رئیس شورای هماهنگی اصلاحات در کنگره حزب اراده ملت با بیان اینکه اگر می‌خواهیم دموکراسی حاکم شود بایداز حاکمیت افراد به سمت حاکمیت احزاب برویم گفت: ارزیابی حاکمیت دموکراسی کیفیت گردش نخبگان است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رهامی رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان" در ششمین کنگره حزب اراده ملت ایران که صبح امروز برگزار شد گفت: التزام به دموکراسی لازمه‌اش فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی و آزادی آنهاست و این مسئله است که می‌تواند معیار وجود دموکراسی باشد و صرف قانون اساسی و برگزاری انتخابات دموکراسی محقق نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: میزان ارزیابی دموکراسی، کیفیت گردش قدرت است و اینکه چقدر احزاب در این مسئله موثر هستند.
 
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌‌ها با تاکید براینکه میزان ارزیابی حاکمیت دموکراسی، کیفیت گردش نخبگان است ادامه داد: این ملاک بزرگی برای ماست که باید به عنوان یک معیار اصلی به آن توجه کرد و بر این اساس ملاک ما برای ارزیابی دولت دکتر روحانی در 4 سال آینده این است که دراین دوره، احزاب، سندیکاها، تشکل‌های سیاسی چه قدرتی پیدا کرده‌اند.
 
حجت‌الاسلام رهامی با بیان اینکه وظیفه تثبیت قدرت دردنیا بر عهده نهادهای مدنی است خاطرنشان ساخت: دموکراسی در خیابان‌ها تعیین نمی‌شود بلکه دموکراسی در همه جای دنیا در اتاق‌های فکری و دخالت خرد جمعی است که می‌تواند دموکراسی را توسعه دهد و صرفا تجمعات خیابانی بدون پشتوانه اتاق‌های فکری و خرد جمعی چیزی است که امروز در اوکراین می‌بینیم.
 
وی با بیان اینکه بدون احزاب به دموکراسی نخواهیم رسید اظهار داشت: هرچند که بنده نمی‌خواهم نقش بزرگان اصلاحات را نادیده بگیرم اما لازم است از حاکمیت افراد بیرون بیاییم به طور مثال در حال حاضر که بحث انتخابات مجلس مطرح است این اشخاص هستند که با سران اصولگرا دیدار می‌کنند و نه احزاب و باید دانست که میانگین اشتباه احزاب از افراد کمتر است.
 
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها ادامه داد: افرادی که می‌خواهند به مجلس بروند ابتدا خود را به افراد و سران نزدیک می‌کنند و سپس در لیست‌های انتخاباتی قرار می‌گیرند و متاسفانه ملاک ما این است که افراد مختلف تا چه اندازه به افراد و سران نزدیک هستند در صورتی که ملاک برای انتخاب باید میزان تعهد افراد در حوزه‌های قبلی مسئولیتشان باشد.
 
وی در پایان با بیان اینکه برخی از دوستان می‌گویند اگر در سال 84 تدبیر داشتیم این 8 سال رخ نمی‌داد اظهار داشت: اگر می‌خواهیم دموکراسی حاکم شود باید از حاکمیت افراد به تدریج به سمت حاکمیت احزاب برویم، متاسفانه در حال حاضر سرنوشت دولت و مجلس درانتخابات تعیین نمی‌شود بلکه افراد در محافل مشخص می‌شوند و پاسخگو هم نیستند لذا اگر بخواهیم برای مجلس کاری بکنیم باید برای احزاب وقت بگذاریم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار