یک حقوقدان با اشاره به این که قصاص هرگز به معنی‌"مقابله به مثل" نیست، افزود:‌ قصاص، زیباترین و انسانی ترین حکم الهی است که انجام آن سلامت و امنیت جامعه را تضمین می‌کند.

"یداله عسکری" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حکم "قصاص" اظهارداشت: "قصاص" انسانس ترین حکم الهی است و افرادی که این حکم دینی را غیرانسانی معرفی می‌کنند، قطعا اطلاعاتی درباره مبنای حقیقی، انسانی و فقهی آن ندارند.

وی ادامه داد: برخی قصاص را با انتقام برابر می‌دانند و این در حالی است که براساس نصّ صریح قرآن حقیقت این حکم الهی به معنی اعتدال و عدم تعدی است.

عسکری با اشاره به این که قصاص هرگز به معنی‌"مقابله به مثل" نیست، افزود:‌ قصاص حکم اثباتی و ایجابی نیست بلکه حکمی بازدارنده است که تداوم آن حیات جامعه را تضمین می‌کند.

وی تصریح کرد: معنای لغوی قصاص نیز به معنی پا جای پا گذاشتن است درست مثل زمانی که برف می‌آید و فردی از روی برف‌ها عبور می‌کند و جای پای او می‌ماند و باز برف آن جای پا را می‌پوشاند؛ بنابراین با چنین تعریفی قطعا غیرانسانی بودن آن مردود می‌شود.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: قصاص، زیباترین و انسانی ترین حکم الهی است که انجام آن سلامت و امنیت جامعه را تضمین می‌کند.

گفتنی است؛ چندی پیش روزنامه آسمان با درج یادداشتی این حکم دینی و شرعی را غیر انسانی خواند که البته با موجی از واکنش‌ها مواجه و در نهایت این روزنامه توقیف شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار