تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: تا زمانی که فضای کسب و کار کاملا مساعد نبوده و درب‌ها به روی فعالان اقتصادی و اهالی تولید باز نشود، محال است که کشور به وضع اقتصادی مطلوبی دست پیدا کند.

«غلامرضا کیامهر» در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به راهکار‌های تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، گفت: تحریم‌های خارجی بر مشکلات کشورمان تاثیر گذار بوده ولی تحریم‌های داخلی بیشتر تاثیر گذار است.  
 
در ادامه تصریح کرد: باتوجه به بیانات رهبر معظم انقلاب تمامی مشکلات با رفع تحریم‌های خارجی بر طرف نخواهد شد و عدم ساماندهی مشکلات به بهانه تحریم یک نوع فرا فکنی است. 
 
وی نامساعد بودن فضای کسب و کار عامل تحریم‌های داخلی دانست و افزود: یکی از تحریم‌های داخلی نامساعد بودن فضای کسب و کار و ساختار نا‌مساعد است که سرمایه‌ها نمی‌توانند به میدان آمده و وارد کارهای مولد شده و خودی نشان بدهند.  
 
کیامهر در ادامه بیان داشت: همچنین از نظر قوانین و مقررات فضای کسب و کار در کشور نامساعد است، بنابراین تا زمانی که فضای کسب و کار کاملا مساعد نبوده و درب‌ها به روی فعالان اقتصادی و اهالی تولید باز نشود، محال است که کشور به وضع اقتصادی مطلوبی دست پیدا کند.  
 
وی افزود: دولت باید همت کرده و به سراغ صاحبان کسب و کار و تشکل‌های اقتصادی که با مشکلات روبرو هستند رفته و از آن‌ها پرسیده که چه موانعی  بر سر راه سرمایه گذاری تولیدی قرار دارد و نسخه درمان را با نظر فعالان اقتصادی، کارآفرینان و صنعت گران بنویسیند.  
 
این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه دولتی‌ها نمی‌توانند برای اقتصاد کشورمان نسخه‌ای بنویسند، افزود: مسئولان دولتی دستشان در کسب و کار نیست و باید از صاحب درد راه حل مشکلات را خواست، ولی متاسفانه دولتی‌ها عادت دارند بدون اینکه بویی از مسائل کسب وکار و فعالیت‌های اقتصادی برده باشند پشت درب‌های بسته نشسته و تصمیم گیری می‌کنند، لذا این است که باعث می‌شود شاهد نسخه‌های بی‌جواب از سوی آن‌ها باشیم.  
 
کیامهر افزود: همه تحریم‌ها تا زمانی که صاحبان سرمایه را تشویق نکرده و جلوی پایشان فرش قرمز نیانداخته ادامه داشته و اگر همه تحریم‌ها برداشته شود هنوز مقدار زیادی از مشکلات باقی خواهد ماند. 

این استاد دانشگاه با اشاره به وظایف دانشجویان در این عرصه بیان داشت: سالیان سال است که گفته می‌شود ارتباط صنعت با دانشگاه رابطه مستقیم با چرخه تولید و اشتغال دارد، ولی متاسفانه شاهد جدایی میان دانشگاه و صنعت و تولید هستیم.  
 
وی در ادامه با بیان اینکه در‌های کار و پژوهش بر روی دانشجویان باز نیست، تصریح کرد: این گناه دانشگاهیان و دانشجویانی که با سختی فراوان در رشته‌های علمی تخصص می‌گیرند نیست، بلکه مشکل بسته بودن درهای کار به روی جوانان متخصص کشور است.  
 
کیامهر با تاکید بر اینکه دانشجویی که تنها سرمایه‌اش علم و تخصص است، باید شرایط برایش مهیا شود تا در دوران تحصیل بتواند به طور عملی نیز در صنعت و تولید نقشی ایفا کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مهندسین کشورمان تنها دارای مدارک کاغذی هستند و بعد از فارغ تحصیلی حتی یک آچار بدست نگرفته‌اند تا بتوان در کار سپاری به تجربه آنها نیز اعتماد کرد. 
 
وی با بیان اینکه این کم لطفی صاحبان صنایع، تولید و کارآفرینان است که درهای کارخانه‌ها را به روی دانشجویان بسته‌اند، اضافه کرد: این مطلب البته زیان دو طرف را به دنبال خواهد داشت و در این راستا هم صنعت آسیب می‌بیند که نمی‌تواند با علم روز و تکنولوژی پیش رفته هم گام شود و هم دانشجویان ما نمی‌توانند عملا افراد مفیدی برای صنعت تولید کشور باشند.  

کیامهر در پایان خاطر نشان کرد: باید مسیر ۲ طرفه دانشگاه و صنعت راه‌اندازی شود تا شاهد شکوفایی بیش از پیش کشورمان در مسائل اقتصادی باشیم.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار