یک مقام ارشد آمریکایی در جلسه توجیهی پس از پایان مذاکرات گفت: این یک پیشرفت پیچیده و دشوار است اما هدف ما رسیدن به یک هدف نهایی طی شش ماه تعیین شده، مذاکرات ما تا به حال در مورد تمامی مسائل مورد بحث سازنده بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، بنابر ادعای یک خبرنگار صهیونیستی، مقام ارشد آمریکایی(احتمالا وندی شرمن) در جلسه‌ای توجیهی با خبرنگاران خارجی گفت: این یک پیشرفت پیچیده و دشوار است اما هدف ما رسیدن به یک هدف نهایی طی شش ماه تعیین شده است، مذاکرات ما تا به حال در مورد تمامی مسائل مورد بحث سازنده بوده فعلا هیچ دستور کار و چارچوبی برای ادامه مذاکرات نوشته نشده است و همه ما می‌دانیم آنچه اتفاق می‌افتد چیست و یادمان نرود تمامی موارد روی میز مذاکره است.

این مقام ارشد آمریکایی افزود: این مذاکرات به منظور دستیابی به اطمینان از این مسئله است که ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست نخواهد یافت.

وی ادامه اداد: همه ما احساس می‌کنیم برخی پیشرفت‌ها حاصل شده اما باید بدانیم مسیر طولانی پیش رو داریم.

این مقام گفت: طرفین بر روی یک جدول زمان بندی برای دیدارهای آتی طی 4 ماه آتی به توافق رسیدند؛ تا زمانی که بر روی تمام موارد به توافق نرسیم هیچ توافقی حاصل نشده است.

وی اظهار داشت: در رابطه با اینکه طرفین این مذاکرات باید برای مخاطبان داخلی خود چیزی بگویند منطقی است، اما دو طرف باید سعی کنند یکدیگر را ملاحظه کنند.

این مقام در مورد اظهارات اخیر نتانیاهو گفت: اطهارات وی قابل احترام و مهم است و ما باید نظر متحدانمان را در منطقه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که طرح اقدام مشترک که در ژن به آن دست یافتیم به تمامی نگرانی‌ها پاسخ می‌دهد و این طبیعی است که در طول فرایند مذاکرات صحبت های متفاوتی بیان شود اما آنچه مهم بوده اظهارات طرفین مذاکره کننده به دور میز است.

این مقام افزود: هر آنچه که برای ما نگران کننده باشد روی میز قرار خواهد داشت و مورد بحث قرار خواهد گرفت، طیف گسترده ای از کارشناسان ما برای مبحث پیش رو بحث و تبادل نظر خواهند داشت.

وی مدعی شد: هنوز خیلی زود است که بگوییم اقتصاد ایران بهبود یافته اما رفع برخی تحریم ها به واسطه توافق ژنو می تواند برخی دردهای آنها را تسکین دهد.

این مقام آمریکایی مذاکرات را یک مسابقه دو ماراتون در یک دوره زمانی کوتاه توصیف کرد.

لازم به ذکر است هئیت آمریکایی فردا به سرزمین‌های اشغالی و سپس به عربستان می‌روند.

با پایان یافتن نشست دوجانبه "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شب گذشته (چهارشنبه 30 بهمن‌ماه)، دومین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین نیز اتمام یافت.

برهمین اساس مقرر شد، آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 صبح پنجشنبه ساعت 11.30 به وقت تهران و پس از آن کنفرانس مطبوعاتی ظریف و اشتون برگزار شود.

همچنین "سیدعباس عراقچی" معاون وزیر خارجه ایران و همچنین عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان، گفت: دور بعدی مذاکرات اواخر اسفند در وین برگزار خواهد شد.

 گفتنی است؛ در دیدار ظریف و اشتون پیرامون چارچوب مذاکرات آتی توافق و برنامه کاری برای گفتگوها مشخص شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مقامات ، آمریکا ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار