مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد روسیه با آمریکا درباره مسئله هسته‌ای ایران همکاری کرده و وضع کنونی نتیجه دیپلماسی آمریکا است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "سوزان رایس" در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی "ان بی سی" آمریکا گفت:آمریکا خواهان کاهش خشونت در اوکراین است. 

آمریکا خواهان تغییر در قانون اساسی اوکراین است. آمریکا می خواهد انتخابات زودهنگام در اوکراین برگزار شود و به مردم اوکراین فرصتی داده شود تا در انتخابات، نظر خودشان را اعلام کنند. آمریکا در کنار مردم اوکراین ایستاده است. "یانوکوویچ" دیگر رفته است. او بخش اعظم مشروعیتش را از دست داده است.

وی در ادامه اذعان کرد: "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور اوکراین از طریق انتخابات دموکراتیک به قدرت رسیده بود، اما به علت پشت کردن به ملتش و به کارگیری خشونت علیه اعتراضهای مسالمت‌آمیز عمده مشروعیت خود را از دست داد.  او چمدانهایش را بسته و رفته است و دیگر هدایت امور را در اوکراین برعهده ندارد. 

"رایس" در ادامه گفت: اگر روسیه برای بازگرداندن دولتی که خواهان آن است، به اوکراین نیرو ارسال کند، اشتباهی محض مرتکب خواهد شد. پیام رئیس جمهور آمریکا درباره اوکراین کاملا روشن است. آمریکا و روسیه منافعی مشترکی درباره حفظ یکپارچگی اوکراین دارند.  تجزیه و چند دستگی اوکراین به نفع روسیه، آمریکا یا اروپا و خود اوکراینی‌ها نیست. هیچکس از بازگشت خشونت به اوکراین نفع نمی‌برد. باید انتخابات زودهنگام مطابق خواست مردم اوکراین برگزار شود. این کار در جهت منافع روسیه و آمریکا و خود اوکراینی ها قرار دارد. آمریکا می‌خواهد مردم اوکراین تحت رهبری یک دولت وحدت ائتلافی قرار بگیرند. آمریکا آماده است تا در کنار صندوق بین‌المللی پول در فراهم آوردن کمک مالی برای اقتصاد اوکراین که بسیار شکننده است، به این کشور کمک کند. اوکراینی که تاریخ دیرینه‌ای از مناسبات فرهنگی با روسیه دارد، با اوکراین مدرنی که می‌خواهد در اتحادیه اروپا ادغام شود، تناقضی ندارد. 

رایس افزود: ما توانسته ایم با روسیه به توافق بسیار خوب و مهمی درباره کنترل تسلیحات هسته ای دست پیداکنیم. ما توانسته ایم درباره مسائل افغانستان با روسیه همکاری کنیم. نقش روسیه در انتقال تجهیزات به افغانستان مهم بوده است.

وی در ادامه گفت:ما درباره ایران نیز با یکدیگر همکاری کرده ایم و کوشیده ایم از دیپلماسی استفاده کنیم تا ببینیم آیا می‌توان به توافق هسته‌ای دست یافت. روسیه در این زمینه نیز همکاری کرده است. اما درعین حال، روسیه و آمریکا درباره مسائلی از قبیل حقوق بشر و سوریه اختلاف نظر جدی دارند. ما درباره چندین مسئله باهم اختلاف داریم. واقعیت این است که ما جایی که می‌توانیم باید با یکدیگر همکاری کنیم و وقتی نمی توانیم همکاری کنیم و اتفاق نظر داشته باشیم باید به صراحت مواضع خود را بیان کنیم. رئیس‌جمهور آمریکا در تعامل با همتای روسش یعنی "ولادیمیر پوتین" بسیار قدرتمند و صریح عمل کرده است اما به نفع واشنگتن نیست که در قرن بیست و یکم دوباره به جنگ سرد بازگردیم. 

رایس درباره اوضاع  سوریه و سیاستهای آمریکا درباره این کشور گفت: هیچکس از اوضاع جاری در سوریه راضی نیست. وضع سوریه از نظر انسانی بسیار وحشتناک است. اوضاع سوریه روز به روز بدتر می شود. ما به صورت مستمر به بازنگری در گزینه‌های خود می پردازیم و اینکه چگونه می توانیم به اهدافمان دست پیداکنیم. باید به صراحت بگویم که هدف ما این است که در وهله نخست، ما نمی خواهیم تروریستها و خطر تروریستی ناشی از سوریه مطرح باشد. ما نگران حضور فزاینده افراد افراطی در سوریه هستیم. به نظر ما این نکته اهمیت حیاتی دارد که بشار اسد از مسند قدرت برود و دولت انتقالی در این کشور شکل بگیرد و این دولت با اجماع مشترک تشکیل شود و نهادهای حکومتی سوریه سر جای خود باقی بمانند. ما نمی خواهیم نهادهای کشور از هم پاشیده شود. به همین علت است که ما تلاش کرده ایم به راه حلی دیپلماتیک درباره سوریه دست پیداکنیم. این بدان خاطر نیست که ما ساده لوح هستیم یا فکر می کنیم که جنگ جدی در سوریه وجود ندارد. اما باید دانست تازمانیکه راه حلی سیاسی برای مسئله سوریه وجود نداشته باشد، این مشکل حل نخواهد شد. نمی توان در میدان نبرد این مسئله را حل کرد.آمریکا فعالانه از عناصر مخالف در سوریه حمایت می‌کند.این حمایتها به صورت حمایت مادی و سیاسی است و این حمایتها در حال افزایش است. ما این کار را با مشورت و هماهنگی با کشورهای منطقه انجام می دهیم. پایان یافتن این مناقشه به شدت به نفع ما است. 

رایس گفت: به نفع ما نیست که نیروی پیاده نظام در سوریه مستقر کنیم . ما به شدت متعهد هستیم که برای پایان دادن به این مناقشه تلاش کنیم. اما این به معنای آن نیست که آمریکا وارد جنگ خونین در خاورمیانه شود. بدون رهبری آمریکا در حوزه های مختلف اعم از آفریقا و خاورمیانه و آسیا، جهان نمی تواند به اندازه ای که حالا شاهد آن هستیم باثبات و شکوفا باشد. البته این کار دشوار است. آمریکا در سراسر جهان فعالانه تلاش می کند به مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی ها پایان بدهد. این کار دشوار است اما بازهم به پیشرفتهایی دست یافته ایم.  به علت رهبری آمریکا این احتمال وجود دارد که مسئله برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی حل و فصل شود. ما نمی دانیم که آیا این تلاشها به موفقیت منجر خواهد شد یا خیر اما از هر زمان دیگری به این هدف ، نزدیکتر شده ایم.

مجری شبکه پرسید: آیا شما نگران بن بست در این مسیر نیستید؟ مقامات ایرانی گفته اند که طرح برچیدن موشکهای ایران روی میز قرار ندارد؟

رایس در پاسخ مدعی شد: همواره این احتمال وجود دارد که این تلاشها به موفقیت نرسد. اما ما توانسته ایم پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف کنیم (!)و آن را به صورتی جدی به عقب برانیم(!). برای مدت شش ماه، این برنامه (هسته ای ایران) به عقب رانده خواهد شد(!). درعین حال، برای ما این احتمال وجود دارد که برای رسیدن به راه حل جامع و مسالمت آمیز برای برنامه هسته ای ایران تلاش کنیم. ما نمی توانستیم شش ماه پیش چنین سخنی بگوییم. این وضع تاحدود زیادی نتیجه دیپلماسی آمریکا است. این وضع شاخصی است که نشان می دهد ما با مناقشه ها در جهان چگونه برخورد می کنیم. ما فعالانه در این مناقشه ها ورود پیدا می کنیم و می کوشیم آنها را حل وفصل کنیم. این مسئله در حوزه های مختلف از آفریقا گرفته تا آسیا و خاورمیانه مصداق دارد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، رایس ، مجری ، هسته ، سوزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار