"یو اس ای تودی" نوشت: مذاکره کنندگان آمریکا و ایران روز سه شنبه دور تازه ای از مذاکرات درباره برنامه هسته ای را آغاز کردند و تهران اعلام کرده است به مذاکرات ادامه می دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به قلم "اورن دورل" نوشت :ایران اعلام کرده است دستگاههای سانتریفوژ را بر نمی چیند ، از تاسیسات پلوتونیوم در اراک چشم پوشی نمی کند و با بازرسی های کامل از تاسیساتی مخفی در فردو نیز موافقت نخواهد کرد.

آمریکا و کشورهای اروپایی خواستار پایان یافتن دائم غنی سازی در ایران شده اند. در عین حال ، مذاکره کنندگان آمریکایی گفتند اوباما ممکن است برنامه غنی سازی اورانیوم در سطح پایین را بپذیرد.

این مواضع سرسختانه در حالی مطرح شده است که اکثریت در سنای آمریکا از طرحی حمایت می کنند که اگر ایران برنامه خود را متوقف نکند ، تحریم های سختگیرانه ای را در مورد تهران اعمال می کند.

سناتور جمهوریخواه "مارک کرک" از ایالت ایلینویز مدعی است:هر گونه توافقی باید هدف آشکار پایان دادن به برنامه هسته ای تهران و نیز همه غنی سازی اورانیوم را دنبال کند.

"جوفی جف" مدیر پیشین شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور منع گسترش سلاح های
هسته ای هم می گوید آمریکا باید با پیگیری مذاکرات مشخص کند ایران تا چه اندازه تمایل دارد در مورد برنامه هسته ای خود کوتاه بیاید. ما امروز نمی دانیم خط پایان ایران کجاست.

"وندی شرمن" مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا گفته است اگر آنطور که ایران ادعا می کند برنامه هسته ای اش برای اهداف صلح آمیز است پس این کشور به تاسیسات غنی سازی مستحکم و زیر زمینی مانند فردو یا رأکتور آب سنگین در اراک نیاز ندارد.

"ریوئل مارک گرشت" تحلیلگر در اندیشکده دفاع از دموکراسی ها عقیده دارد :" بسیاری از سخنان مقامات ایران در مورد موضع مذاکراتی‌شان ، نشانه ای قطعی در این مورد هستند که مذاکرات اگر بی ثمر نباشد ، دشوار خواهد بود. وقتی وزیر امور خارجه ایران و افرادی دیگر آشکارا می گویند برنامه هسته ای را بر نمی چینند ، در این باره شوخی نمی کنند. ایرانی ها می خواهند آنچه به مدت بیست سال در کانون راهبرد آنها بوده است به اتمام برسانند. حرف زدن ضرری ندارد زیرا گزینه های دیگر ، تسلیم شدن یا حملات نظامی هستند که هیچکدام از آنها برای کاخ سفید چندان خوشایند نیستند."
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار