جشنواره جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس بهانه‌ای برای یاد و گرامیداشت شهدا است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران ؛ مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس، صبح امروز در مجتمع فرهنگی اسوه با حضور سردار "علی عبداللهی" معاون امنیتی وزارت کشور، امیر سرتیپ "ابراهیم گلفام" مسئول حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس برگزار شد. 



در این مراسم سردار "گلعلی بابائی"، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس گفت: باتوجه به اینکه سالها از دوران پرافتخار دفاع مقدس می‌گذرد باید نگرش جدیدی به این عرصه داشته باشیم نخستین ویژگی دوران دفاع مقدس، ویژگی‌های منحصر به فرد جوانان آن زمان است که تفاوت آشکاری با دوره‌های بعد دارد. 

وی افزود: برگزاری "جایزه‌ی ادبی داستان کوتاه دفاع مقدس" بهانه‌ای برای یاد شهیدان و زنده نگه داشتن خاطره آنان است سنگ بنای اولیه این جایزه در سال 85 توسط دلسوختگان ادب پایداری به خصوص امیرحسین فردی نهاده شد. 

رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس ادامه داد: امیدواریم سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، زمینه حضور هنرمندان در ادب پایداری را به وجود بیاورد تا در سال آینده بتوان شانزدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس را برگزار کنیم در این دوره به عنوان نخستین بار محمدرضا سرشار نقد آثار برگزیدگان 5 دوره قبل را در دستور کار داشت. 

در ادامه مراسم گزارش تصویری از روند برگزاری جایزه‌ی ادبی داستان کوتاه دفاع مقدس پخش شد همچنین در این مراسم، "رحیم مخدومی" دبیرعلمی جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در این جشنواره که آن را از در جا زدن و ایستایی که رسم اغلب جشنواره‌ها شده در حد توان خود نجات دهیم. 

وی افزود: جشنواره‌ها تنها با پرداخت به معرفی آثار نویسندگان جریان ساز نیستند به همین دلیل مورد توجه قرار نمی‌گیرد یکی از توجه‌ها به آثار جشنواره تعداد اثر است نقد علاوه بر صاحب اثر، نقاد ویژگی‌های چون شجاعت را می‌خواهد. 

مخدومی اظهار داشت: در جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس، آثار برگزیده توسط محمد رضا سرشار نقد شد در قالب کتابی رونمایی می‌شود.  
دبیر علمی جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس تصریح کرد: محمدرضا سرشار علاوه بر نقد آثار برگزیدگان دوره‌های قبل، مراحل اجرای جایزه را نیز مورد نقد قرار دادند. اولین قدم در انعکاس صحیح دفاع مقدس، شناخت این عرصه است. 

مخدومی بیان کرد: به نظر داوران، جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس، آثار ارسالی غالبا از روح دفاع مقدس عاری است زیرا نویسنده آشنایی دقیقی از دفاع مقدس ندارد پیشنهادم در این زمینه، آشنایی چهره به چهره نویسندگان با یادگاران دفاع مقدس در مناطق جنگلی است در این صورت روح دفاع مقدس بیان می‌شود غالبا به پوسته و ظاهر دفاع مقدس در آثار این حوزه پرداخته می‌شود و از توجه به هسته و روح آن غافلیم. 

در ادامه رحیم مخدومی دبیر علمی جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس، بیانیه جشنواره را قرائت کرد همچنین سردار "بهمن کارگر" رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس به عنوان ستونی است که هر مشکلی را با توسل به این ستون می‌توان حل کرد. 

وی اظهار داشت: پیشرفتهای کشورمان از قبیل هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، نانو و تجهیزات نظامی از دفاع مقدس است دفاع مقدس یک حقیقت بزرگ است که نویسندگان آن را ترسیم می‌کند. 

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: امروز این رمانها و داستانهای کوتاه تأثیر زیادی بر مخاطب دارد موضوع داستان کوتاه بسیار مهم است هزار و 800 اثر به دبیرخانه جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس ارسال شده است در صورت اطلاع رسانی بیشتر، تعداد آثار بیشتری به دبیرخانه ارسال می‌شود. 

وی عنوان کرد: هر کدام از عملیات‌های ما در دوران دفاع مقدس یک حماسه است و داستانهایی با این موضوع باید سرشار از امید باشد. چرا که الگوی بیداری اسلامی، الگوی دفاع مقدس است. 

کارگر خاطر نشان کرد: مسائلی چون حماسه، معنویت و عقلانیت باید در آثار دفاع مقدس موج بزند روحیه و تفکر بسیجی ثمره بزرگ انقلاب اسلامی بود امروزه شاهد هستیم که جمهوری اسلامی محکم و استوار ایستاده ثمره‌اش دفاع مقدس است. 

وی تصریح کرد: در جمهوری اسلامی پرفروش‌ترین کتاب‌ها، و فیلم‌ها در زمینه دفاع مقدس نوشته شده است در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس آمادگی همکاری در زمینه تهیه آثار دفاع مقدس را داریم یکی از مسائل ما، استفاده از علوم پیشرفته در این زمینه است فیلم‌های 60 یا 120 ثانیه‌ای در این زمینه ساخته شود و کارهای بزرگی در این زمینه انجام خواهد شد. 

در ادامه مراسم سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، رحیم پور اصغری پژوهشگر و استاد دانشگاه از خانواده‌ی شهید احمدی روشن و امیر حسین فردی نویسنده بزرگ کشورمان تجلیل شد همچنین به برگزیدگان کتاب‌های چاپی جوایزی اهدا شد. 

در ادامه مراسم حمید پور اصغری پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: داستان‌های هنرمندانه و جذاب نمی‌تواند دارای هدف مکتبی نباشد داستان بلند کوتاه و فیلم از میان واقعیت‌های موجود گزینش می‌کند. 

وی اظهار داشت: فکر می‌کنیم رمان دینی محدود است اما می‌توان رمان کاملا رمانتیک اسلامی هم داشت یک نویسنده که طمأنینه و آرامش دارد در جلوی چشمش زیبایی است.
 
پور اصغری اظهار داشت: اکثر آثاری چون کتاب احمد طالب‌زاده، سیاحت نامه ابراهیم بیگ را به عنوان شروع داستان مدرن معرفی می‌کنند ترجمه است سپس صادق هدایت پدر داستان کوتاه نویسی می‌شود. 

در پایان مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یافتند و همراه "محمدرضا سرشار" نویسنده و از دبیران علمی جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس، "رحیم مخدومی" دبیر علمی جایزه داستان کوتاه دفاع مقدس جوایز برگزیدگان بخش داستان‌های کوتاه ارسالی اهدا کرد. 


انتهای پیام/ اس

برچسب ها: نخستین ، قبل ، دستور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.