یک محقق و پژوهشگرآیین باستانی ایران جشن سپندارمزگان را بهانه ای برای گرامیداشت زنان ایرانی دانست و گفت:اگر جهانیان با نغزی و زیبایی این جشنآشنا می شدند، به جای "والنتاین" این جشن را گرامی می داشتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


دکتر میرجلال الدین کزازی گفت: جشن سپندارمزگان آنچنان که از نام آن هم برمی آید جشنی است در پیوند با سپندارمز که یکی از شش فرشته مهین ایران است.
وی با بیان اینکه سپندارمز در نمادشناسی آیین ایران فرشته ای است که با مادینگی و زنی در پیوند است، ادامه داد: از این رو جشن سپندارمزگان جشن بزرگداشت زنان ایرانی بوده و هنوز کما بیش هست.
به گفته این استاد زبان و ادبیات فارسی یکی از هنجارهای فرهنگی ایرانیان در پیوند با جشن و آیین های شادمانی آن است که هر کدام از روزهای ماه را که با نام ماه هم نام می افتاده خجسته می دانسته اند و جشنی بزرگ در آن برپا می کرده اند که پاره ای از این جشن ها، جشن های بزرگ و فراگیر ایران کهن گردیده است.
کزازی معتقد است، سپندارمزگان نیز آیینی است که در آن، روز سپندارمز از ماه سپندارمز با نام ماه هم نام می شده است.
وی در خصوص آیین های باستانی این روز نیز خاطرنشان کرد: در این روز مردان ایرانی بر خود بایسته می دانسته اند که بیش از روزهای دیگر به شیوه ای نمادین زنان خویش را گرامی بدارند، در کارهای خانه زنان خود را یاری می رسانده اند و یا می کوشیده اند ارمغانی ارزنده به زنان خود پیشکش کنند تا آنان را شادمان بگردانند.
این محقق و پژوهشگر یادآوری کرد: حتی این کوشش به گونه ای بوده است که هر مرد می خواسته بهترین ارمغان را به زن خویش بدهد که دیگران نمی توانسته اند، داد.
کزازی گفت: در این روز در بخش هایی از ایران که هوا در اسفند گرم می شده است پاره ای از مردان به کوه فرا می رفته اند و با رنج و تلاش بسیار از یخچال های نهفته در کوه یخ و برف به همراه می آورده اند تا بانویشان بتواند آبی خنک و گوارا بنوشد.
وی با تاکید بر اینکه جشن سپندارمزگان جشنی نژاده و کهن در ایران بوده است، اظهار داشت: خوشبختانه چند سالی است که ایرانیان این جشن باستانی را می کوشند که دگرباره بزرگ بدارند، به شادمانی بپردازند و بهانه ای بهینه بیابند تا زن ایرانی را که از هر دید شایسته بزرگداشت است، گرامی بدارند.
این استاد دانشگاه در ادامه جشن "والنتاین" را همتایی برای جشن سپندارمزگان دانست و خاطرنشان کرد: این جشن از روم باستان آغاز گرفته است و هم اکنون در پی آوازه افکنی های بسیار به جشنی جهانی دگرگونی یافته است.
کزازی معتقد است، اگر باریک بنگریم جشن والنتاین که خواستگاه آن رخدادی نوپدید است با جشن سپندارمزگان سنجیدنی نیست.
به گفته وی اگر جهانیان با این جشن و زیبایی و نغزی آن آشنا می شدند، به جای والنتاین جشن سپندارمزگان را برپا می داشتند/س

برچسب ها: کرمانشاه ، بهانه ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.