به گزارش
گروه بازار باشگاه خبرنگاران، با در نظر داشتن این اصل که بسیاری از این نیروها انسان هایی شریف و زحمتکش و نجیب هستند، اما باز توجه به برخی نکات ضروری است:
* در نظر داشته باشید باید فقط از موسسات خدماتی که مجوز کار دارند و در آگهی خود برخورداری از این مجوز و شماره ثبت را قید کرده اند، تقاضای کارگر کرد.
این شرکت ها باید از بهزیستی، اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه صنف شرکت های خدماتی مجوزهای جداگانه معتبر داشته باشند. کارگران این شرکت ها نیز باید کارت بهداشت و معرفی نامه دارای مهر و سربرگ شرکت خود و پرستاران مجوز بهزیستی را حتما همراه داشته و قبل از شروع کار به شما ارائه دهند.
* هیچ گاه برای استخدام نیروی خدماتی به تلفن اکتفا نکنید. حتما حضوری به محل شرکت رفته و علاوه بر چک کردن مجوزها و شخصیت حقوقی شرکت و سنجش اعتبار آن، ترجیحا مذاکرات خود برای شرایط استخدام نیرو را در حضور مدیر شرکت با نیرو انجام دهید.
* ترجیحا نیروی خدماتی بخصوص برای مدت های طولانی تر و حساس تر، همچون نگهداری کودک یا سالمند را در یک دوره دو هفته ای به صورت آزمایشی استخدام کرده و پس از اطمینان از همه جوانب، قرارداد بلند مدت وی را با شرکت و نه خود شخص منعقد کنید.
* توجه داشته باشید اگر کارگرخدماتی را از شرکت های دارای مجوز، استخدام نکنید، علاوه براین که احتمال خطرات امنیتی برای منزل، وسایل آن و خدای ناکرده عزیزانتان را افزایش داده اید اگر در حین کار به کارگر آسیبی برسد خودتان مسئول جبران آن خواهید بود، اما اگر کارگر از شرکت های مجاز استخدام شده باشد، بیمه است و پوشش لازم را دارد. در عین حال حتی حین استخدام کارگر از شرکت های خدماتی حتما درباره بیمه بودن کارگر مطمئن شوید.
* اگر می خواهید یک هفته یا ده روز قبل از عید برای کارهای نظافتی خانه تان کارگر خبر کنید، باید در تماس با شرکت پیشتر وقت حضور کارگر را رزرو کنید، زیرا وقت بسیاری از موسسات بسرعت پر می شود.
* حتما قبل از آمدن کارگر به منزل یاپیش از شروع کار بر سر دستمزد و هزینه، بخصوص در کارهایی مثل باغبانی و شستن مبلمان و تابلوفرش به توافق برسید.
* در نظر داشته باشید اگر کارگران به صورت اتفاقی یا عمدی خسارتی را به وسایل منزل وارد کنند، شما می توانید با شرکت تماس گرفته و ادعای خسارت کنید و شرکت موظف به پرداخت کامل خسارت است.
* فراموش نکنید کارگری که به منزل شما می آید باید نیم ساعت وقت برای صرف ناهار داشته باشد. اما اگر در ساعات اولیه کار احساس کردید از کارگرتان راضی نیستید، می توانید با شرکت تماس گرفته و تقاضای کارگر دیگری بکنید. در این صورت شرکت موظف است بدون دریافت هیچ گونه وجهی از آن کارگر بخواهد خانه را ترک کند و فرد جدیدی را برای ادامه کار به منزل تان بفرستد.
* اگرچه بد نیست قبل از آمدن کارگر، شما چند دستمال نخی و ظرفی برای خیساندن دستمال ها، چارپایه، تی و دیگر وسایل نظافتی لازم را مهیا کنید، اما بدانید کارگران وظیفه دارند وسایل مورد نیاز برای کار شما را با خودشان همراه داشته باشند و اگر درخانه این وسایل را ندارید، در تماس تان به موسسات خدماتی بگویید همراه کارگر، این وسایل مورد نیاز را هم بفرستند.
* برای انجام امور نظافتی منزل بهتر است دو کارگر خانم و آقا خبر کنید تا هم کارهایتان سریع تر پیش رود و هم بتوانید کارهای سنگین تر مثل شستن در و دیوار و کف را به آقا و کارهایی مثل تمیز و مرتب کردن کابینت، بوفه و کمدها را به خانم بسپارید.
* یکی از نکاتی که باید توجه داشته باشید این که اگر از هشت ساعت بیشتر کار دارید و با کارگر به توافق می رسید که وی به کارش در ساعات بیشتر ادامه دهد حتما شرکت را در جریان بگذارید.
شاید شما فکر کنید اگر پول اضافه کار را مستقیم به کارگر بدهید سود بیشتری نصیب وی می شود، اما در نظر داشته باشید اگر بعد از هشت ساعت اتفاق یا حادثه ای برای وسایل منزل یا خود کارگر یا حتی درگیری بین کارگر و مشتری پیش بیاید، شرکت به هیچ عنوان مسئولیت آن را قبول نمی کند.
* باید پرسنل شرکت های خدماتی توسط شرکت به بخش جلوگیری از جرایم ناجا معرفی شده باشند و فرم عکسدار ماموریت کامپیوتری نوبت بندی شده شامل نوع خدمت انجام شده، قیمت، نام کارگر، نام و نشانی مشتری که شامل قسمتی برای امتیاز بندی مشتریان بوده و در دو نسخه جهت شرکت و مشتری صادر می شود در اختیار مشتری قرار گیرد و مشتری آن را امضاء کند. درعین حال، تمام کارگران اعزامی شرکت ها باید دارای پوشش های مخصوص به آن شرکت باشند.
انتهاي پيام/