از این پس در مجله شبانه باشگاه خبرنگاران به پرونده هایی می پردازیم که نشان دهنده نقض حقوق بشر در کشورهای مدعی غربی است. این کشورها که خود دم از حقوق بشر می زنند در موارد بسیاری آن را زیر پاگذاشته و خلافش رفتار کرده اند،برخی از این پرونده ها را برای شما هرشب بازنشر می کنیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، حزب آزادی هلند  از جمله این جریان های  دست راستی در اروپاست که در سال های اخیر و متاثر از تحولات داخلی این کشور، دچار انشقاق شد و از درون آن حزب جدیدی شکل گرفت که به تعبیر برخی از کارشناسان سیاسی بسیاری از مشخصات احزاب تندرو دست راستی در ساختار سیاسی اروپا را با خود همراه دارد.

این جریان جدید با به دست گرفتن بخشی از قدرت سیاسی در این کشور، آوازه و شهرت تازه ای به جریانهای افراطی راست گرا در اروپا داده است.  حزب راست گرای افراطی آزادی که در حال حاضر جایگاه و تاثیرگذاری قابل توجهی در تحولات هلند دارد، در سال 2005 ایجاد شد . رئیس آن "خیرت ویلدرز"  پس از اخراج از "حزب مردمی برای دموکراسی و آزادی"  در سپتامبر 2004، "حزب آزادی" را ایجاد کرد  که از آن سال به بعد و در انتخابات 2006 (انتخابات سراسری)، 2009 (انتخابات پارلمان اروپایی) و 2010 (انتخابات سراسری)  به تدریج جایگاه مستحکم تری در ساختارهای سیاسی و اجرایی و قانونگذاری هلند کسب کرده است.

مشی این حزب در بسیاری از حوزه ها و موضوعات، افراطی و بازدارنده  است، از جمله:

1) در ارتباط با اروپاگرایی: مخالف اروپایی گرایی و عامل اصلی مخالفت مردم هلند با قانون اساسی اروپایی، مخالف گسترش آینده اتحادیه اروپایی؛ 

2) اقلیت ها: طرفدار سیاست های محدودکننده و سخت گیرانه نسبت به اقلیت ها، مخالفت با ورود نیروی کار از اعضاء اتحادیه اروپایی؛

3)اسلام و مسلمانان: دارای اندیشه های ضد اسلام و مسلمان، مخالفت با ورود نیروی کار از کشورهای مسلمان

4) حذف منابع اختصاص یافته به تغییرات اقلیمی و کمک های بین المللی.

مطالعات علمی و دانشگاهی انجام شده پیرامون این حزب، آن را در گروه احزاب تندرو قرار می دهد و در این چارچوب "اسلام هراسی" ، "ملی گرایی" و "نژادپرستی" مهمترین     مشخصه های این حزب عنوان شده است . مطالعات دیگری در این ارتباط عنوان می کند که این حزب برخی شاخصه های احزاب راست گرای افراطی را دارد. اسلام هراسی و بیگانه ستیزی  و مخالفت با مهاجران غیرغربی، مهمترین شاخصه هایی است که این حزب از احزاب راست گرای افراطی گرفته است.

5) مخالفت با غیرهلندی ها و حضور آنها در هلند، یکی از مهمترین مشخصه های مشی این حزب است؛ این مخالفت حتی تا عضویت غیرهلندی ها در باشگاه های فوتبال این کشور نیز کشانده شده است

6) مواضع و دیدگاه های تند و افراطی این حزب و رشد و قدرت گیری تدریجی آن در ساختارهای سیاسی
هلند، نگرانی ها و بحث های زیادی را در درون جامعه هلند ایجاد کرده است. حتی برخی از رسانه های داخلی هلند معتقدند که مواضع این حزب در رشد و ترویج افراط گرایی در سایر کشورهای اروپایی نیز تاثیر داشته است و جریان ضدیت با اقلیت ها به ویژه مسلمانان را در خیلی از مناطق اروپایی تقویت می کند.

روزنامه "فولکس کرانت" طی مقاله ای با عنوان "درباره ویلدرز، رهبر حزب آزادی و تاثیر چنین افرادی بر راستگرایان افراطی" به صورت مفصل به این موضوع می پردازد و حتی      به عنوان نمونه، این حزب را متهم اصلی حملات تروریستی نروژ معرفی می کند:

بحث درباره آنکه حزب آزادی چه تاًثیری بر "آندرس برایویک " متهم اصلی‌ حملات تروریستی نروژ داشته ، آغاز شده است. به نظر می‌رسد اساتید دانشگاهها روزنامه نگاران و سیاستمداران هلند به دنبال پاسخ این پرسش هستند. "برایویک"در یادداشتهای چند صد صفحه‌ای خود چند بار به "خیرت ویلدرز"، رهبر حزب آزادی اشاره می کند.

در همین ارتباط، روزنامه "ان آّر سی" می نویسد:
روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف به نقل از سازمان راستگرای تندرو "لیگ دفاع انگلیس" ، صبح امروز اعلام کرد "آندرس برایویک" متهم اصلی‌ حملات تروریستی نروژ ماه مارس سال گذشته به لندن سفر کرده تا در نشستی که ویلدرز در آن سخنرانی داشته، حضور پیدا کند. به گفته هابسن، سخنگوی سازمان لیگ دفاع انگلیس که تظاهرات راستگرایان تندرو را سازماندهی می‌کند، برایویک با اعضای این سازمان دیدار و گفتگو داشته است. هرچند "استفن لنون"، رئیس این سازمان اعلام کرده هیچ گاه دیداری با برایویک نداشته است .

مواضع تند و افراطی حزب آزادی حتی برخی مقامات این کشور را نیز مجبور به واکنش و موضعگیری کرده است. "مارک روته"،  نخست وزیر هلند در واکنش به سخنان "ویلدرز" رئیس حزب آزادی می گوید: مساجد را کاخ های نفرت نامیدن، عملی‌ غیر قابل قبول و نامناسب است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار