در سال 1719، سه نماینده از سه قبیله مهاجرت کرده از عتوب، به سرزمین ناشناخته کویت، با یکدیگر متحد شده و پیمان‌نامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن شیخ صباح‌الاول نماینده خاندان آل‌صباح، ریاست امور این سرزمین را به نمایندگی از همه قبال بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در سال 1719، سه نماینده از سه قبیله مهاجرت کرده از عتوب، به سرزمین ناشناخته کویت، با یکدیگر متحد شده و پیمان‌نامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن "شیخ صباح‌الاول" نماینده خاندان "آل‌صباح"، ریاست امور این سرزمین را به نمایندگی از همه قبال بر عهده بگیرد.  
 
به این ترتیب، صباح‌الاول، اولین امیر کویت شناخته شد.


شیخ صباح‌الاول، اولین امر کویت

او پس از ریاست کویت، در تلاش برای تثبیت موقعیت سرزمین نوظهورش، به مراکز قدرت منطقه از جمله بغداد سفر کرد و به همه همسایگان توضیح داد که او نماینده یک قوم فقیر و آواره است و هیچ خطری از سوی کویت متوجه همسایگان نخواهد شد.
 
همچنین وی، یکبار در زمان حکومتش به جزیره خارک ایران (که در آن زمان مقر شرکت هند شرقی بود) سفر کرد تا بتوان باب مذاکره و تجارت را با این شرکت باز کند، اما تلاش‌های وی به نتیجه نرسید.

پس از وی و تا کنون 14 امیر دیگر بر کویت حکم‌رانی کرده‌اند که در زیر به مهم‌ترین حوادث رخ داده در زمان زمام‌داری برخی از آنان اشاره می‌شود؛ 
 
احمد الجابر‌ الصباح؛ کویت در سودای دموکراسی

او دهمین امیر کویت است، در زمان وی "معاهده عقیر" که به موجب آن مرزهای میان عربستان، عراق و کویت معین می‌شد، امضا شد.


احمد الجابر الصباح

همچنین از دوران وی، با عنوان آغاز عصر دموکراسی در کویت یاد می‌شود، چرا که به دستور او برای اولین‌بار در کویت مجلس شورا تاسیس شد.

البته فعالیت‌های این مجلس چندان به درازا نکشید، چرا که به دلیل ایجاد جو آشوب و نبود درک دموکراتیک، تنها 2 ماه پس از تاسیس منحل شد.  
 
از سوی دیگر در سال 1938 برای اولین بار در این شیخ‌نشین کوچک نفت کشف شد اما اولین صادرات نفت کویت به دلیل بروز جنگ جهانی دوم، هشت سال بعد بر روی نفت‌کش انگلیسی "بریتیش فیوز لیبر" رخ داد.  
 
در پی این رخداد، جشن بزرگی در کویت برگزار شد و سخنرانی وی در آن روز در تاریخ این کشور ماندگار شد.  
 
عبدالله الثالث السالم الصباح؛ حکومت بر مستعمره مستقل!

او یازدهمین امیر کویت است.


عبدالله الثالث السالم الصباح

گفتنی است؛ در زمان وی کویت به استقلال رسید و روز 25 فوریه روز استقلال این شیخ‌نشین نامگذاری شد.  
 
وی در پی کسب استقلال کویت توانست امتیازات برخی از ادارات حکومتی همچون اداره پست را از آن کویت کند.

همچنین در زمان او "دینار کویت" تنها واحد رسمی پول این کشور شناخته شد.  
 
گفتنی است؛ بریتانیا تنها با قید یک شرط قرارداد استقلال کویت را امضا کرد؛

"کویت روابط خود را با بریتانیا ادامه داده و استقلال این کشور مانع از آن نشود که بریتانیا به امور داخلی کویت کمک کند"! 
 
او در روز استقلال کویت خطاب به مردم این کشور گفته بود "ما در آستانه عصر جدیدی هستیم و می‌خواهیم که کویت راه جدید خود را با قوت، صداقت وبرابری به همراه برادران عرب خود آغاز کند و برای رسیدن به آنچه که خیر عرب است گام بردارد"!
 

صباح الثالث السالم الصباح و توسعه داخلی کویت

او دوازدهمین امیر کویت است.

در زمان او اولین دانشگاه کویت تاسیس شد.


اولین دانشگاه ملی کویت

همچنین وی در سال 1966 دیداری تاریخی از مصر داشت که در جریان آن ملاقاتی را نیز با "جمال عبدالناصر" انجام داد.



یکی از اقدامات قابل توجه او فرمان "پروژه بزرگ مسکن کویت" بود که در آن با هدف فراهم کردن مسکن برای اقشار با درآمد محدود برای اولین‌بار و به طور یکجا 4 هزار واحد مسکونی در کویت ساخته شد.
 
وی پس از سال‌ها تحمل بیماری قلبی و تلاش بی‌نتیجه برای درمان آن درگذشت.  
 
جابرالثالث الاحمد الصباح و حمله صدام به کویت

او سیزدهمین امیر کویت است، اصلی‌ترین حوزه اقدامات وی توسعه سیاست خارجی کویت بود.

گفتنی است؛ دوران ریاست او همزمان با اوج التهابات جنگ سرد بود، اما وی همزمان هم با کشورهای اردوگاه شرق مراوده داشت و هم با دولت‌های اردوگاه غرب.  
 
کویت در زمان او اولین کشور عرب خلیج فارس بود که با شوروی روابط سیاسی داشت و همچنین در زمان او بود که به عراق حمله کرد و از جمله اقدامات او تلاش گسترده برای همراه‌سازی جامعه جهانی با خود برای بیرون راندن صدام از خاک کشورش بود.

 
 
وی بعد از آزادسازی کویت گفته بود "به خدا سوگند، این ارتش‌های آمریکا، انگلیس، عربستان و... نبودند که کویت را آزاد کردند بلکه این دعای پیرزن در بورکینافاسو یا کنیا بود که کویت را آزاد کرد". 
 

گفتنی است؛ ایده اولیه شورای همکاری خلیج فارس نیز به پیشنهاد وی مطرح شد.

همچنین وی یک‌بار در معرض خطر ترور قرار گرفت و به این دلیل به طرز مضحکی ایران را متهم کرد!

سعد العبدالله السالم الصباح؛ امیر بیمار

او چهاردهمین امیر کویت بود، دوران امیری وی همزمان بود با بحران جانشینی در کویت چراکه وی از آغاز و به علت مریضی‌های متعدد توانایی انجام امور مرتبط با حکمرانی در کویت را نداشت.


سعد العبدالله السالم الصباح

به همین دلیل ذو در 24 ژانویه 2006، مجلس امت کویت با برگزاری جلسه‌ای محرمانه، زمام امور کویت را به حاکم فعلی این کشور، صباح الأحمد الجابر الصباح سپردند.


صباح الأحمد الجابر الصباح

از آن زمان تا کنون حکومت کویت تحت نظر شیخ احمد الصباح است. 

گفتنی است؛ با آغاز بیداری اسلامی در کشورهای عربی، حکومت آل صباح نیز در کویت در معرض خطر براندازی قرار گرفته اما آل صباح تاکنون با اقدامات مختلفی از جمله برگزاری انتخابات مجلس تشریعی، توانسته تا حدودی ثبات ظاهری را در صحنه سیاسی کویت حفظ کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار