طالبان افغانستان گزارش رسانه‌ها را در مورد دیدار شخصیتهای این گروه با هیاتی از شورای عالی صلح افغانستان تکذیب کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا، روزنامه انگلیسی زبان "دیلی" افغانستان نوشت هیاتی از شورای عالی صلح افغانستان به ریاست "محمد معصوم استانیکزاری" مشاور رئیس جمهور این کشور روز یکشنبه عازم دبی شد تا با هیات 16 نفره طالبان دیدار و در مورد فرایند صلح در افغانستان با آنها گفتگو کند. 

به نوشته این روزنامه شش تن از وزیران برکنار شده دوران حکومت طالبان در هیات طالبان عضویت دارند. 

روزنامه "هشت صبح"نیز به نقل از "ایمل فیضی" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان نوشت گفتگوی دو طرف روز سه شنبه در دبی برگزار شد و دولت امیدوار است مذاکرات به اهداف مشخص شده برای برقراری صلح در افغانستان برسد.  

اما طالبان در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی آن منتشر شد اعلام کرد هیچگونه گفتگوی صلحی با دولت کابل برگزار نکرده است. 

در این بیانیه آمده است: برخی رسانه‌های مشخص گزارش دادند "معتصم آقاجان " دیدار رهبران طالبان را با مقامات افغان در دبی برنامه ریزی کرده است. دولت اسلامی افغانستان اعلام می‌کند "معتصم آقا جان" هیچ مقامی ندارد و نمی تواند از طرف طالبان فعالیت کند.

"آقا جان" که بر اساس گزارش‌ها از سال 2011 در ترکیه زندگی کرده است آمادگی طالبان را برای گفتگوی صلح با دولت اعلام کرد که مورد استقبال "حامد کرزای" رئیس جمهور افغانستان قرار گرفت. 

ناظران سیاسی امور افغانستان به گفتگوهای صلح بدبین بوده و معتقدند سرکردگان طالبان به جای حل و فصل مشکل از طریق مذاکره، به پیروزی نظامی اعتقاد دارند.  

"فیض الله‌جلال" تحلیلگر سیاسی در این خصوص گفت: جدی‌ترین آرزوی "حامد کرزای " صلح با شبه نظامیان طالبان و وارد کردن آنها به دولت است. به همین دلیل رئیس جمهور به شبه نظامیان طالبان پیشنهاد صلح داد اما این گروه نبرد مسلحانه را به مذاکره ترجیح می‌دهد.

"جلال" که استاد دانشگاه کابل است افزود آقا جان از گروه طالبان اخراج شده است و با حمایت دولت در ترکیه زندگی می‌کند.

"ایمل فیضی" سخنگوی ریاست جمهوری نیز اعلام کرد "مولوی عبدالراقب" از وزیران دوران حکومت طالبان از جمله سران طالبان بود که در دبی با هیات دولتی دیدار کرد اما پس از بازگشت از دبی در پیشاور به ضرب گلوله کشته شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار