جروزالم پست نوشت: طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران، در این مرحله‌ی حساس، باهم توافق کرده‌اند که مفاد این مذاکرات و جزییات مربوط به آن را فاش نکنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه جروزالم پست، چاپ رژیم صهیونیستی، در شماره روز شنبه خود در مقاله‌ای به قلم "مایکل ویلنر" از واشنگتن نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا نیز تأیید کرد که همه طرف‌های درگیر در این مذاکراتِ  هسته‌ای، یعنی شش قدرت جهانی و ایران، به انضمام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصمیم گرفته‌اند موضوعاتی را که روی میز مذاکره قرار دارد، تا رسیدن به نتیجه مطلوب، افشا نکنند. 

ویلنر افزود: مذاکرات میان قدرت‌های جهانی و ایران، درباره برنامه هسته‌ای این کشور، اکنون در مرحله‌ای کلیدی قرار گرفته که هدف اصلی آن، دستیابی به راه حل دیپلماتیکِ جامع برای برون‌رفت از این بحران است. از همین‌رو، قرار بر این شده که طرف‌های مذاکره کننده، جزییات این گفتگوها را برای دست‌کم چهار ماه آتی، به صورت خصوصی و محرمانه نزد خود نگه دارند و آن را به مطبوعات‌ یا سایر رسانه‌ها نشت ندهند. 

موضوعاتی که قرار است در مذاکرات آتی روی آن بحث و تبادل نظر شود، در متن چارچوبی که در مذاکرات وین میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک با اجماع تمام هیأت‌های مذاکره کننده مورد توافق قرار گرفته، گنجانده شده است.

وزارت خارجه آمریکا ضمن تأیید این مطلب که چنین چارچوبی برای مذاکرات، با توافق همگان، تعیین شده است، اعلام کرد: تمامی گفتگوهای آتی قرار است در وینِ اتریش برگزار شود. هرچند دور بعدی مذاکرات قرار است در 17 مارس برگزار شود، تماس‌های مستمر میان طرف‌های مذاکره در زمان باقی مانده تا آن نشست، کماکان برقرار خواهد بود. 

"ماری هارف"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، که همراه وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور با ایران، به اسرائیل سفر کرده است، در تماسی تلفنی با خبرنگاران، مواضع آمریکا را در این خصوص تشریح کرد. شرمن نیز برای در جریان گذاشتن بنیامین نتانیاهو، رییس کابینه اسرائیل، در رابطه با میزان پیشرفت و نحوه مذاکرات هسته‌ای یاد شده با ایران، در روز گذشته (جمعه) در اسرائیل بسر می‌برد. 

هنگامی که خبرنگار جروزالم پست از ماری هارف درباره این‌که آیا بسته شدن تأسیسات هسته‌ای فردو و همچنین برچیده شدن کامل زیرساخت‌ سانتریفیوژها از نظر ایران موضوعاتی قابل‌ مذاکره است پرسید، هارف بدون اشاره به جزییات موضوعات قابل بحث و بررسی صرفاً پاسخ داد: کافی است که بگویم تمامی نگرانی‌های ما باید برطرف شود. 

مایکل ویلنر در خاتمه افزود: این درحالی است که در آستانه برگزاری گفتگوهای وین در هفته گذشته، مقامات ایرانی گفته بودند: ما خیال بستن حتی یکی از تأسیسات هسته‌ای خود را در سر نمی‌پرورانیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار