با مسابقه‌ای دیگر از جام قهرمانان آی‌تی‌رسان در بخش فبلت‌ها در خدمت شما هستیم و امروز قصد داریم تا دومین مسابقه از این رقابت‎‌ها را برای شما گزارش کنیم

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛امیدواریم که این رقابت هم جذاب از آب دربیاید و شما از دیدن آن لذت ببرید. نماینده ایسوس در این رقابت‌ها فون‌پد نوت 6 و نماینده هوآوی هم اسند میت 2 است. هر دو فبلت با تمام قدرت پای به این رقابت گذاشته‌اند و قصد ندارند که رقابت‌ها را با شکست آغاز کنند. بنابراین باید منتظر یک رقابت تنگاتنگ و جذاب بود. بدون هیچ مقدمه وارد زمین می‌شویم تا ببینیم دو تیم چه حرفی برای گفتن دارند.

ایسوس فون‌پد نوت6:

هواوی اسند میت 2:

ده دقیقه ابتدایی: طراحی و ظاهر

ITResanCup (10)

همین که دوتیم وارد میدان می‌شوند، تماشاگران شروع به بررسی دقیق ظاهر دو فبلت می‌کنند و قصد دارند که از همین ابتدا و بسته به ویژگی‌های ظاهری آن‌ها، دستگاه برنده را مشخص کنند. هر دو مدل از نظر ظاهری ویژگی مختص خود را دارند و بنابراین هر یک سلیقه خاصی را مجذوب خود می‌کنند ولی برای تعیین تیم برتر در این مرحله نیاز به یک بررسی و مقایسه دقیق داریم. پس در این ده دقیقه ابتدایی همراه ما باشید. هردو فبلت از ظاهری نسبتا مشابه و فرمی بیضی شکل بهره می‌برند که گوشه‌های گرد دو دستگاه آن‌ها را شبیه به یکدیگر کرده است. وقتی از روبه رو به آن‌ها نگاه می‌کنید، ظاهر فون‌پد بسیار جذاب‌تر است. وجود اسپیکرهای دوتایی و با لعابی از رنگ نقره‌ای در همان نگاه اول نظر هر بیننده‌ای راجذب خواهد کرد. در مقابل هوآوی در این بخش بسیار ساده و البته قابل قبول کار کرده است. شباهت دیگری که در بخش طراحی بین دو گوشی مشاهده می‌شود، وجود قاب نقره‌ای و فلز مانند در اطراف آن‌هاست که سعی در زیباتر جلوه دادن دارد و به خوبی هم از عهده این امر برآمده است. در فون‌پد این بخش نقره‌ای تا روی اسپیکرهای جلوی گوشی هم ادامه پیدا کرده و زیبایی دوچندانی به آن بخشیده است.

ITResanCup (16)

در بخش پشتی فون‌پد دوربین را مشاهده می‌کنیم که نبود فلش در کنار آن کمی شوک‌آور است، ولی در عوض چیز دیگری در این قسمت توجه شما را جلب می‌کند که به راحتی نبود فلش را از یاد خواهید برد و آن چیزی نیست جز قلم مخصوص نوت که در بخش پایینی دستگاه تعبیه شده است. در قاب پشتی هوآوی هم لنز دوربین به همراه فلش و همچنین یک اسپیکر نسبتا بزرگ در بخش پایینی‌اش به چشم می‌خورد. در سمت راست قاب کناری دو فبلت هم فقط دکمه‌های پاور و کنترل صدا به چشم می‌خورند و در بخش چپ ایسوس یک پورت بزرگ و البته دارای پوشش قرار دارد که محل ورود سیم کارت و کارت حافظه را زیر خود مخفی نگاه می‌دارد. در بخش پایینی قاب هر دو دستگاه هم ورودی USB برای شارژ به چشم می‌خورد و در بخش بالایی هم جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار دارد. از آنجایی که طراحی هر دو فبلت بسیار نزدیک به هم است و البته ایسوس در این بخش برتری جزیی از خود نشان داد، ولی باز هم تعیین برنده دراین بخش را بر عهده شما خواهیم گذاشت، چرا که بحث طراحی یک امر کاملا سلیقه‌ای است.

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت

ITResanCup (8)

همان‌طور که ملاحظه کردید رقابت بسیار حساس آغاز شد و دو تیم از همان ابتدای کار قدرت خود را به رخ حریف کشیدند. البته در دقایق ابتدایی خطر جدی روی دروازه هیچ‌کدام از دو تیم ایجاد نشد و بازی بیشتر فیزیکی دنبال گشت. حال می‌خواهیم تا دو تیم را در بحث وزن و کیفیت ساختشان مورد مقایسه قرار دهیم تا ببینیم کدامیک از قدرت بدنی بالاتری برخوردار است. از آنجایی جام قهرمانان فبلت‌ها را شاهد هستیم، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که با دستگاه‌هایی کمر باریک و سبک وزن روبه‌رو شویم و دو تیم این رقابت هم ازاین قاعده مستثنا نیستند. از نظر ابعاد، دو رقیب بسیار نزدیک به هم بوده و البته فون‌پد کمی بزرگ‌تر و ضخیم‌تر است. ابعاد فون‌پد عبارت است از 164.8×88.8 میلی‌متر و ضخامت آن هم 10.3 میلی‌متر است که ابعادی نسبتا بزرگ، حتی برای یک فبلت محسوب می‌شود. درمقابل میت2 دارای ابعادی معادل 161×84.7 و ضخامتی برابر با 9.5 میلی‌متر است که در مقایسه با رقیب کوچک‌تر است و بنابراین برتری نسبی در این بخش با هوآوی است.

ITResanCup (15)

در بخش وزن هم باز رقابت نزدیک است و البته باز هم برتری جزیی با میت2. زمانی که فون‌پد روی ترازوی ما رفت، عدد 210 گرم را مشاهده کردیم و در مقابل میت2 عدد 202 گرم را نشان داد که اختلاف واقعا جزیی است. تا اینجای کار میت توانسته چند حمله نصفه نیمه روی دروازه فون‌پد انجام دهد ولی وقتی بحث کیفیت ساخت پیش می‌آید، میت2 در لاک دفاعی فرو می‌رود. البته نمی‌توان گفت که کیفیت ساخت میت2 ضعیف است ولی در مقابل کیفیت ساخت بالای فون‌پد حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته هر دو دستگاه، بدنه‌ای از جنس پلاستیک دارند و این موضوع در دفع ضربات احتمالی به آن‌ها کمک می‌کند و ضربه کمتری به دستگاه وارد می‌شود.

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر

ITResanCup (13)

در این بخش هم باید انتظار یک بازی کاملا پایاپای را داشت چرا که شباهت‌های دو فبلت در بخش صفحه نمایش هم بسیار بالاست. هر دو دستگاه از صفحه نمایش‌هایی از جنس LCD و از نوع +IPS بهره می‌برند که یکی از بهترین انواع LCD در دنیای موبایل‌ها محسوب می‌شود. البته صفحه نمایش فون‌پد از نوع +Super IPS است. برتری بارزی که در این بخش از آن فون‌پد خواهد شد چیزی نیست جز تراکم پیکسلی بالاتر نسبت به رقیب. از آنجایی که صفحه نمایش هر دو فبلت 6 اینچ است، بنابراین میزان تراکم پیکسلی، پایین‌تر از گوشی‌هایی با صفحه نمایش کوچک‌تر خواهد بود. این تفاوت زمانی آشکارتر می‌شود که متوجه شوید میت2 دارای صفحه نمایش HD یا همان رزولوشن 720×1280 پیکسل است که با در نظر گرفتن صفحه نمایش 6.1 اینچی آن، تراکم پیکسلی این فبلت به عدد 241 خواهد رسید که در مقایسه با استانداردهای امروز کمی ضعیف است. البته تصاویر در این دستگاه همچنان باکیفیت و قابل قبول به نمایش در می‌آیند و زوایای دید هم بسیار مناسب است ولی با کمی دقت بیشتر شاید بتوان پیکسل‌ها را تشخیص داد و این موضوع خیلی خوش‌آیند نیست. در مقابل فون‌پد با دارا بودن رزولوشن 1080×1920 پیکسل و با ارایه تراکم پیکسلی 367 بسیار عالی عمل می‌کند. البته درست است که این عدد در مقایسه با 5 اینچی‌ها همچنان کمتر است ولی از آنجایی که این رقم بالاتر از استاندارد رتینا است، بنابراین نمی‌توان با چشم غیرمسلح پیکسل‌ها را تمیز داد. روشنایی و کیفیت تصویر هر دو فبلت بسیار مناسب است و زاویه دید هم کاملا قابل قبول است. رنگ سفید، همانند همه گوشی‌های دارای صفحه نمایش LCD به بهترین نحو نمایش داده می‌شود و رنگ سیاه هم با اینکه به خوبی AMOLEDها نیست ولی باز هم هردو مدل عملکرد مناسبی در نمایش آن از خود نشان می‌دهند. پس تنها حمله جدی این دقایق از سوی فون‌پد صورت گرفت و در بقیه دقایق رقابت کاملا برابر بود.

برای دیدن ادامه مسابقه و امتیاز به هریک از این 2 اسمارت فون اینجا کیلیک کنید.

مقایسه سامسونگ گلکسی نوت 3 با ال‌جی جی‌فلکس

در حالی که به روز دوم مسابقات جام قهرمانان آی‌تی‌رسان در بخش فبلت‌ها نزدیک می‌شویم، هیجان رفته‌رفته بالا می‌رود و تیم‌های شرکت کننده در حال رسیدن به شرایط آرمانی خود هستند که این موضوع خود به بالا رفتن جذابیت و حساسیت این رقابت‌ها کمک زیادی خواهد کرد. امروز هم با یکی از حساس‌ترین رقابت‌های این جام که بین دو هموطن قدرتمند برگزار می‌شود در خدمت شما هستیم. رقابت امروز بین دو تیم مدعی سامسونگ و ال‌جی برگزار می‌شود که هر دو کمر به فتح این جام بسته‌اند. نماینده سامسونگ در این رقابت‌ها سومین نسل از سری قدرتمند و پرطرفدار نوت است. بله، گلکسی نوت3 که هر رقیبی با شنیدن نامش لرزه‌ای بر پیکر خود احساس خواهد کرد. در سمت مقابل اما نماینده ال‌جی شاید خاص‌ترین شرکت‌ کننده این رقابت‌ها باشد که با قامت بلند و خمیده خود نظر همه را جلب می‌کند. این فبلت کسی نیست جز G Flex معروف که با قدرت و البته ظاهری متمایز سعی در جلب نظر طرفداران دنیای آی‌تی را دارد و به نظر می‌رسد در مقابل نوت 3 رقیب خیلی دست و پا بسته‌ای نباشد. برای مشاهده توانایی‌های دو رقیب، آن‌ها را به میدان مسابقه دعوت می‌کنیم تا ببینیم در نهایت کدامیک سربلند از این رقابت حساس بیرون خواهند آمد.

سامسونگ گلکسی نوت 3:

ال جی جی فلکس:

ده دقیقه ابتدایی: طراحی و ظاهر

ITResanCup (10)

بازی با سوت داور آغاز و دو تیم شروع به رقابت با یکدیگر در زمین بازی می‌کنند. از همین ابتدا هر دو سعی بر در اختیار گرفتن بازی دارند و سعی در نمایش جنبه‌های ظاهری توانایی‌های خود دارند. بنابراین هرکدام به نحوی زیبایی خود را به رخ می‌کشند. نوت 3 که در مقایسه با نسل قبلی تغییر ظاهری زیادی به خود می‌بیند، با اعتماد به نفس جلوی تماشاگران به ارایه زیبایی‌های‌اش می‌پردازد. در نگاه اول همچنان زبان متداول و کمی خسته کننده سامسونگ را می‌بینیم ولی چیزی که موجب افزایش نسبی زیبایی این دستگاه شده، کم شدن انحنای گوشه‌های گوشی است که سهم زیادی در این بخش دارد. دکمه فیزیکی پایین صفحه که به شکل بیضی است، به همراه دو کلید لمسی اطراف آن هیچ چیز جدیدی نیست. قاب گوشی درخشش زیادی از خود نشان می‌دهد که البته با کمی دقت بیشتر متوجه می‌شویم که آن هم همانند بقیه قسمت‌های فبلت پلاستیکی است ولی باز هم زیبایی نسبی به این بخش بخشیده است.

ITResan Cup

دکمه پاور در سمت چپ و دکمه‌های تنظیم صدا در سمت راست قرار گرفته‌اند. درپایین پورت USB3 برای شارژ و انتقال سریع‌تر محتویات فبلت به همراه قلم پرآوازه S-Pen قرار دارد و در بالا هم جک هدفون و خروجی مادون قرمز جاسازی شده‌اند. به بخش پشتی می‌رسیم، جایی که اساسی‌ترین تغییر چند سال اخیر در طراحی‌های سامسونگ را مشاهده خواهیم کرد. در این قسمت شاهد طرحی از چرم مصنوعی هستیم. البته منظور از مصنوعی، پلاستیکی است که فقط طرح چرم بر روی آن اجرا شده! شاید این حرکت سامسونگ کمی از یکنواختی طراحی این گوشی کاسته باشد. دوربین 13 مگاپیکسلی و فلش هم در بخش بالایی پشت دستگاه قرار دارند.

ITResanCup (13)

نوبت به هموطن نوت3 یعنی G Flex می‌رسد تا در میان میدان عرض اندام کند. با ورود این فبلت، همه از ظاهر عجیب و غریب آن متعجب می‌شوند و تصور می‌کنند که پیرمردی گوژپشت پا به این رقابت نفس‌گیر گذاشته ولی هیچ‌کس خبر ندارد که این انحنا برای این دستگاه نشانه اصالت و خاص بودن را دارد. البته جنس این فبلت همچون هموطن خود از پلاستیک است. در بخش جلوی آن صفحه نمایش غول‌پیکر به همراه علامت LG در پایین آن و خروجی انتقال صدای مکالمه در بالای آن به چشم می‌خورند. در پایین خروجی USB، جک هدفون و در سمت چپ هم جایگاه میکرو سیم کارت قرار دارند. بخش راستی عاری از هر دکمه‌ای است. پس دکمه پاور و کنترل صدا کجاست؟ کافیست این دستگاه را به پشت بچرخانید، تا شگفتی دیگری را به چشم خود ببینید. پیرو طراحی خاص پرچمدار امسال ال‌جی یعنی G2، این کمپانی در G Flex هم این دکمه‌ها را به پشت دستگاه انتقال داده. در حقیقت پشت جی فلکس شلوغ‌ترین و خاص‌ترین بخش آن است، چرا که علاوه بر دکمه‌های ذکر شده، دوربین، فلش، خروجی مادون قرمز و اسپیکر هم در بخش پشتی و بر روی کمر خمیده آن قرار گرفته‌اند. چرا خاص؟ دلیل آن جنس منحصر بفرد بخش پشتی است که از روکشی پوشیده شده که توانایی بازگشت به حالت اولیه خود را دارد. یعنی اگر پشت دستگاه شما خش بیافتد، بعد از مدتی خش مذکور ناپدید شده و در واقع فبلت خود را ترمیم می‌کند! در این بخش هردو مدل به خوبی توانستند نظر سلیقه‌های مختلف را جلب کنند و فعلا تا اینجای کار همه چیز پایاپای است. اگرچه باید طراحی جی فلکس را انقلابی و هیجان انگیزتر دانست.

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت

ITResan Cup1

زمان آن فرا رسیده تا دو رقیب را از نظر ابعاد، وزن و راحتی در استفاده و همچنین میزان مقاومت در برابر ضربات احتمالی مورد مقایسه قرار دهیم. نگاهی که به ابعاد صفحه نمایش دو فبلت بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که G Flex با توجه به صفحه نمایش بزرگ‌تر خود ابعاد بزرگ‌تری هم خواهد داشت. ابعاد این دستگاه عبارت است از 160.5×81.5×8.7 میلی‌متر که برای یک مدل با صفحه نمایش 6 اینچ ابعاد مناسبی به نظر می‌رسد. وزن آن هم 177 گرم است که نه تنها سنگین نیست، بلکه برای فبلتی با این ابعاد، کم هم هست! با توجه به انحنای پشتی، دستگاه به خوبی در کف دست جای گرفته و استفاده از دکمه‌های پشتی آن با استفاده از انگشت اشاره بسیار ساده است. نوبت به نوت 3 می‌رسد تا ابعاد خود را در آزمایشگاه آی‌تی‌رسان مورد اندازه‌گیری قرار دهد. سامسونگ توانسته ابعاد این فبلت را به خوبی در حد نسل قبلی حفظ کند و این در حالی است که صفحه نمایش از نسل قبلی بزرگ‌تر است. این خود ویژگی بزرگی محسوب می‌شود و باید به سامسونگ تبریک گفت. ابعاد این فبلت به ترتیب طول، عرض و ضخامت عبارتند از 151.2×79.2×8.3 میلی‌متر که برای یک فبلت 5.7 اینچی فوق‌العاده محسوب می‌شود. وزن آن هم تنها 168 گرم است که بسیار مناسب است. پس هم از نظر ابعاد و هم از نظر وزن، برتری با نوت3 است ولی آیا از نظر کیفیت ساخت و ضربه‌پذیری نیز به همین شکل است؟ قطعا پاسخ منفی است، چرا که جنس بدنه G Flex به مراتب بهتر است و با در نظرگرفتن ویژگی خود ترمیمی که ذکر کردیم، این فبلت شما را حتی از قاب محافظ هم بی‌نیاز می‌کند و به خوبی ضربات را دفع می‌کند. البته نوت3 هم در مقایسه با نسل قبلی خود پیشرفت مناسبی داشته ولی در مقایسه با رقیب فعلی، حرفی برای گفتن ندارد.

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر

ITResanCup

در این دقایق دو رقیب قصد در نمایش یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های خود یعنی صفحه نمایش‌هایشان دارند. در این بخش هر دو شرکت سازنده این دو رقیب همواره جزء پیشتازان و مدعیان بوده‌اند و به همین دلیل هم این بخش از رقابت جذابیت خاصی خواهد داشت. در این لحظات ابتدا توپ در اختیار نوت 3 است و این تیم با سرعت با صفحه نمایش SuperAMOLED فول‌اچ‌دی خود به سمت دروازه حریف یورش می‌برد. اگر نگوییم بهترین، این صفحه نمایش بی‌شک یکی از برترین صفحه نمایش‌هایی است که تا به حال دیده‌ایم. دیگر خبری از رنگ‌های بیش از حد اشباع نیست و سامسونگ توانسته با همان چیدمان الماسی شکل به خوبی به رنگ‌هایی نزدیک به واقعیت دست پیدا کند. میزان تراکم پیکسلی هم 386ppi است و بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان با چشم غیر مسلح پیکسل‌ها را تمیز داد. زاویه دید فوق‌العاده و دید بسیار خوب در زیر نور آفتاب هم دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش خیره‌کننده هستند. پس از این حمله سهمگین، حال G Flex کمی شوکه شده و به سرعت در پی تدارک ضدحمله‌ای می‌شود تا کمی جبران مافات کند. صفحه نمایش این فبلت از نوع OLED پلاستیکی است تا به آن توانایی خم شدن را بدهد. صفحه نمایش 6 اینچی دارای کیفیت اچ‌دی است که برای چنین ابعادی کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد، چرا که این رزولوشن منجر به ایجاد تراکم پیکسلی 245ppi خواهد شد که در مقایسه با استانداردهای امروز کمی ضعیف است. البته این صفحه نمایش ضعف‌های دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به نویزهایی اشاره کرد که گاهی اوقات در صفحه ایجاد می‌شوند و به خوبی می‌توان ضعف نمایشگر را حس کرد. البته اصلی‌ترین دلیل چنین پدیده‌ای نو بودن این تکنولوژی است که قطعا در نسل‌های بعدی برطرف خواهد شد، ولی در چنین میدان حساسی به هیچ وجه جایی برای این اشتباهات وجود نخواهد داشت. از نظر روشنایی صفحه هم این گوشی خیلی خوب عمل نمی‌کند و عدد 330 نیت را نشان می‌دهد. زاویه دید به لطف فناوری نمایشگر خوب است ولی صفحه نمایش در زیر نور آفتاب عملکردی متوسط دارد و به پای رقیب قدرتمند خود نخواهد رسید. بنابراین همانطور که ملاحظه کردید، در این دقایق از نیمه اول، این تیم نوت 3 بود که با تکیه بر عملکرد منحصربفرد صفحه نمایش خود توانست نبض بازی را در دست بگیرد و حملاتی سهمگین بر روی دروازه حریف تدارک ببیند.

برای دیدن ادامه مسابقه و امتیاز به هریک از این 2 اسمارت فون اینجا کیلیک کنید.



برچسب ها: دریچه ، جام ، فبلت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.