درد پهلو و کمر و وجود خون در ادرار از شایع ترین علائم این بیماری است

 ایرج نجفی اورولوژیست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کلیه ی "پلی کیستیک" یک بیماری مادرزادی است که جهش در یک ژن در کروموزوم شماره 4 موجب این بیماری می شود در حالت طبیعی این ژن ها با تولید ماده ای به نام" پلی سیستین" مانع از تکثیر بیش از حد سلول های توبولار کلیه می شوند بنابراین اختلال این ژن ها باعث رشد بیش از حد سلول های کلیه می شود و باعث ایجاد کیست های متعدد و بسیار بزرگ در کلیه می شود به طوری که در این بیماری کلیه ها به "شکل لانه زنبور" در می آیند.

وی تصریح کرد: این بیماری بعد از حدود 40 تا 50 سال "علائم بالینی" خودش را به صورت کلیه های بسیار بزرگ، سنگین وزن و حاوی صدها یا هزاران کیست نشان می دهد.

نجفی در مورد علائم این بیماری گفت : این بیماران معمولا از دردهای کمر و پهلو و هم چنین حجم زیاد کلیه و خونریزی از کیست ها که در ادرار فرد نشان می دهد شکایت می کنند.

شایان ذکر است در 60 تا 70 درصد این بیماری افزایش فشار خون وجود دارند در بسیاری از این بیماران کلیه دچار نارسایی می شود و به دلیل کارکرد نامناسب کلیه اوره، کراتینین و سموم در خون بالا می رود به طوری که در نهایت ممکن است بیمار تحت "دیالیز خونی" و صفاقی یا" پیوند کلیه" قرار گیرد.

 وی در پایان گفت: هدف اصلی درمان کاهش عواض بیماری و به تعویق انداختن شروع نارسایی کلیه می باشد اما بهترین راه تشخیص این بیماری انجام" سونوگرافی" حداقل یک بار در سال است.

انتهای پیام/
برچسب ها: کلیه ، دیالیز ، پیوند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار