دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور با تشریح ۷ محور کلان حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس گفت: آمار شهدای روحانیت در دوران جنگ تا به امروز ۴۳۵۰ نفر است و تاکنون کنگره‌های استانی در ۲۶ استان برگزار شده و در بهار سال ۹۴ کنگره سراسری شهدای روحانیت کشور را به حول و قوه الهی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور در نشست خبری اظهار داشت: روز اول اسفند به عنوان روز روحانیت و دفاع مقدس از سوی حضرت امام خمینی (ره) نامگذاری شد.  
 
وی افزود: شهادت شهید بزرگوار فضل الله محلاتی به عنوان اولین نماینده امام در سپاه با هواپیمایی که این شهید بزرگوار و همراهنش در ایام عملیات غرور آفرین والفجر ۸ و فتح فاب در ۲۵ کیلومتری اهواز صورت گرفت و مورد هجوم دو فروند جنگنده بمب افکن رژیم بعثی عراق در درگان در شرق اهواز قرار گرفت و این شهید به همراه ۵۰ نفر از جمله خدمه پرواز به شهادت رسیدند.  
 
حجت‌الاسلام ذوالنور تصریح کرد: در این بین ۳۴ نفر روحانی که عده‌ای قاضی، نماینده مجلس امام جماعات و بقیه به عنوان مبلغ به منطقه اعزام شده بودند.  
 
وی افزود: اول اسفند به عنوان روز روحانیت و دفاع مقدس نام گذاری شد و در سال ۶۴ که این حادثه اتفاق افتاد روز پنج شنبه بود و امسال هم اول اسفند سالگرد آن حادثه پنج شنبه است.  
 
دبیر کل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور گفت: این فرصتی است که نقش روحانیت را در دفاع مقدس یادآوری کنیم و به تبیین ابعاد شخصیتی شهید محلاتی به عنوان شهید محوری روحانیت در عرصه هشت سال جنگ نابرابر و ناهمتراز و دفاع مقدس بپردازیم.  
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور اظهار داشت: شهید محلاتی شخصیتی منحصر به فرد و جامع بود که از قبل از انقلاب اسلامی با رژیم طاغوت مبارزه می‌کرد و در سن ۱۵، ۱۶ سالگی با شهید نواب صفوی در منزل آیت‌الله خوانساری به جریان آیت الله کاشانی وصل شد و به عنوان طرفداران و کمک کننده آیت‌الله کاشانی بودند.  
 
وی افزود: ماموریتی از طرف آیت‌الله کاشانی برای شهرستان‌ها و استان‌ها در جهت توجیه علمای بلاد از عناصر فعال در کنار شهید نواب صفوی بود.  
 
حجت الاسلام ذوالنور تصریح کرد: شهید محلاتی در سال ۱۳۲۵ با شهید نواب آشنا می‌شود و با فدائیان اسلام همراهی می‌کند و وقتی رژیم طاغوت قصد داشت جنازه رضاخان را در قم به خاک بسپارد، در میان فدائیان اسلام روشنگری و مخالفت با این قضیه کردند، لذا رژیم مجبور شد جنازه را از قم برگرداند و اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) دفن کند.  
 
وی افزود: فدائیان اسلام تصمیم می‌گیرند ۵ روز متوالی زمینه سازی کنند تا اطلاعات لازم در بین علما و روحانیون را ایجاد کنند تا کسی پشت سر جنازه رضاخان نماز نخواند و اجازه دفن او را در قم ندهند، یکی از این ۵ نفر شهید محلاتی به عنوان طلبه جوانی بود که در جهت جلوگیری از ورود جنازه رضاخان به قم تلاش کرد.  
 
دبیرکل کنگره شهدای روحانی کشور گفت: شهید نواب برای تحریک احساسات روحانیت در حیاط فیضیه ساعت ۱۰ صبح اذان می‌گوید و به او می‌گویند این چه وقت اذان گفتن است، او می‌گوید: مگر طلبه‌ها گفته‌اند که اجازه بدهند رضاخان در قم دفن شود و یکی از کاندیداهای سخنرانی در دوران جوانی شهید محلاتی بود.  
 
وی تصریح کرد: شهید محلاتی قبل از سال ۴۲ با امام ارتباطی جدی داشت و ایشان و شهید مطهری در خیابان پیروزی منبرهای آتشین علیه رژیم داشتند و سپس شهید محلاتی تبعید شد.  
 
حجت السلام والمسلمین ذوالنور اظهار داشت: شهید محلاتی به عنوان امین امام(ره) در عرصه‌های مختلف انقلاب مورد اعتماد امام بود و حتی مورد اعتماد آیت الله بروجردی بود که در جریان قائله توده‌ای‌ها آیت الله بروجردی شهید محلاتی را به عنوان نماینده خود انتخاب کرد.  
 
وی افزود: شهید محلاتی شخصیت انقلابی و مبارز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین مورد اعتماد عمیق امام بود که وی را با عنوان حاج شیخ می‌نامیدند و تعابیر بلندی درباره ایشان دارند.  
 
دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور اظهار داشت: شهید محلاتی به عنوان موتور انقلاب بود و از عوامل جدی امام برای انتقال نظرات وی به علما در شهرستانهای مختلف بود و حتی به او لقب موتورالعلما را داده بودند.  
 
وی افزود: شهید محلاتی روحانیان را برای تحصن در دانشگاه تهران دعوت کرد و شخصیت محوری انقلاب بود.  
 
حجت الاسلام والسلمین ذوالنور تصریح کرد: امام (ره) مسئولیت سنگینی را بر دوش شهید محلاتی گذاشته بود، در حالیکه بنی صدر فرمانده کل قوا بود و بدنه و فرماندهان سپاه او را قبول نداشتند، در این میان شهید محلاتی مرارت‌ها و سختی‌های زیادی را به عنوان نماینده امام در سپاه تحمل کرد اما هیچ‌گاه به فکر نفع شخصی خود نبود.  
 
وی افزود: شهید محلاتی هیچ‌گاه از جبهه غافل نبود و مقام معظم رهبری فرمودند، در بین شخصیت‌های نظام کمتر کسی به اندازه شهید محلاتی فاصله تهران و مناطق عملیاتی را طی کرده بود لذا ایشان مقید بود که در منطقه در خطوط مقدم حضور یابد و حتی در قرارگاه می‌گفت افتخار می‌کنم با سر و صورت خاکی وضو بگیرم و نماز بخوانم.  
 
دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور گفت: شهید محلاتی در دوران انقلاب ذهن استراتژیک جامع نگری داشت و قبل از انقلاب به دنبال تصرف یکی از مراکز رادیویی رژیم طاغوت بود تا سراسر کشور را پوشش دهد که در این زمینه یک مهندس وی را کمک کرد و مرکز رادیو ایران در اطراف پل سیدخندان را تصرف کردند.  
 
وی افزود: شهید محلاتی در رادیو حاضر شد و با گفتن این پیام انقلاب اسلامی ایران است، اولین پیامی را که سرتاسر کشور جان انقلابی بخشید، را اعلام کرد.  
 
حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور تصریح کرد: در عملیات والفجر ۸ که شرایط حساسی بود و رزمندگان ما فاو را گرفته بودند، دشمن درصدد ضربه زدن بود و عزیزان ما نیاز به روحیه داشتند، به همین جهت شهید محلاتی قضات و نمایندگان محلی را هماهنگ کرد که ببرند، در حالیکه به خاطر بدی آب و هوا برخی از اصفهان برگشتند و اصرار بر این بود که شهید محلاتی نرود، اما وی غسل شهادت کرده بود و می‌گفت من این عزیزان را دعوت کرده‌ام.  
 
وی افزود: این اتفاق اگرچه تلخ بود و جمعی از یاران امام به شهادت رسیدند، اما در جهت حقانیت نظام و افشای جنایتکاری‌های دشمن بود که حتی به هواپیمای مسافربری هم رحم نمی‌کردند، لذا همین خون‌ها گام‌ها را جزم کرد و آن‌ها ار در دفاع مقدس ثابت قدم نگهداشت و امیدواریم به وظیفه خود در قبال خونهای شهدا عمل کنیم.  
 
دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور با اشاره به نقش روحانیت در جنگ گفت: این جنگ نابرابر، ناهمتراز و نامتقارن بود که در ابعاد نظامی، اطلاعاتی، نیروی انسانی، تجهیزات، تسلیحات، بعد سیاسی، تبلیغاتی، بین المللی، فرهنگی و پشتیبانی‌های جنگ دشمن برتری داشت.  
 
وی افزود: سوال اینجاست که چگونه دشمنی که در ابعاد مختلف در بعد مادی و فیزیکی برتری داشت بازنده جنگ می‌شود که این مربوط به نقش عوامل ایمانی و بعد معنوی رزمندگان ما می‌شود که در این زمینه می‌توان از حضور و نقش روحانیت به عنوان موثر‌ترین عامل یاد کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه مصادیق تاثیرگذاری و نقش آفرینی روحانیت در دفاع مقدس به صد مورد می‌رسد، گفت: در اینجا ۷ محور کلی و کلان اشاره می‌کنم که اولین آن نقش آفرینی حضرت امام (ره) و شخصیت‌های محوری روحانیت در تقویت جبهه ما و در پشتیبانی مردم از جبهه‌ها بود.  
 
وی افزود: گاهی یک جمله امام جبهه را متحول و توان نظامی رزمندگان را تقویت می‌کرد و به آن‌ها روحیه می‌داد، مثلا دشمن در سال ۶۵ استراتژی دفاع متحرک را انتخاب کرده بود، زیرا ما هرسال یک عملیات بزرگ داشتیم و دشمن در تقاطع مرز ایران، عراق و ترکیه تا دهنه فاو عملیات‌هایی انجام داد تا ما نتوانیم نیرو‌ها و امکانات خود را سازماندهی و تجمیع کنیم که اتفاقا موفق شد و یکی از جاهایی که تصرف کرد و به کمک منافقین بود شهر مهران بود.  
 
حجت الاسلام و المسلمین ذوالنور تصریح کرد: برآورد ما این بود که برای آزادسازی مهران به ۷۰ گردان نیاز داریم، در حالیکه ما تنها ۲۳ گردان مانوری می‌توانیم به عملیات بیاوریم، اما یک جمله از حضرت امام (ره) که توسط حاج احمدآقا داده شد که:  
 
بسمه تعالی مهران به هر قیمتی که هست باید آزاد شود، همه استانداردهای جنگ را دور ریخت و جنگ را تکلیفی و عاشورایی کرد.  
 
وی افزود: از فرمانده تا سرباز فهمیدند که این فرمان امام زمان (عج) که از زبان نایب ایشان گفته شده لذا اگر یک رئیس جمهور رئیس تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس یا رئیس قوه قضائیه این را می‌گفت تاثیری این چنین نداشت، در حالیکه نمایشگاهی از هواپیماهای می‌گ و سوخو و می‌راژ فرانسوی مجهز به لیزر و هواپیماهای آمریکایی سوپر اتاندارد در بالای سر رزمنده‌ها مشاهده می‌شد و این تنها فرمان ولی فقیه بود که در دفاع مقدس تکلیف ساز بود.  
 
دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور گفت: پشتیبانی روحانیت که تریبون‌های نماز جمعه و جماعات، مجالس شهدا و راهپیمایی‌ها را در اختیار داشتند و مهم‌ترین نقش را برای بسیج مردم ایفا می‌کردند، دومین محور در دفاع مقدس بود.  
 
وی افزود: سومین محور نقش مسئولیتی و مدیریتی روحانیت و نه فرماندهی بود. شبکه عقیدتی سیاسی ارتش و نیروهای مسلح، نمایندگی امام در سپاه، تبلیغات و روابط عمومی، اعزام مبلغ، واحدهای عملیات روانی در اواخر جنگ که مسئول آن روحانیت بودند، با شهدای محوری مانند شهید میثمی، نماینده امام در قرارگاه خاتم و نیروی زمینی سپاه نقش موثری در تقویت بنیه و روحیه رزمندگان داشت.  
 
حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور اظهار داشت: چهارمین محور محور فرماندهی بود که از فرمانده کل قوا تا فرمانده گروهان و دسته روحانی بودند.  
 
وی افزود: درعملیات کربلای ۵ که از عملیات‌های مهم و از نقطه عطفی در انهدام نیروهای دشمن بود، فرمانده قرارگاه حجت الاسلام بشردوست، روحانی رزمنده بود که چندین لشکر را در اختیار داشت و رئیس ستاد قرارگاه حجت الاسلام طلابیان بود و مصطفی ردانی بنیانگذار لشکر ۱۴ امام حسین و فرمانده قرارگاه فتح که از شاگردان مدرسه حقانی در قبل از انقلاب بود که در محضر شهید بهشتی و شهید قدوسی درس خوانده بود و محمود کاوه فرمانده شهید که ۴ سال سابقه طلبگی داشت و در شمال غرب کشور می‌جنگید و غلامرضا صالحی جانشین لشکر ۲۷ حضرت رسول الله (ص) تا فرمانده تیپ، گروهان و گردان مجموعا بالغ بر ۱۴۰ شهید روحانی فرمانده بودند.  
 
وی تصریح کرد: پنجمین محور نقش تبلیغی روحانیون بود که خطوط مقدم جبهه از عقبه آن تا پادگان‌ها تبدیل به مسجد و حسینیه شده بود و روحانیون، ائمه جمعه و جماعات به پاسخگویی به شبهات ذهنی و بیان درس اخلاق و تاریخ اسلام و دشمن‌شناسی و مسائل جاری کشور می‌پرداختند که از این میان شاگردزاده حضرت امام (ره) آیت الله شهید شاه آبادی که پدرش استاد حضرت امام (ره) بود و شهید سلیمی از دفتر امام (ره) و شهدای محراب و ائمه جماعات از این میان بودند.  
 
حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور گفت: نقش رزمی روحانیت ششمین محور است که برخی طلبه‌ها صرفا با لباس رزم و به صورت گمنام به جبهه می‌رفتند و به شهادت می‌رسیدند و حتی در سنگ قبر آن‌ها نامی از روحانی بودن آن‌ها برده نشده است.  
 
وی افزود: هفتمین محور، محور رزمی_ تبلیغی بود که هم در کسوت روحانیت و هم آنجا که باید به عنوان رزمنده حضور داشتند و در لحظات حساس عملیات‌ها حتی با بلندگوی دستی ایفای وظیفه می‌کردند.  
 
دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور اظهار داشت: در بین غواصان ۷۳ طلبه شهید، در مخابرات ۸۸ طلبه شهید، در بین تخریب چی‌ها ۴۷ طلبه شهید و در اطلاعات و عملیات ۳۸ طلبه شهید در دفاع مقدس داشتیم که در ابعاد تخصصی مانند تیربارچی، آرپی جی زن و حتی خلبان هلی کوپ‌تر کبرای ارتش و حتی پزشک در اتاق عمل، راننده تانک، خدمه توپخانه، زرهی و ضد زره از میان روحانیت در دفاع مقدس حضور داشتند.  
 
وی تصریح کرد: روحانیت با توجه به این حضور در تقویت روحیه و بنیه دفاعی رزمندگان و خنثی کردن توطئه‌های دشمن نقش ارزنده‌ای داشت.  
 
حجت الاسلام ذوالنور گفت: کنگره شهدای روحانی و ایثارگر کشور ۱۴ سال است که فعال است و یادواره شهدای استانهای کشور در ۲۶ استان برگزار شده و ۵ استان باقی مانده که به حول و قوه الهی در بهار سال ۹۴ نیز کنگره سراسری شهدای روحانیت کشور را خواهیم داشت.  
 
وی افزود: آمار شهدای روحانی آنچه که بنیاد شهید آمار اولیه در دوران جنگ داد، ۲۷۷۶ شهید بود، اما این آمار قطعی نبود و به صورت رو به افزایش به ۴۳۵۰ نفر افزایش یافت و در‌‌ همان دوران حیات امام عزیز وقتی جمعیت شهدای روحانیت را با شهدای سایر اقشار مقایسه کرده بودند، ۲. ۵ برابر سایر اقشار بود.  
 
دبیرکل کنگره شهدا و ایثارگران روحانی کشور اظهار داشت: برخی از اسامی شهدای روحانیت در یادواره‌ها و استان‌ها مشخص شد مثلا برخی ثبت نشده بودند، مانند‌‌ همان طلبه‌های گمنامی که به عنوان رزمنده به جبهه‌ها رفته بودند.  
 
وی تصریح کرد: حدود ۱۴۰ نفر شهدای ترور و انقلاب از روحانیت و ۳۷، ۳۸ روحانی شهید در انقلاب و ائمه جمعه داشتیم.  
 
حجت الاسلام و المسلمین ذوالنور گفت: با برگزاری کنگره استان‌ها تعداد شهدای روحانیت افزایش می‌یابد زیرا وقتی ابتدا از روستا‌ها، بخش‌ها و سپس شهرستان‌ها و سپس در سطح استانی به خانواده شهدا سرکشی می‌کنیم، اطلاعاتی از طلبه بودن برخی از شهدا براساس آمار به دست می‌آید. 

انتهای پیام/

برچسب ها: خبرنگار ، دفاعی ، امنیتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار