"لس آنجلس تایمز" نوشت: دیپلمات‌های آمریکایی در حالی وارد دور تازه مذاکرات هسته ای با ایران شده‌اند که در فکر این مسئله مهم هستند که چگونه مذاکره کنند تا ایرانی‌ها هم مذاکرات را برد- برد بدانند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به قلم "پل ریشتر" نوشت: گروه آمریکا و دیپلمات‌های دیگر کشورهای گروه 1+5 از روز سه شنبه در وین مقابل دیپلمات‌های ایرانی نشستند .

انتظارات زیادی از این مذاکرات وجود دارد؛ مذاکراتی که ممکن است از شش ماه تا یک سال یا شاید هم بیشتر به طول بینجامد.

اما دیپلمات‌های آمریکایی می‌دانند توافق، تنها زمانی کارایی خواهد داشت که ایرانی‌ها معتقد باشند شرافت کشور حفظ شده است زیرا برنامه هسته ای آنها به شدت حیثیتی است.

آنها تلاش می‌کنند توافقی شکل بگیرد که به نظر برسد برای هر طرف پیروزی حاصل شده است.

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا آشکارا بر اهمیت عزت نفس ایرانی ها در دستیابی به توافق تاکید و اعلام کرده است هر گونه توافقی باید مسیری شرافتمندانه را پیش روی ایران قرار دهد تا این کشور آغازی تازه با جهانیان داشته باشد.

مقامات و کارشناسان آمریکایی می‌گویند در بعضی از بخشهای فنی احتمال مصالحه وجود دارد. 
در دیگر موضوعات اساسی ممکن است شرایط سخت تر باشد. این یکی از دلایلی است که اوباما احتمال دستیابی به موفقیت را بیشتر از پنجاه درصد ندانسته است.

از ماه نوامبر که توافق هسته ای بین ایران و غرب امضا شد که در زمان چانه زنی های نهایی بعضی از فعالیت های هسته ای را متوقف می کند ، جنگ لفظی زیادی میان مقامات دو طرف درباره آنچه که از توافق برداشت می‌شود وجود داشته است.

با توجه به اینکه بسیاری از ایرانی‌ها برنامه هسته‌ای را نماد نهایی دستاوردهای خود می‌دانند مقامات ایرانی تاکید می‌کنند که آنها هرگز تجهیزات و تاسیسات خود را بر نمی‌چینند. 

لس آنجلس تایمز در پایان این گزارش تأکید کرد ؛ تلاش برای لغو دائم تحریم های آمریکا آنطور که ایران می خواهد احتمالا غیر ممکن خواهد بود زیرا کنگره آمریکا پایگاه قدرتمندی از احساسات ضد ایرانی است.

همچنین ممکن است نبردی دشوار در مورد مدت زمان توافق "دائم" وجود داشته باشد.

مقامات آمریکایی خواستار آن هستند این توافق به مدت بیست تا بیست و پنج سال ادامه یابد. 
در عین حال ، دستیابی به توافقی بلند مدت به دلیل غرور ایرانی ها ممکن نیست. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار