به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، محمدرضا بهرامن پیش از ظهر امروز در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین راهسازی، ساختمانی و معدنی اظهار داشت: قبل از انقلاب، عمده تجهیزات در بخش ماشینآلات عمرانی تنها دو برند اصلی بود که البته بعد از سال 1358 و نیز سال 1368 با تحولی که ایجاد شد ماشینآلات عمرانی با برندهای مشخص حرفهای، جایگزین شدند.
نائب رئیس خانه معدن با بیان اینکه ما به عنوان مصرفکننده ما به دنبال کیفیت بالا هستیم اظهار داشت: تمایل داریم تنها ماشینآلات عمرانی مرغوب را وارد کشور کنیم.
بهرامن با تأکید بر آنکه حاکمیت باید در تصمیمسازی خود نقش تشکلها را مدنظر قرار دهد گفت: چندی پیش سعی کردیم برخی ماشینآلات عمرانی فرسوده را با ماشینآلات دست دوم جایگزین کنیم اما مشکلاتی که در این زمینه از سوی حاکمیت ایجاد شد موانعی را پیش آورد.
وی با بیان اینکه هماکنون 5500 معدن فعال داریم اظهار داشت: اگر به طور متوسط 200 هزار دلار برای نوسازی ماشینآلات عمران و معدنی هزینه کنیم؛ سالانه یک میلیارد دلار نیاز ارزی داریم.
وی همچنین در خصوص قوانین مربوط به محیط زیست نیز گفت:در حالی که اغلب کشورهای معدنخیز تعاریف مشخصی از مسائل محیط زیست دارند؛ اما این قوانین آن طور که باید در ایران اجرا نمیشود و تنها موجب افزایش هزینههای بخش خصوصی میشود.
**توسعه اقتصادی با بکارگیری سرمایههای اجتماعی رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات راهسازی با بیان اینکه اگر فعالیتهای عمرانی و معدنی در کشور افزایش یابد با کمبود ماشینآلات روبرو خواهیم بود گفت: نیاز به کمک دولت برای تسهیل شرایط واردات و تولید ماشینآلات سنگین ضرورتی اجتنابناپذیر است.
علی شمس اردکانی رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات راهسازی و معدنی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سرمایههای مادی موجب اشتغال میشود اظهار داشت: سرمایههای اجتماعی کارآیی سرمایهگذاری را بالا میبرد و در واقع توسعه اقتصادی کشور بدون بکار بستن سرمایههای اجتماعی امکانپذیر نیست.
وی افزود: این انجمن با حضور فعالان این حوزه تشکیل شده و سیاست ما همکاری جدی با تشکلهای همسو برای مدیریت واردات و تولید ماشینآلات سنگین عمرانی است.
اردکانی با تأکید بر اینکه با کمبود ماشینآلات سنگین روبرو هستیم اظهار داشت: ماشینآلات سنگین در کشور ما بیش از سی سال عمر دارند و حتی در بعضی از کارگاههای عمرانی قدمت ماشینآلات از چهل سال نیز میگذرد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات راهسازی و عمرانی با اشاره به اینکه این ماشینآلات مصرف سوخت بالایی دارند گفت: در زمانی که با تحریم سوخت روبرو بودیم برخی از منابع سوختی از راه قاچاق تأمین میشد و به خوبی میدانیم که قاچاق مانع اشتغال است.
وی با تأکید بر اینکه فعالیتهای اقتصادی در ایران با عمران و راهسازی ارتباط دارد اظهار داشت: باید سعی کنیم که نگهداری ماشینآلات در کشور را به درستی انجام دهیم و در واقع یکی از برنامههای انجمن آموزش چطور نگهداری کردن از این ماشینآلات به کارگران است.
وی همچنین با اشاره به اینکه پنج شرکت تولیدکننده ماشینآلات سنگین با ضریب 20 تا 65 درصد در کشور فعالیت دارد گفت: اگر فعالیتهای عمرانی در کشور افزایش یابد نیاز به کمک دولت برای تسهیل شرایط واردات و تولید ماشینآلات سنگین ضرورتی اجتنابناپذیر است.
انتهای پیام/