عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) اعلام کرد ما در زمین دشمن بازی نمی‌کنیم و قواعد و قوانین خودمان را داریم گفت: اگر یک زمان اسلام را با لیبرالیسم و مارکسیست تطبیق می‌دادند از این به بعد آنها باید ثابت کنند که با مذهب تطبیق یابند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره داستان کوتاه ادبی دفاع مقدس اظهار داشت: باید به بعضی سم‌پاشی‌ها و حملات و جنگ نرمی که علیه اصل چنین کارهایی وجود دارد جواب داد زیرا برخی در جلوی داستان‌نویسی درباره ارزش‌های اسلامی، انقلابی و جهادی مانع تراشی می‌کنند.

وی افزود: این افراد باید شفاف‌تر و صادقانه‌تر سخن بگویند و از جریان‌سازی رسانه‌ای علیه نیروهای مکتبی در عرصه هنر و سینما و کتاب بیرون رفته و به سوی گفتگوی منطقی و استدلالی بروند.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: من فکر می‌کردم که نام جایزه ادبی یوسف مربوط به پیامبر حضرت یوسف (ع) است اما نمی‌دانستم که مربوط به شهید یوسف ملک‌شامران می‌باشد که از شهیدان اهل قلم بوده است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: داستان کوتاه در برابر داستان بلند شان پیامک را در برابر پیام دارد و البته داستان کوتاه موفق بسیار مشکل‌تر است زیرا در داستان بلند نویسنده فرصت جبران خرابکاری‌های خودش را دارد اما در داستان کوتاه ریسک بالاست و به لحاظ سبک و روش و محتوا واقعا کار سختی است.

این استاد دانشگاه گفت: قصه حضرت یوسف (ع) هم داستان کوتاه قرآنی است برخلاف داستان حضرت موسی (ع) که بلند است و داستان حضرت یوسف (ع) 25 پیام فلسفی، کلامی، اخلاقی، حقوق بشری و حتی روانشناسی جنسی دارد.

وی افزود: به لحاظ ریسک این داستان وارد ممنوعه‌ترین عرصه هنر می‌شود که اگر یک مقدار دقت اخلاقی نباشد خطرناک‌ترین عرصه را شکل می‌دهد لذا یک نبرد بزرگ حقوقی- اخلاقی صورت می‌گیرد و حضرت یوسف (ع) می‌گوید من زندان را بیشتر دوست دارم تا از آن چیزی که آن زن مرا دعوت می‌کند.

وی اظهار داشت: برخی دروغ می‌گویند که این داستان‌های کوتاه محتوا ندارد هیچ سینما و داستانی که مزمون و جهت‌گیری اجتماعی، فردی، سیاسی، اخلاقی، حقوقی، معرفتی و ایدئولوژیک نداشته باشد اصلا وجود ندارد و همگی حتما چنین مزامین و محتوایی دارند.

رحیم‌پور ازغدی افزود: داستان‌نویسی غیر ایدئولوژیک و غیر هدفدار اصلا وجود ندارد و دعوا بر سر این است که در چه جهتی و در کدام مکتب فکری نوشته می‌شود و الی همه مکاتب این ایدئولوژیک بودن را دارند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یک نویسنده ناسیونالیست درباره جنگ و صلح و یک کسی که نگاه جهان‌وطنی دارد به صورت دو گونه متفاوت می‌نویسند.

این استاد دانشگاه گفت: داستان زیبای هنرمندانه و جذاب و با تکنیک قوی نمی‌تواند جهت مکتبی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: بسیاری از رمان‌های یاس‌آور یا فیلم‌های سیاه که همه چیز را جبرآور و مشکوک نشان می‌دهند در واقع درونیات و مشکلات شخصی خودشان را بیرون می‌ریزند و مسئله و مشکل خود را به صورت مشکل اجتماعی نشان می‌دهند که این پز روشنفکری و مشکل طبقه خاصی از جامعه است که می‌خواهد بگوید مشکل همه جامعه است در حالی که اصلا اینطور نیست.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: حتی در پشت فیلم مستند یک داستان است و آن را گزینش می‌کنند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: بدترین‌ محتواها را در بهترین ظرف‌ها در ادبیات و سینما در اوقات تفریح و سرگرمی ما به خورد مردم می‌دهند و درباره اخلاق، خانواده، جنگ، صلح، زن، مرد، ازدواج، طلاق آنچه را که ما فکر می‌کنیم برای ما سرگرمی است اما با هزینه چشم و گوش و قلب و ذهن ما به خورد ما می‌دهند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: برخی می‌گویند مذهبی‌ها می‌خواهند جلوی آزادی و ادبیات خالص را بگیرند در حالی که آنها دارند از طریق داستان و سینما حرف‌های خود را القا می‌کنند.

وی افزود: البته قرآن می‌گوید به هر کاری احترام بگذارید لذا ما هم به کارهای هنری دیگران توجه می‌کنیم اما باید قدرت تشخیص داشته باشیم که نقاط مثبت و منفی هر اثری چیست همچنین باید بدانیم که چه در تکنیک و چه در محتوا هیچ اثری از اساس باطل نیست و نباید همه را یکسره رد کنیم.

رحیم‌پور ازغدی گفت: برخی ابزارهای هنری را در راه نژادپرستی و توجیه ظلم و بی‌عدالتی به کار می‌برند و زیبایی را در خدمت زشتی قرار می‌دهند یعنی هنرمندی که خوک‌وار به هر چیزی نگاه می‌کند و هنر را در خدمت ارزش‌های غیر الهی و غیر توحیدی و علیه دوستی و محبت بشر به کار می‌گیرد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: حکومت نظامی شبه‌روشن فکری بسیار بدتر است برخی‌ها می‌گویند که دانشگاه و سینما و رمان و ... جای علم و هنر است و جای حرف‌های مذهبی در مسجد و حسینیه و نماز جماعت و زیارت است و از گفتن این حرف‌ها جلوگیری می‌کنند آنها به ما فحش می‌دهند و دیگر برای ما کف نمی‌زنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: هنر مانند علم توانمندی تکنیکی است که می‌تواند هم در خدمت مسائل غیر اخلاقی قرار گیرد و هم درخدمت مسائل معنوی و اخلاقی مانند هنر قرآن در سوره یوسف (ع) که کرامت و اخلاق وحقوق جنسی را نشان می‌دهد اما دیگران در فیلم‌هایشان از خیانت جنسی صحبت می‌کنند.

وی تصریح کرد: نباید نگاه سکولار به مذهب در داستان‌ها و فیلم‌های ما باشد هیچ چیزی نیست که اسلام راجع به آن حرفی و حضوری نداشته باشد.

رحیم‌پور ازغدی گفت: در ابتدای انقلاب رمان‌های کمونیستی به زیبایی و با قلم قوی ترجمه می‌شد و این در حالی بود که این ابزار و هنر محتوای معنوی نداشت لذا یک صحنه را هزار جور می‌توان توصیف کرد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: به لحاظ تکنیک، داستان دینی و غیر دینی هیچ تفاوتی با هم ندارند لذا تفاوت در محتواست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: یک آدم مسلمان همه اتفاقات و مخلوقات الهی را زیبا می‌بیند زیرا خدا زیباست و همه چیز زیباست جز آنجا که انسانها آن را خراب می‌کنند لذا ظلم و فحشا و گناه و خیانت و جهل همه پدیده‌های بشری هستند اما اصل توحید و زیبا بودن همه چیز پابرجاست.

وی تصریح کرد: رمان‌نویس مسلمان مکتبی و انقلابی به جنگ ظلم و باطل می‌رود و باید برود بنابراین درعین عمل‌گرا بودن تقدیرگرا و معتقد به مبدا و معاد است و به لحاظ هستی‌شناسی تومئنینه و آرامش دارد و زشتی‌ها را به خورد مردم نمی‌دهد بلکه زیبایی‌های جهان را نشان می‌دهد اما جهان بینی برخی کثیف و جهان‌بینی برخی تمیز است برخی تفسیر سیاه و گزینشی دارند و حتی توصیف از جهان نیز نمی‌کنند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: برخی جشنواره‌های هنری دروغ می‌گویند که برای تکنیک و فرم جایزه می‌دهند آنها برای فرم جایزه نمی‌دهند و دقیقا برای محتوا جایزه می‌دهند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: برخی می‌گویند تاریخ رسمی داستان کوتاه مربوط به دوران مشروطه و اواخر قاجار پس از ترجمه داستان‌های کوتاه از قفقاز و روسیه است درحالی که این درست نیست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: قالب نویسندگان آن دوران از مکتب مارکسیستی وتوده‌ای‌ها و چپ بودند و یا مانند نویسنده پوچ‌گرا و زشت‌انگار صادق هدایت پیرو ادبیات کلاسیک غرب بودند لذا افراد مذهبی که قلمی داشته و با شعور دینی همراه می‌کردند کم بودند.

وی تصریح کرد: اینکه برخی بگویند اساسا سینما و داستان و رمان و پیرو با دین مخالف و حرام است درست نیست.

رحیم‌پور ازغدی افزود: امام خمینی (ره) به دشمنان گفت ما درزمین شما بازی نمی‌کنیم و قواعد بازی و داورتان برای خودتان است و این درست برخلاف حرکت مسلمانان انقلابی قرن بیستم بود که در مکاتب شرق و غرب حرکت می‌کردند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی گفت: امام (ره) اعلام کرد ما زمین دیگری درست کرده‌ایم و قوانین ما هم این احکام است در داستان کوتاه و سینما را ترسیم کنید ودشمن را وادار کنید در این زمین بازی کند مسیر تمدن اسلامی را فراهم کرده‌اید.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: برهمین اساس بعد از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) نیز رئیس‌جمهور آمریکا رای آوردن به کلیسا می‌رفت و یا عید فطر در مسجدمسلمانان حضور می‌یافت این یعنی اگر در گذشته اسلام را بر پایه لیبرالیسم و مارکسیسم تطبیق می‌دادند از این به بعد آنها باید ثابت کنند که خود را با مذهب تطبیق دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: رحیم ، پور ، عضو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار