رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت ذی‌قیمت نیروی متخصص در کشور و منابع انرژی و معادن، موقعیت ژئوپلتیک کشور و جایگاه کشور در منطقه زمینه جهش اقتصادی در کشور را فراهم کرده است، گفت: اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین اقدام در رشد و بالندگی کشور و مقاومت و ایستادگی ملت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز (یکشنبه، 4 اسفند) در نطق پیش از دستور خود گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در جلسات متعدد مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت در روزهای گذشته با تدبیر رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌‌ای ابلاغ گردید و این امر پایه‌های مهمترین اقدام به هنگام در رشد و بالندگی یک کشور و مقاومت و ایستادگی ملت محسوب می‌گردد.
 
وی ادامه داد: ظرفیت ذی قیمت نیروی متخصص در کشور و منابع انرژی و معادن، موقعیت ژئوپلتیک کشور و جایگاه کشور در منطقه همه و همه زمینه جهش اقتصادی در کشور را فراهم کرد.
 
نماینده مردم قم تصریح کرد: در چنین شرایطی آنچه که موتور محرک این جهش اقتصادی محسوب می‌شود اراده قوی برای رونق تولید در داخل و استقلال اقتصادی است که در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری و اهم آن توجه شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با این روش می‌توان اتکا به نفس را کاهش داد، با این سیاست‌ها می‌توان برای کاهش بیکاری گام اساسی برداشت، با این تدبیر می‌توان بر تورم چیره شد، با این سیاست‌ها می‌توان در مقابل تحریم‌های ظالمانه ایستادگی کرد.

وی تاکید کرد: برای تحقق این امر اساسی در کشور لازم است اولا محور اصلی بررسی‌ها و تلاش‌ها در کمیسیون‌های تخصصی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشند و پیشنهادات مختلف وقتی مورد مطالعه قرار گیرد که بار هزینه‌های جاری کاهش و به رونق تولید مدد رساند.

لاریجانی گفت: همه کمیسیون‌های مجلس در این زمینه مسئولیت مهمی را برعهده دارند و صرفا مراد کمیسیون‌های اقتصادی نیست، به عنوان مثال کمیسیون فرهنگی با همین دید باید فضای رونق اقتصادی را در بعد تولیدات فرهنگی و هنری و اقدامات رسانه‌ای را پیگیری کند و یا کمیسیون آموزش و تحقیقات زمینه‌های همکاری پژوهشی دانشگاه‌ها و بخش‌های تولیدی را در اولویت کار خود قرار دهد.

رئیس مجلس افزود: طبعا مرکز پژوهش‌ها مطالعات لازم را برای رفع نیازهای کمیسیون‌ها با جدیت دنبال کند و مهمتر آن است که زمینه را برای ارتباط انجمن‌های علمی و مرکز پژوهش‌ را با مجلس فراهم کند.

وی تصریح کرد: در این زمینه همکاری کمیسیون‌ها با بخش‌های تخصصی دولت ضرورت دارد تا آن چه نیاز اصلاح قوانین و یا ارائه قوانین جدید باشد حدالمقدور از طریق لوایح دولت صورت پذیرد که در هنگام بررسی به دلیل بار مالی دچار مشکل اصل 75 قانون اساسی نگردد.

لاریجانی تاکید کرد: همگرایی سیاسی در مجموع کشور برای تمرکز در مسائل اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد مخصوصا صاحب نظران اقتصادی و اصحاب رسانه باید فضای بحث و گفتگو را در زمینه تحقق رونق تولید سوق دهند و از برخی مسائل حاشیه‌ای و جدال‌ها بر سر آن‌ها که ذهن جامعه را از مسائل اقتصادی منحرف و بازار بگومگو و سوظن را فراهم می‌کند پرهیز کند.

رئیس مجلس افزود: این گونه مسائل برای کشور چیزی جز خسارت ندارد لذا رسانه‌ها در این بعد وظیفه مهمی برعهده دارند و مجلس شورای اسلامی نیز ضمن سپاسگزاری از رهبر انقلاب در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش خواهد کرد با همکاری قوای دیگر زمینه‌های تحقق آن را فراهم کند.

وی با اشاره به نهمین کنفرانس بین‌المجالس اسلامی ادامه داد: لازم می‌دانم از مجالس کشورهای اسلامی که دعوت مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند و با حضور قوی در کنفرانس بین‌المجالس اسلامی به بررسی مسائل امروز جهان اسلام پرداختند تشکر کنم.

لاریجانی اضافه کرد: حضور چشم گیر پارلمان کشورهای اسلامی، همبستگی امت اسلامی را بهتر نشان داد و این پیام را منعکس کرد که ملل اسلامی از قدرت و تدبیر لازم در مواجهه با چالش‌ها اعم از اقتصادی، سیاسی و امنیتی برخوردارند و نیازی به حضور کشورهای بزرگ که نقشی مزاحم دارند را ندارند.

رئیس مجلس اظهار داشت: امیدواریم دبیرخانه کنفرانس تلاش جدی برای پیگیری مصوبات کنفرانس داشته باشد و لازم می‌دانم از همه نهادها و وزارتخانه‌ها که در اجرای آبرومند این کنفرانس همت کرده‌اند تشکر کنم.

وی در پایان از نمایندگان مجلس و هم چنین علاالدین بروجردی رئیس کمیته اجرایی نهمین کنفرانس بین‌المجالس اسلامی و هم چنین کاظم جلالی سخنگوی این کنفرانس و معاونت امور اجرایی، بین‌المللی و تشریفات مجلس نیز تشکر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کاشانی
۱۵:۴۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۲
موارد یاد شده بسیار مهم ، ضروری و سازنده است. اما فرصت ها نباید از دست بروند بلکه بایدبطور همزمان نسبت به رفع موانع تولید از جمله جلوگیری از تغییر مکرر قوانین و مقررات در جهت ایجاد امکان برنامه ریزی برای فعالان اقتصادی ، کاهش تشریفات اداری غیر ضرور که موجب هدایت مردم و عوامل اقتصادی به فعالیت های غیر رسمی می گردد، جلو گیری از ورود بی حساب کالاهای خارجی که توان تولید آن ها در داخل بقدر کافی وجود دارداز طریق ابزار تعرفه و نظائر آن ها ، و .... همت گماشت . در کل باید عمل گرایانه نیز تلاش نمود.
آخرین اخبار