برخلاف برخی از راهکارها و اقدامات برنامه‌های کاهش وزن باید مبتنی بر تعدیل و اصلاح شیوه‌های زندگی و همچنین همراه با شناخت و مقابله با تمامی عوامل خطر باشد.

مصطفی گرجی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در سال‌های اخیر شاهد گسترش قابل ملاحظه "بیماری های مزمن" بوده‌ایم و متاسفانه این بیماری‌ها ناتوانی و مرگ و میر زیادی را موجب شده‌اند.

وی با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل اصلی بروز بیماری‌های مزمن بوده است تصریح کرد:‌چاقی و اضافه وزن می‌تواند با عوامل متعددی در ارتباط باشد و در واقع همه این عوامل باید با هم مورد توجه قرار گیرند.

گرجی تاکید کرد: برخلاف برخی از راهکارها و اقدامات برنامه‌های کاهش وزن باید مبتنی بر تعدیل و اصلاح شیوه های زندگی و همچنین همراه با شناخت و مقابل با تمامی عوامل خطر باشد.

وی اظهار داشت: تعدیل شیوه زندگی یا تعدیل رفتار متکی بر تحلیل رفتارها و حالاتی است که هنگام غذا خوردن و سایر اقدامات و فعالیت‌های روزانه وجود دارد.

گرجی افزود: به عنوان مثال اگر یک فرد به این نتیجه برسد که با عصبانیت بیش از اندازه غذا مصرف کرده است ابتدا باید برای کاهش میزان عصبانیت خود که به خوردن بیشتر غذا منتهی شده است چاره‌ اندیشی و اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه در کنار برنامه‌های کاهش وزن و مقابله با چاقی باید به سایر عوامل خطر نیز توجه کرد یادآور شد: مصرف سیگار استرس و فشارهای روانی ورزش نکردن و مصرف بیش از اندازه چربی نیز به عنوان عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن شناخته می‌شوند که باید به این عوامل خطر نیز مقابل کرد.

گرجی خاطر نشان کرد: در بین راهکارهای تعدیل شیوه زندگی اصلاح عادات غذایی ترک سیگار و افزایش تحرک و فعالیت بدنی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

انتهای پیام//

برچسب ها: چاقی ، غذا ، تحرک ، سیگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار