصد از کل داوطلبان انتخابات شوراها را جوانان سنین 25 تا 35 ساله تشکیل می‌دهند. جمع کل شرکت کنندگان در این دوره بیش از بیست میلیون نفر و در حدود 51 درصد کل واجدین شرایط اخذ رای بود که به انتخاب 180 هزار نفر برای عضویت در 35 هزار شورای شهر و روستا انجامید.

روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جهت تعامل با محافل علمی و آحاد مردم، ضمن برگزاری همایش در نهم اسفند ماه و به ثبت رساندن این روز به نام «روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان» با اعلام ضوابط و شرایط خاصی اقدام به اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان به واحدهای حایز شرایط کرده و سعی نموده است تا ازاین طریق فرهنگ رعایت حقوق مصرف کنندگان را به نوعی در جامعه رواج دهد. هدف از برگزاری و انتخاب روز نهم اسفند ماه به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان،کمک به ایجاد رقابتی سالم و تشویق واحدهای تولیدی و خدماتی در جهت حمایت موثرتر از حقوق مصرف کنندگان و حرکتی نو برای طرح این موضوع به روش‌های غیر معمولی که تاکنون وجود داشته (مانند: پرداخت یارانه، قیمت گذاری، ، و ...) همچنین آگاه‌سازی مصرف کننده از نوع، حدود و چگونگی دستیابی به حقوق خود در زمانی که حقی از او ضایع می‌گردد؛ می باشد. بر همین اساس از سال 1380 سازمان حمایت در جهت ایجاد انگیزه وتشویق واحدهایی که به حقوق مصرف کنندگان احترام گذاشته و در جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان تلاش می کنندضمن اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان، از واحدهای منتخب طی همایشی در روز نهم اسفند ماه (روز ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان)تجلیل می نماید.

شعبه سوم دیوان کیفر کارکنان دولت به پرونده سوء استفاده در کارخانه قند اصفهان رسیدگی به عمل آورد (1354 ش)
و در نتیجه هاشمی مدیرعامل محکوم به چهار سال زندان شد. حسین همدانیان صاحب کارخانه به مدتی که در زندان گذرانیده بود محکوم و آزاد شد

عصر امروز محمدرضا پهلوی در قسمتی از مصاحبه اش با رادیو فرانسه در مورد وقایع 29 بهمن تبریز اعلام کرد: (1356 ش)
«من تصور نمی کنم که در فرانسه و یا در دیگر کشورهای جهان به کسانی که شیشه های مغازه را می شکنند و بانک ها را به آتش می کشند، گل تقدیم کنند.» و در پاسخ به این سؤال که آیا همان تضمین های قضایی که برای مقصرین در فرانسه وجود دارد در ایران نیز هست؟ گفت: «مسلما عفو بین المللی هر چه می خواهد بگوید ولی می دانم که مقصرین محاکمه خواهند شد و همه نوع امکان نیز برای دفاع از خود به وسیله وکلای غیر نظامی خواهند داشت.»

عده ای از دانشجویان ایرانی در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران، نظم جلسه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد را در ژنو بر هم زدند (1356 ش)
و پس از ملاقات با وان بوون، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، با تقدیم نامه ای از این کمیته خواستند تا دولت ایران را نکوهش کند و گروهی را برای بررسی اوضاع به ایران بفرستد.

درگذشت "محیی الدین بن عربی" نویسنده، اندیشمند و عارف بزرگ اسلام (638 ق)
ابوعبداللّه محیی‌الدین محمدبن علی‌العربی معروف به ابن عربی در 27 رمضان سال 560 ق در اندلس به دنیا آمد. وی از آغاز جوانی، دارای دلی تپنده در جستجوی فراسوی جهان مادی بود و روحی تشنه‌ی حقایق غیبی و عواطفی پرهیجان و اندیشه‌ای عرفان‌جو داشت. چنان‌که در این رهگذر، جوانه‌های بینش عرفانی در درونش ایجاد شده و مکاشفاتی برایش دست می‌داد. او دانشمندی پرکار بود که آثارش را بیش از پانصد رساله و کتاب ذکر کرده‌اند. یکی از آن‌ها، تفسیر کبیر است که به تنهایی شامل چندین مجلد است و کتاب معروف فصوصِ الحِکَمِ او، فشرده‌ای از دیدگاه‌ها و اندیشه‌های عرفانی اوست. ابن‌عربی در 78 سالگی در شام درگذشت و در دامنه‌ی کوه قاسیون در دمشق مدفون گردید.

صدور حکم "امام خمینی"(ره) مبنی بر تشکیل بنیاد مستضعفان (1357 ش)
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، یک مجموعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در نهم اسفند 1357 ش با دستور حضرت امام خمینی (ره) خطاب به شورای انقلاب، تاسیس شد. امام خمینی (ره) در قسمتی از فرمان خویش فرمود: "شورای انقلاب اسلامی به موجب این مکتوب مأموریت دارد که تمام اموال منقول و غیرمنقول سلسله پهلوی و شاخه‌ها و عُمّال و مربوطین به این سلسله را که در طول مدت سلسله غیرقانونی از بیت‌المال مسلمین اختلاس نموده‌اند به نفع مستضعفان و کارگران و کارمندانِ ضعیف، مصادره و منقولات آن در بانک‌ها در شماره‌ای به اسم انقلاب به اینجانب سپرده شود و غیرمنقول از قبیل مستغلات و اراضی، ثبت و ضبط شود تا به نفع مستمندان صرف گردد."

به دنبال صدور این فرمان از سوی امام خمینی (ره) تشکیلاتی به نام بنیاد مستضعفان جهت حفظ و حراست از اموال عمومی مصادره شده، توسط شورای انقلاب تشکیل گردید و اولین اساسنامه بنیاد، مشتمل بر 25 ماده در هفتم تیر 1358، تصویب و به تایید شورای انقلاب رسید. حساسیت و ضرورت نظارت دقیق‌تر بر این مجموعه عظیم و هماهنگی بیشتر با برنامه‌های دولت، موجب شد که حضرت امام در 26 شهریور 1359 ش، شهید محمدعلی رجایی، نخست وزیر وقت را برای اداره بنیاد منصوب نمایند.

تولد "شرف جهان قزوینی" شاعر خوش قریحه‌ی ایرانی در قزوین (912 ق)
میرزا شرف جهان قزوینی در شیراز نزد امیر غیاث الدین، دانشمند نام آورِ آن زمان، علوم متداول را فرا گرفت و علاوه بر علوم عقلی و نقلی، در ادب، شعر، نگارش، کتابت و موسیقی نیز تبحّر یافت. میرزا شرف جهان، شاعری توانا به شمار می‌رفت و از او نسخه‌ی خطی دیوان اشعارش بر جای مانده است.

درگذشت "محمدصادق ادیب الممالک فراهانی" ادیب شهیر ایرانی (1336 ق)
محمدصادق ادیب الممالک فراهانی متخلصّ به "امیری" نویسنده و شاعر معروف ایرانی، علوم ادبی زمان را نزد اساتید فن فرا گرفت و در شاعری بر اکثر سخنوران عصر خویش، غالب گردید. وی در فنون سخنوری، مقتدر و در روانی طبع، قوّت حافظه، تسلط بر تاریخ عرب و عجم و احاطه بر لغات و مضامین فارسی و عربی، مشهور بوده است. ادیب الممالک مسؤولیت انتشار روزنامه‌های ادب، مجلس و آفتاب را برعهده داشت و در انقلاب مشروطه، به‌یاری مجاهدانِ و آزادی‌خواهان شتافت. امیری در سرودن انواع قالب‌های شعری، توانایی ویژه‌ای داشت و سبک قدیمِ را به خوبی رعایت می‌کرد. وی از جمله شاعرانی بود که برای نخستین بار، مضامین و مفاهیمِ اجتماعی و سیاسی به ویژه میهن دوستی را در اشعارش به کار گرفت.

وفات آیت اللَّه "سیدمحمدباقر دُرچه ای" عالم و فقیه برجسته‌ی شیعه (1342 ق)
سیدمحمد باقر دُرچه‌ای از علما و فقهای برجسته‌ی شیعه، در دُرچه یکی از روستاهای اصفهان به دنیا آمد. وی پس از تحصیل در اصفهان راهی نجف اشرف شد و از بزرگانی چون میرزا محمد حسن شیرازی، میرزا حبیب اللَّه رشتی و حاج حسن کوه کمره‌ای استفاده کرد و به مقام اجتهاد رسید. پس از مراجعت به اصفهان به تدریس فقه و اصول پرداخت. از آثار ایشان دوره‌ی فقه و اصول در 16 جلد است و آیت‌اللَّه بروجردی و استاد جلال‌الدین همایی از شاگردان اویند. این عالم بزرگ در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شده است.

رحلت عالم بزرگ شیعه و مؤلف کبیر علامه شیخ عبدالحسین امینی (1390 ق)
علامه شیخ عبدالحسین امینی در سال 1320 ق در تبریز به دنیا آمد. وی علوم ابتدایی و متوسطه را نزد پدر تحصیل کرد. سپس جهت ادامه‌ی دروس خود راهی نجف اشرف گردید و در درس آیات عظام فیروزآبادی و سیدابوتراب خوانساری شرکت کرد. علامه امینی در اولین تالیف خویش، کتاب شهداء الفضیله را نگاشت و مورد توجه و تایید علمای بزرگ قرار گرفت. این عالم بزرگوار سپس کتاب عظیم "الغدیر" را تالیف کرد و آن را به جهان بشری تقدیم نمود. علامه امینی با تألیف کتاب الغدیر خاطرات عصر نبوی را تجدید کرد و با این اثر که با سختی‌های فراوان و خون دل نگاشت، درصدد احیاء سیره‌ی نبوی و علوی بود. سرانجام این رادمرد علم و عمل در هفتاد سالگی به دیدار محبوب شتافت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

انعقاد پیمان اتحاد سیاسی نظامی بین روسیه و پروس (1813 م)
در 28 فوریه 1813 م پیمان اتحاد سیاسی، نظامی میان دو کشور مقتدر اروپا در قرن نوزدهم یعنی امپراتوری روسیه و پادشاهی پروس به امضا رسید. هدف اصلی فرمان‌روایان این دو کشور از این اتحاد، مقابله با قدرت‌طلبی‌های ناپلئون بُناپارت، امپراتور فرانسه بود که سپاهیان روس و پروس را شکست داده بود. با الحاق کشورهای انگلیس، اتریش و سوئد به این پیمان، اتحادیه هفتم دول اروپایی علیه ناپلئون بُناپارت ایجاد شد که سرانجام وی را شکست داد.

آغاز قیام مردم سوئد علیه استعمار دانمارک (1522 م)
در 28 فوریه 1552 م قیام مردم سوئد علیه سلطه و نفوذ پادشاه دانمارک که سوئد و نروژ را تحت سلطه خویش قرار داده بود، به وقوع پیوست. رهبری این قیام را یکی از شاهزادگان سوئد به نام گوستاو وازا به عهده داشت. او به کمک دهقانان و مردم پروتستانْ مذهب سوئد برای استقلال این کشور به پا خاست. در نتیجه این قیام مردمی، پادشاه دانمارک خلع شد و گوستاو وازا به سلطنت رسید و سلسله وازا را در سوئد پایه‌گذاری کرد. این سلسله پس از نزدیک به سه قرن حاکمیت بر سوئد در سال 1818 م توسط مارشال برنادوت یکی از فرماندهان ارتش فرانسه که عملاً از 6 سال قبل از آن، قدرت را در دست داشت، منقرض شد.

روز استقلال کشور "مصر" از تحت‌الحمایگی استعمار انگلستان (1922 م)
کشور کهن مصر، از حدود هشت هزار سال قبل، مسکونی و از 6500 سال پیش، دارای حکومت مرکزی بوده است. بیست سال پس از ظهور اسلام، این کشور توسط مسلمانان فتح شد. در سال 969 م فاطمیان، مصر را تصرف کردند و به تدریج این کشور، مرکز خلفای فاطمی شد. سلسله فاطمیان در سال 1172 م به دست ایوبیان سرنگون شد. در اوایل قرن شانزدهم، عثمانی‌ها بر مصر مسلط شدند. در سال 1805 م پس از آن که قوای مشترک عثمانی و انگلیس، مصر را از اشغالِ چند ماهه ناپلئون خارج ساختند، حکم‌رانی این کشور به محمدعلی پاشا سپرده شد که وی و جانشینانش تحت عنوان خدیوْ، حکومت مستقل مصر را در اختیار داشتند. بی‌کفایتی خدیوهای مصر در اواخر قرن نوزدهم باعث نفوذ روز افزون انگلیس در مصر شد تا این که دولت انگلیس در پی شورش مردم، در بندر اسکندریه مصر، نیرو پیاده کرد. دین رسمی مردم این کشور اسلام و پایتخت آن شهر قاهره است. پس از استقلال از انگلستان، در سال 1953 م نوع حکومت خود را جمهوری با یک مجلس قانون‌گزاری اعلام نمود. این کشور دارای دو روز ملی است یکی 23 ژوئیه سال‌روز انقلاب (کودتا) 1952 م و دیگری 6 اکتبر، سال‌روز آغاز جنگ چهارم اعراب و اسرائیل در سال 1973 م می‌باشد.

ترور "اولاف پالْمِه" نخست وزیر پیشین سوئد (1986 م)
اولاف یوکاچیم پالْمَه نخست وزیر پیشین سوئد در سال 1927 م متولد شد و تحصیلات خود را در رشته حقوق و علوم سیاسی به پایان رساند. وی از سال 1953 م مشاور نخست وزیر سوئد بود و ده سال در این سمت فعالیت کرد. پالمه از سال 1969 تا 1976 م و بار دیگر از 1982 م نخست‌وزیر سوئد شد. پالمه یکی از چهره‌های برجسته میانه‌رو و مخالف سیاست‌های خارجی امریکا در سراسر خاک اروپا به شمار می‌رفت. وی از دهه 1960 م به عنوان یکی از سیاست‌مداران عمده مخالف امریکا، به ویژه در رابطه با جنگ ویتنام، شهرت بسزایی داشت. اولاف پالمه در سال 1968 م زمانی که وزیر آموزش و پرورش سوئد بود در کنار دیپلمات‌های ویتنام شمالی در راهپیمایی علیه سیاست‌های امریکا شرکت کرد. پالمه سرانجام در بیست و هشتم فوریه 1986 م در 59 سالگی، به هنگام خروج از سینما، دریکی از خیابان‌های استکهلم مورد سوء قصد قرار گرفت و به قتل رسید.

پایان جنگ امریکا و متحدان غربی علیه عراق (1991 م)
بحران خلیج فارس، پس از حمله ناگهانی ارتش عراق به کویت و اشغال این کشور در دوم اوت 1990 م آغاز شده بود. به دنبال پافشاری بغداد بر ادامه اشغال کویت و اصرار واشینگتن بر حل نظامی بحران، هواپیماهای امریکایی، انگلیسی و فرانسوی، از 17 ژانویه سال 1991 م حمله به عراق را آغاز کردند و در 24 فوریه، حمله زمینی متحدین علیه ارتش عراق در خاک کویت شروع شد. سرانجام پس از 4 روز از این حمله و عقب‌نشینی نیروهای عراق، آتش بس، توسط جورج بوش، رئیس جمهور وقت‌اعلام شد. این جنگ که بزرگ‌ترین عملیات نظامی پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رفت، پس از بیرون رانده شدن نیروهای عراق از کویت و تسلیم عراق در برابر شرایط امریکا و متحدین، در روز 28 فوریه 1991 م پایان یافت و صدام حسین، دیکتاتور سفاک عراق، در روز اول مارس آن سال، به تمامی شرایط متحدین تن درداد. پس از آن، مذاکراتی میان کشورهای متحد و عراق انجام شد و عراق قطعنامه شورای امنیت را پذیرفت. نیروهای متحد نیز پس از آتش بس، به تدریج خاک عراق را ترک کردند، اما تعداد قابل توجهی از آنان که عمدتاً امریکایی بودند، در پایگاه‌هایی واقع در عربستان سعودی، کویت، بحرین و در آب‌های خلیج فارس مستقر شدند. از این پس، تحریم‌های گسترده‌ای توسط شورای امنیت و تحت نفوذ امریکا بر عراق اعمال شد که باعث خسارات بسیاری بر مردم ستم‌دیده عراق گشت.

درگذشت "ایوان پاوْلوف" پزشک و زیست شناس بزرگ روسی (1936 م)
ایوان پتروویچ پاولوف، پزشک و زیست‌شناس بزرگ روسی در 14 سپتامبر 1849 م در روسیه متولد شد. وی در سال‌های بعد به تدریس در آکادمی طب و انیستیتوی سن پترزبورگ مشغول شد و آزمایش معروف خود را به انجام رساند. این آزمایش بدین ترتیب است که او هر روز در ساعت معینی به سگی غذا می‌داد و در همان هنگام، زنگی را به صدا در می‌آورد. پس از مدتی، سگ به صدای زنگ عادت کرده بود و با شنیدن آن، در می‌یافت که موقع غذا است. پاولوف روزی بدون آن که غذایی به سگ بدهد، زنگ را به صدا درآورد و مشاهده کرد که بُزاق دهان سگ ترشح کرده است.

این آزمایش که به انعکاس‌های شرطی شهرت یافت و هم‌چنین تحقیقات وی در روش تحلیلی اعمال بدن، پاولوف را به عنوان یک دانشمند بین‌المللی معرفی کرد و در سال 1904 م جایزه پزشکی نوبل را از آن او کرد. پاولوف نخستین پژوهنده‌ای بود که رابطه بین دستگاه گوارش و دستگاه اعصاب را کشف کرد. پاولوف ثابت کرد که اگر سگ را می‌توان به آسانی از حالت طبیعی‌اش خارج کرد و دوباره او را به حالت طبیعی باز گرداند، با انسان هم می‌توان به همان ترتیب رفتار کرد. هم‌چنین تحقیقات مهم پاولوف در زمینه اعصاب و ترشحات معده و امور روانی و گوارشی، در علم پزشکی اهمیت بسیاری دارند. ایوان پاولوف سرانجام در بیست و هشتم فوریه 1936 م در 87 سالگی درگذشت.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1859: مجلس ایالتی آرکانزا قانونی تصویب کرد که به موجب آن سیاهپوستان این ایالت آمریکا میان تبعید به آفریقا و بردگی در آن ایالت یکی را باید انتخاب می کردند.
1922: دولت انگلستان به مصر استقلال داد، ولی تصمیم گرفت که نظامیانش را از مصر خارج نکند.
1972: سفر یک هفته ای ریچارد نیکسون به چین پایان یافت. مذاکرات نیکسون در چین عمدتا با چوئن لای نخست وزیر وقت این کشور و دستیار مائو صورت گرفت و این گفتگوها گاهی تا هشت ساعت به درازا می کشید. این، نخستین دیدار یک رئیس جمهوری آمریکا از چین بود. نیکسون در مصاحبه ای که در اکتبر 1970 در مجله تایم انتشار یافت گفته بود که ممکن است به پکن برود.
نیکسون و چوئن لای حتی در دقایق استراحت میان جلسات مذاکره از بحث سیاسی دست بر نمی داشتند
1974: مصر پس از هفت سال، مناسبات سیاسی خود را با آمریکا تجدید کرد. این مناسبات از زمان جنگ عربان با اسرائیل قطع شده بود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار