عضو کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با تاکید بر یکپارچگی اکتشاف، توسعه و تولید در قراردادهای بیع متقابل جدید گفت: نظام جدید قراردادی باید بتواند در شرایط رقابتی، نسبت به جذب مشارکت سرمایه گذاران و پیمانکاران داخلی و خارجی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سیدمصطفی زین الدین صبح امروز (یکشنبه، ٤ اسفندماه) در هم اندیشی نظام جدید قراردادی صنعت نفت، در پانل معرفی چارچوبها و ترتیبات جدید قراردادی در صنایع بالادستی نفت و گاز با بیان این مطلب گفت: در تنظیم مدل جدید قراردادهای نفتی، سیاست های کلان اقتصادی کشور در حوزه نفت و گاز مدر دستور کار قرار است.

زین الدین با بیان اینکه در قراردادهای جدید صنعت نفت، تجارب حاصل از قراردادهای گذشته بررسی شده است، اظهار داشت: بررسی مقایسه ای قراردادهای نفتی دیگر کشورها در دستور کار کمیته بازنگری قراردادهای نفتی قرار گرفته است.
اسبق شرکت ملی نفت ایران حقوقی با تاکید بر حفظ حاکمیت و مالکیت کشور بر منابع هیدروکربوری در قراردادهای جدید صنعت نفت، تصریح کرد: در این قراردادها، بازگشت سرمایه از محل عواید حاصل از میدان صورت می گیرد و برداشت صیانتی از میدان و توجه به محیط ریست نیز مورد تاکید است.

عضو هیات رئیسه صندوق بازنشستگی نفت در ادامه با اشاره به انواع مختلف قراردادهای نفتی در زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار داشت: پس از جنگ تحمیلی، ١٤ قرارداد اکتشافی و بیش از ٢٠ قرارداد بیع متقابل در حوزه نفت و گاز منعقد شد که تجارب این قراردادها در تدوین قراردادهای جدید صنعت نفت مدنظر قرار گرفته است.
زین الدین، قرارداد توسعه میدان سیری را به عنوان یکی از انواع قراردادهای نسل اول و قرارداد توسعه میدان یادآوران را به عنوان یکی از انواع قرارداد نسل سوم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بررسی قراردادهای صنعت نفت، ضرورت بازنگری و کالبدشکافی قراردادهای بالادستی صنعت نفت را بیش از پیش آشکار کرد.
 
وی با تاکید بر یکپارچگی اکتشاف، توسعه و تولید در قراردادهای بیع متقابل جدید گفت: نظام جدید قراردادی باید بتواند در شرایط رقابتی، نسبت به جذب مشارکت سرمایه گذاران و پیمانکاران داخلی و خارجی اقدام کند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، قرارداد ، میادین ، اکتشاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار