در آستانه پانزدهمین اجلاس رسمی خبرگان رهبری در دوره چهارم جایگاه این نهاد عالی حکومتی را از زاویه دید با بصیرت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بررسی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "مجلس خبرگان" یكى از نهادهاى عالى است كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران پیش‌بینى شده و سه وظیفه مهمِ شناسایى، انتخاب و نظارت بر رهبرى را عهده‌دار است؛ اعضاى این نهاد عالمانى متعهدند كه از سوى مردم برگزیده مى‌شوند.

به همان اندازه كه رهبرى در نظام اسلامى جایگاهى رفیع و بلند دارد مجلس خبرگان نیز به جهت وظیفه‌اش در ارتباط با رهبرى مهم و ارزشمند است.

در آستانه پانزدهمین اجلاس رسمی خبرگان رهبری در دوره چهارم جایگاه این نهاد عالی حکومتی را از زاویه دید با بصیرت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بررسی می‌کنیم.
 
امام خمینى(ره) به عنوانِ معمار و بانیِ انقلاب اسلامى از سا‌ل‌هاى نخستین شكل گیریِ این نهاد, به تبیینِ جایگاه این مجلس و تشویق و ترغیب مردم به حضور در انتخاب خبرگان پرداخت و نیز خبرگان منتخب مردم را به دقت در انجام وظیفه توصیه فرمود.




خبرگان در نگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی
 
* جایگاه مجلس خبرگان 


امام(ره) در قسمتى از پیامى كه به هنگام گشایش اولین دوره مجلس خبرگان ارسال داشتند, فرمودند: «و اكنون شما اى فقهاى شوراى خبرگان و اى برگزیدگان ملت ستم دیده در طول تاریخ شاهنشاهى و ستم شاهى, مسئولیتى را قبول فرمودید كه در رأس همه مسئولیت‌ها است و آغاز به كارى كردید كه سرنوشت اسلام و ملتِ رنج دیده و شهید داده و داغ دیده در گرو آن است.»
 



*شركت مردم در انتخابات
 
امام(ره) بارها و بارها بر حضور مردم در انتخاب خبرگان سفارش اكید داشتند: «امروز در ملت ما مطرح است قضیه مجلس خبرگان براى تعیین رهبرى؛ این مسئله‌اى است كه نباید ملت ایران براى آن، كم ارج قائل باشد؛ الان یك دسته، از قرارى كه شنیدم، دوره افتاده‌اند كه این مجلس خبرگان نباید باشد, براى این كه تضعیف رهبرى است؛ "مجلس خبرگان"، تقویت رهبرى است، گول این حرف‌ها را نخورند، باید همه وارد بشوند، این یك تكلیف است.
 
* دقت در انتخاب افراد شایسته
 
امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه خود در دو قسمت به مردم سفارش مى‌كنند كه در انتخاب خبرگان دقت به خرج دهند و شایسته‌ها را برگزینند: در انتخاب خبرگان براى تعیین شوراى رهبرى یا رهبر توجه كنند كه اگر مسامحه نمایند و خبرگان را رویِ موازینِ شرعیه و قانون, انتخاب نكنند چه بسا كه خساراتى به اسلام و كشور وارد شود كه جبران پذیر نباشد.

و نیز فرموده‌اند: همین معنا در انتخاب خبرگان براى تعیین شوراى رهبرى یا رهبر با ویژگى‌هایى خاص باید در نظر گرفته شود كه اگر خبرگان, كه با انتخاب ملت تعیین مى‌شوند, از روى كمال دقت و یا از روى مشورت با مراجع عظام هر عصر و علماى بزرگ سرتاسر كشور و متدینین و دانشمندان متعهد به مجلس خبرگان بروند, بسیارى از مهمات و مشكلات به واسطه تعیین شایسته‌ترین و متعهدترین شخصیت‌ها براى رهبر یا شوراى رهبرى پیش نخواهد آمد یا با شایستگى رفع خواهد شد.  
 
* خبرگان و انتخاب رهبر 


امام(ره) به اعضاى خبرگان و برگزیدگان مردم توصیه مى‌كنند كه در انتخاب رهبر نیك بنگرند كه تاریخ و نسل‌هاى آینده و اولیاى خدا درباره آنان قضاوت خواهند كرد: «تاریخ و نسل‌هاى آینده درباره شما قضاوت خواهند كرد و اولیاى بزرگ خدا ناظر آرا و اعمال شما مى‌باشند: (وَاللّهُ منْ وَرائهم مُحیط). كوچکترین سهل‌انگارى و مسامحه و كوچك‌ترین اعمال نظرهاى شخصى و خداى نخواسته تبعیت از هواهاى نفسانى، كه ممكن است این عمل شریف الهى را به انحراف كشاند، بزرگترین فاجعه تاریخ را به وجود خواهد آورد.»





"پانزدهمین اجلاس رسمی خبرگان رهبری" (دوره چهارم) 13 و 14 اسفندماه در محل ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی، در تهران برگزار خواهد شد؛ اعضای مجلس خبرگان رهبری در 15 اسفند نیز با حضور در حرم امام (ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید بیعت می‌کنند و سپس با "مقام معظم رهبری" دیدار خواهند کرد.





در اجلاس‌های خبرگان رهبری، نطق‌های قبل از دستور، تعیین کمیته پنج نفره برای تدوین پیشنهادات، بیانیه پایانی اجلاس خبرگان، سخنرانی دو مدعو، گزارش کار کمیسیون‌ها و قرائت بیانیه پایانی اجلاس خبرگان مرسوم است.

"آیت‌الله مجتهد شبستری" نیز در گفتگویی اجمالی با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، پیرامون پانزدهمین اجلاسیه خبرگان رهبری، بیان داشت: اجلاس خبرگان رهبری در سال دو مرتبه (شهریور و اسفند) برگزار می‌شود، گزارش کمیسیون‌هایی که در اثنای سال تشکیل شده در این اجلاس قرائت می‌شود، همچنین نسخه‌های پیش از دستور و در پایان اجلاس، بیانیه‌ای صادر می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور مقامات کشورمان در این اجلاس، یادآور شد: هنوز سخنران ویژه این اجلاس تعین نشده است.





انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار