وابستگی به فروش نفت خام،‌ واردات کالاهای استراتژیک، افزایش شرکای تجاری و کاهش کسری بودجه دولت سه شاخص اساسی در تهدید اقتصاد مقاومتی کشور خواهد بود.

وحید شقاقی عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با تأکید بر شناسایی کانال‌ها و مؤلفه‌هایی که اقتصاد ملی را تهدید می‌کند افزود: مهم‌ترین عامل تهدید کننده اقتصاد ملی وابستگی به فروش نفت خام است که این عامل در تحریم‌های نفتی ایران اعمال می شود.

وی دومین مؤلفه‌ بر عدم تحقق اقتصاد مقاومتی را وابستگی به واردات کالاهای استراتژیک مصرفی در داخل کشور دانست و افزود: متأسفانه واردات عمده در سال‌های گذشته کالاهای استراتژیک مصرفی در داخل کشور ‌بوده است.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران افزود: کاهش کسری بودجه دولتی از دیگر مؤلفه‌های تهدید بر اقتصاد مقاومتی است که دولت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که هزینه‌های خود را با رعایت اصل انضباط مالی از طریق مالیات تأمین کند.

وی افزود: در راستای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی باید راهبرد اقتصاد دانش‌بنیان در دستور کار قرار بگیرد تا ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی،‌ قدرت اقتصادی نیز افزایش یافته و وابستگی به اقتصاد صادرات تک محصولی کاهش یابد.

شقاقی تصریح کرد: با تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به صادرات تک محصولی، کشور در مقابل با آسیب‌پذیری‌های وارده از بیرون مقاوم‌تر خواهد بود.

عضو انجمن اقتصاددانان با اشاره بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید کشورمان را در برابر شوک‌های وارده مقاوم و آسیب‌پذیری اقتصاد ملی کاهش دهد خاطرنشان کرد:‌ بهترین راه مقابله در برابر نظام استثمار جهانی و کشورهای غربی در پایه نظام اقتصاد مقاومتی است که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که آسیب‌پذیری را به حداقل رساند.

انتهای پیام/

برچسب ها: واردات ، شرکا ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار