"رحمت امینی" در نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه:

کانون تئاتر دانشگاهی هیچ کمکی به جشنواره‌ی تئاتر تجربه نکرد/ دانشجویان تئاتر نباید دست خود را سمت مرکز هنرهای نمایشی دراز کند

نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره‌ی تئاتر تجربه با حضور "رحمت امینی"، "بهروز بختیاری" و "محمد رسولی" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ی تئاتر باشگاه خبرنگاران صبح امروز نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره‌ی تئاتر تجربه با حضور "رحمت امینی" دبیر جشنواره تئاتر تجربه و "بهروز بختیاری" رئیس گروه نمایش دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و "محمد رسولی" دبیر اجرایی جشنواره تئاتر تجربه برگزار شد. 

رحمت امینی دبیر جشنواره تئاتر تجربه گفت: برای برگزاری جشنواره ابتدا فراخوانی با سه بخش آزاد، خلاقیت و نمایشنامه‌نویس- نمایشنامه خوانی ارائه شد. 



وی ادامه داد: در بخش خلاقیت ارجحیت پذیرش متون با آثار ایرانی و شیوه‌ی نمایش‌های سنتی و آیین است البته نه به شکلی مرسوم و تقلید از گذشتگان بلکه با شیوه‌ای نوین و تجربی که بازخوانی این بخش بر عهده‌ی "نادر برهانی مرند"،"اصغر دشتی" و"مهرداد رایانی مخصوص" بود. 

امین افزود: این جشنواره فقط برای دانشجویان تئاتری برگزار می‌شود که این اتفاق از نکات مثبت این جشنواره است. حدود 194 اثر از دانشجویان به دبیرخانه ارسال شده که 33 اثر در بخش خلاقیت و 161 اثر دیگر در بخش آزاد اجرا می‌شود. 

بازبینی این آثار را "فرشته حکمت"،"فرزاد معافی" و "زهره بهروزی نیا" بر عهده دارند. 

وی تصریح کرد: سرانجام در این جشنواره که از 3 اسفند آغاز خواهد شد 28 اثر حضور دارد که 20 اثر در بخش آزاد و 8 اثر در بخش خلاقیت و یک اثر ویژه به کارگردانی آزاده پور مختار از اساتید دانشگاه تهران مهان جشنواره است. 

امینی در معرفی داورها اعلام کرد: داورها در دو بخش اجرای صحنه‌ای و نمایش‌نامه حضور دارند که "پیام فروتن"،"سعید اسدی"،"اصغر دشتی"،"محمودرضا رحیمی"، و"نگار جواهریان" در بخش خلاقیت و آزاد داوری می‌کنند که معیار انتخاهب آن‌ها سابقه، تجربه و رنج سن آن‌ها بود.
 
وی افزود: در بخش نمایشنامه نویسی نیز "فارس باقری"، "شهرام کرمی" و بنده نمایشنامه‌ها را قضاوت کرده که نتایج در روز اختتامیه مشخص می‌شود و در بخش نمایشنامه خوانی قضاوت بر عهده‌ی "فرید خت زاهدی"، "حمیدرضا نعیمی" و"زهرا خسروی" خواهد بود که در این بخش 8 اثر داوری می‌شود. 

امینی گفت: این آثار از دانشگاه تهران، هنرومعماری، سینما- تئاتر، سوره، آزاد بوشهر و جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر قزوین ارسال شده. 

امینی درباره گروه‌های حمایتی جشنواره خاطر نشان کرد: در بخش حمایت جشنواره آشنایی و نگاه دوستانه‌ی برخی از نهادها باعث همکاری و کمک آن‌ها شد. به طور مثال با حضور ضیاء هشامی در سمت معاونت فرهنگی و هنری وزارت علوم و همین‌طور انتصاب میرزایی به عنوان مدیرکل و رایزنی‌های صورت گرفته ناصری حمایتی این وزارت به دست دبیرخانه جشنواره‌ی تجربه، بنا به کمک‌های رسیده و همین طور حضور بنده در حوزه‌ی هنری باعث حمایت بخش هنرهای نمایش حوزه‌ی هنری از جشنواره‌ی تجربه سند و البته حضور یک شرکت خصوصی که جوایز اختتامیه برعهده این شرکت است و همکاری "اتابک نادری" و تئاتر شهر و در اختیار گذاشتن سالن کنفرانس در طول جشنواره به گروه‌های حاضر در این جشنواره لطف این بزرگان است. 

وی به عنوان گلایه گفت: قابل توجه که کانون تئاتر دانشگاهی با وجود تمامی بدهی‌هایش هیچ کمکی به جشنواره نکرده و به عنوان مسئول این مرکز اعلام می‌کنم که این بدهی‌ها هنوز باقی است. 

امینی ادامه داد: جامعه‌ی تئاتری انتظار دارد نهادهایی مانند مرکز هنرهای نمایشی دانشجویان را حمایت کند.
 
دانشجویان تئاتر نباید دست خود را به سمت مرکز هنرهای نمایشی دراز کند بلکه مرکز هنرهای نمایشی و نهادهای دیگر باید دست خود را به سمت دانشجویان دراز کنند. 

امینی تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که سالن‌های تئاتر کشور با نیروهای دانشجویی زنده هستند و در درجه‌ی دوم از اصحاب رسانه درخواست دارم تا با جشنواره تئاتر تجربه ویژه همراهی شود. جشنواره‌ی تئاتر تجربه یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تخصصی ایران است.

وی افزود: امیدوارم بعد از جشنواره‌ی پانزدهم این جشنواره بین‌المللی شود و گروه‌های خارجی نیز در این فضای رقابتی شرکت کنند. 

امینی درباره اجرای عموم این آثار بیان کرد: به سهم خودم به عنوان مدیر تئاتر حوزه‌ی هنری پیشنهاد اجرای عموم در سالن‌های حوزه‌ی هنری برای آثار برتر را می‌دهم تا از این نیروهای جوان استفاده شود و از دل این 28 اثر، آثار منتخب را دعوت خواهیم کرد. 

وی درباره‌ی حضور نگار جواهریان به عنوان داور در جشنواره‌ی تئاتر تجربه گفت: نگار جواهریان دانش آموخته‌ی دانشگاه هنر و معماری است و در جشنواره‌ی تئاتر تجربی همان طور که در شکل اجرایی از افکار و تجربه‌های تازه حمایت می‌کنیم در حوزه‌ی داوری نیز به دنبال معرفی داوران تازه هستید که دارای تجربه در رشته‌های خود و دارای تحصیلات آن هستند. 

بهروز بختیاری مدیر گروه نمایش هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد: خداروشکر که پانزدهمین دوره‌ی جشنواره تئاتر تجربه با علی‌رغم تمامی مشکلات مالی که به ویژه در سال‌های اخیر گریبان‌گیر ما بود با مدیریت، "رحمت امینی" و درایت "محمد رسولی" به آغاز خود نزدیک می‌شود.  
وی ادامه داد: جشنواره تئاتر تجربه عرصه و بستری برای نیروهای جوان است که مایل‌اند در عرصه‌ی تئاتر کشور دیده شوند و در دوره‌های دانشجویی مسیر حرفه‌ای خود را پیدا کنند. دانشجویان در این عرصه علاوه بر ارائه‌ی آثار هنری توانایی‌های مدیریتی خود را نیز ثابت می‌کنند.  
بختیاری افزود: نکته با ارزش امسال این است که یک بار دیگر ذات گروهی بودن تئاتر ثابت شد و نکته‌ی دیگر فعال شدن بخش نمایشنامه‌خوانی جشنواره‌ی تئاتر تجربه در سالن کنفرانس تئاتر شهر است. در این جشنواره تا به حال به نمایشنامه‌خوانی پرداخت نشده که امیدوارم در این دوره با قدرت و کیفیت برگزار شود. 

محمد رسولی دبیر اجرایی جشنواره تئاتر تجربه گفت: دوسالن از جشنواره می‌گذرد که برای بنده این دوسال دویست سال بود. یکی از گلگلی‌های نسبت به این جشنواره و نسبت به مجموعه‌ی وزارت ارشاد، وزارت علوم این است که این جشنواره ردیف بودجه ندارد و به شدت درگیر مشکلات مالی می‌شود که امثال مهم‌ترین مسئله مواجه نشدن جشنواره با بحث مالی بود. 

وی ادامه داد: امسال رویکرد جشنواره، تئاتر تجربه بوده نه تئاتر تجربی که دانشجویان برای دیده شدن پتانسیل هنری، آثار خود را ارائه می‌دهند. به قل "فرهاد ناظرزاده" جشنواره‌ی تجربه از همه‌ی جشنواره تئاتری برتو است چون در آن پتانسیل‌ها نمودار می‌شود. 

وی افزود: جا دارد از مدیران تالار مولوی و خانه‌ی هنرمندان و تئاتر شهر تشکر نمایم که این جشنواره را از دانشگاه هنرهای نمایش خارج کرده و به سالن‌های خود جای داده‌اند. 

رسولی تصریح کرد: "مهدی کیپور" معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اطلاع داد که با هماهنگی رئیس دانشکده‌ی هنرهای نمایش به آثار برگزیده‌ی این جشنواره اجرای عموم خواهد داد. هم‌چنین با هماهنگی که با "سیاوش قاعدی" دبیر جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی شده آثار برگزیده‌ی دو بخش آزاد و خلاقیت مستقیم به جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی می‌رود و همین طور آثاری که از نظر داوران پتانسیل اجرا دارند به مرحله‌ی دوم بازبینی جشنواره‌ی تئاتر دانشگاهی معرفی می‌شود. 


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: اساتید ، بخش ، مرسوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار