روزنامه یدیعوت آحارونوت در جریان نشست وین در گزارشی نوشت: روز سه شنبه مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران برای دستیابی به یک توافقنامه جامع در مورد برنامه هسته ای این کشور در وین آغاز خواهد شد اما این روزنامه مدعی شد، راه درازی در پیش است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی به قلم "متئو گولد" سفیر انگلیس در اسرائیل افشا کرد که تاکنون در روند مذاکرات انگلیس و اسرائیل با یکدیگر همکاری نزدیک و هدف مشترک داشته اند. هدف آنها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بوده است. با این حال وی اذعان کرد که اما اختلاف هایی در چگونگی دستیابی به این هدف بین آنها ایجاد شده است. 

نویسنده این مقاله که سفیر انگلیس در اسرائیل است در ادامه به توضیح نگرانی‌های کشورش پرداخته است. به اعتقاد وی اولین نگرانی انگلیس این است که اکنون دسترسی به یک توافق بد به این که هیچ توافق حاصل نشود، ترجیح داده می‌شود و این کاملا اشتباه است. وی افزوده است انگلیس و شرکایش هر توافقی را نمی پذیرند. توافقی قابل قبول است که مناسب باشد، توافقی که بر اساس آن تمام جهان از جمله اسرائیل اطمینان خاطر یابند. نگرانی دوم انگلیس این است که توافقنامه موقت ماه نوامبر در عمل به توافق نهایی تبدیل شود. 

نویسنده در ادامه با اشاره به بازرسی های انجام شده پس از توافقنامه موقت تاکید کرده است که هرگونه توافقنامه جامعی باید بر بازرسی های دقیق در دراز مبتنی باشد. 

سفیر انگلیس در اسرائیل افزوده است: من نگرانی هایی را که در مورد کاهش سریع تحریم های ایران وجود دارد درک می کنم. هجوم تجار خارجی برای تجارت با ایران، اسرائیل را شوکه کرده است. اما باید واقعیت را از آنچه در ظاهر به نظر می رسد، تفکیک کنیم. واقعیت این است که هنوز بخش اعظم تحریم ها بر قوت خود باقی هستند و همچنان با دقت نظر اجرا می شوند. 

به ادعای نویسنده، برنامه هسته‌ای ایران یک نگرانی اساسی برای اسرائیل و همچنین یک نگرانی امنیتی برای دولت انگلیس است. نگرانی که انگلیس و اسرائیل در ده سال گذشته برای رفع آن همکاری نزدیکی داشته اند و با وجود برخی اختلاف ها هنوز هم توافق نظر دو طرف بیشتر است. وی مذاکرات این هفته را گامی دیگر در مسیر سفر طولانی اسرائیل و انگلیس در کنار یکدیگر توصیف کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار