با وجود کمي آب و شوري بالاي آب قم در بخش کشاوري در مهر امسال 2 هزار تن پسته از باغ هاي زارعي استان قم برداشت شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،حاجي رضا کارشناس جهاد کشاورزي مي گويد: از پسته هاي برداشت شده در استان قم  2 هزار تـن پسته خشک استحصال مي شود که نيمي از آن در استان مصرف  و  نيم ديگر به خارج صادر  شد.

وي با اشاره به کيفيت بالاي پسته قم  مي افزايد: استفاده نکردن از سموم شيميايي در باغ هاي پسته موجب بالا رفتن کيفيت پسته اين استان شده است.

سجادي معاون باغداري و کشاورزي جهاد سازندگي استان با اشاره به اينکه کشاورزان قم  املاح مورد نياز درختان پسته را با محلول پاش از طريق برگ به درختان رسانده اند  مي گويد: اين اقدام مصرف کود را هم کاهش داده است  ضمن آن که فقر آب و  شوري آن  نتوانسته  باعث کاهش محصول پسته در قم  شود.

وي مي افزايد:در شرايط کنوني 2 هزار هکتار از باغ هاي پسته استان قم  به باردهي رسيده‌اند.
رضا سيار سطح باغ هاي پسته استان را  7 هزار و 300 هزار هکتار مي داند و مي افزايد: هم اکنون 2 هزار هکتار باغ پسته در حال  باردهي است که  تا 5 سال آينده  قم به يکي از قطب هاي توليد و صادرات پسته تبديل خواهد شد.

وي مي گويد:  وقتي باغ‌هاي  پسته به باردهي برسد از هر هکتار از آن دو تن پسته برداشت مي‌شود که  ارزش اقتصادي مناسبي در پي خواهد داشت.

سيار مي افزايد: البته در استان قم  پسته کاري به نام آقاي حسيني فعاليت مي کند که  از هر هکتار باغ پسته خود حدود  7 تن  پسته برداشت  مي کند.

وي  با بيان اينکه  استان قم ظرف پنج سال آينده به يکي از قطب‌هاي توليد پسته در کشور تبديل مي‌شود مي افزايد: بايد صنايع فرآوري پسته نيز نظير ترمينال‌‌هاي ضبط و فرآوري پسته در استان قم ايجاد شود.

سيار توجه به کاشت علمي و دقيق پسته را ضروري مي داند و مي گويد: اگر در کاشت محصولاتي نظير پسته ،  انار و  زيتون در استان قم به سمت تغيير الگوي کشت و کاشت دقيق و علمي پيش برويم ، به طور حتم  با  بازدهي اقتصادي مطلوب‌تري روبرو خواهيم  بود.
 
وي با بيان اينکه توليد کشاورزي در محصولات باغي و زراعي کم آفت و کم خطر بوده است اضافه مي کند: محصولات سردسيري و گرمسيري در قم به نحو مطلوب توليد شده است .

رئيس سازمان  جهاد کشاورزي قم  با بيان اينکه کشت پسته با شرايط اقليمي قم سازگار است و از اين رو براي گسترش باغ هاي پسته اعتبارات ارزان با کارمزد 7 درصد و بازپرداخت 15ساله در نظر گرفته شده است ، مي افزايد: هم اکنون محصول پسته در بخش جعفرآباد ، جاده قديم تهران ، قمرود ،  قنوات ،  جاده کاشان  و حومه قم زيرکشت است.

سيار با اشاره به اينکه محصول پسته محصولي کم مصرف در آب است مي گويد: دولت اعتبارات خوبي تا سقف 58 درصد کمک بلاعوض براي اجراي آبياري قطره اي در نظر گرفته که سهم آورده کشاورز  فقط 15 درصد است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي قم با بيان  اينکه  چهار گروه کميته فني در گازران ،  قمرود ،  قنوات  و  حومه تشکيل شده است که  مسير بررسي فني تقاضاهاي ساخت  باغ هاي  پسته را کوتاه تر مي کنند ، مي گويد: اين کميته ها از نظر فني و اقتصادي طرح ها را بررسي و به بانک مي فرستند تا متقاضيان بتوانند راحت تر از تسهيلات بانکي استفاده کنند .

وي مي افزايد: محصولات مازاد استان به استان تهران ، استان هاي غربي و جنوبي کشور مثل کردستان ،  ايلام ،  کرمانشاه ،  خوزستان ،  فارس و  هرمزگان ارسال مي شود.

رئيس اتاق بازرگاني ،  صنايع ،  معادن و کشاورزي قم توليد  پسته  در استان قم  را  يکي از مهمترين بخش هاي کشاورزي و صادراتي مي داند و مي گويد: پيش بيني که در سال جديد بيش از يک ميليارد دلار را از محل صادارت پسته کشور بالغ بر يک ميليارد  دلار ارز آوري داشته باشد .

ابوالفضل خاکي  گفت اين عرصه رقابتي شده و ارزش صادراتي پسته ما 40  درصد ارزش صادرات کشاورزي کشور است .

 وي مي گويد: با توجه به شرايط آب و هوايي  قم ، چنانچه تسهيلاتي در نظر گرفته شود، توليد و صادرات پسته مي تواند ارز آوري بسيار خوبي داشته باشد.

بي  ترديد موفقيت هاي حاصل شده در بخش توليد پسته قم  نشان دهنده حضور به هنگام کارشناسان کشاورزي در کنار باغداران پسته  است که دانش و تجربه در کنار هم قرار گرفته تا محصولات پسته قم علاوه بر تامين نيازهاي داخلي، ارزش صادرات هم داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: کشاورزی ، پسته ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار