افخم در نشست خبری:

مسیر گفتگو‌های ایران و 1+5 طولانی و پیچیده است/ دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس اردیبهشت سال آتی/ سفر هفته آتی "ظریف" به هند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مذاکرات ایران و ۱+۵ گام‌های متعددی دارد که در گام اول به تنظیم چارچوب مذاکرات و ساز و کار برای توافق پرداخته می‌شود البته این یک مسیر طولانی، دشوار و پیچیده است که باید طی شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن درباره دور جددی مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: مذاکرات جدید ایران و گروه ۱+۵ از امروز در وین آغاز می‌شود، البته مقدمه این گفتگو‌ها برگزاری شام کاری بین وزیر امور خارجه کشورمان و کا‌ترین اشتون بوده است.  
 
وی تصریح کرد: مذاکرات ایران و ۱+۵ گام‌های متعددی دارد که در گام اول به تنظیم چارچوب مذاکرات و ساز و کار برای توافق پرداخته می‌شود البته این یک مسیر طولانی، دشوار و پیچیده است که باید طی شود.

وی ادامه داد: در این دور یا دور بعدی گفتگو‌ها نباید منتظر توافق باشیم چرا که ایران و ۱+۵ در مذاکرات وین درباره چارچوب مذاکرات صحبت می‌کنند و امیدواریم به نتایج مورد نظر برسند.  
 
افخم در پاسخ به این سوال که آیا درباره چاشنی ایمن انفجاری بین ایران و ۱+۵ گفتگویی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از بند‌ها این مورد بوده اما این امر در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و به گفتگوهای ایران و ۱+۵ مربوط نمی‌شود.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: درباره ۷ بند توافق ایران و آژانس در اردیبهشت ماه مذاکره می‌شود و آنچه که مسلم است، پیشرفت در کار ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود داشته و دو طرف رویکردهای خود را اعلام کردند.  
 
افخم در پاسخ به این سوال که واکنش ایران نسبت به اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر مذاکره کردن درباره موشک‌های بالستیک چیست بیان داشت: برنامه مذاکرات با ۱+۵ همانطور که از قبل گفته‌ایم صرفا مربوط به موضوعات هسته‌ای بوده و مسائل نظامی ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد.  
 
وی ادامه داد: اینکه با تبلیغات درصدد ابلاغ محورهای مذاکراتی هستند، رویکردشان مردود است، چرا که در گذشته ایران با صراحت مواضع خود را اعلام کرده است، بنابراین چارچوب مذاکرات را در چارچوب مباحث هسته‌ای می‌دانیم و تیم مذاکره کننده با حساسیت بر آن پافشاری می‌کند.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ناآرامی‌های بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: ناآرامی‌های بوسنی مورد نگرانی ما بوده و از دولت بوسنی درخواست داریم که به خواسته‌های مشروع مردم کشورشان احترام بگذارند و مسائل بین آن‌ها به صورت مسالمت آمیز مطرح شود، چرا که خشونت نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه باعث بغرنج شدن فضا و ناآرامی می‌شود.  
 
افخم افزود: با احترام به کلیه اقوام این کشور از استقلال بوسنی حمایت می‌کنیم و امیدواریم رهبران این کشور پاسخگوی مطالبات مشروع مردم خود باشند، چرا که مردم بوسنی دوران سختی را پشت سر گذاشته اندو تکرار ناامنی نه به صلاح این کشور و نه منطقه است.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط اقتصادی ایران و روسیه تصریح کرد: همکاری میان ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف وجود داشته و دو کشور همکاری‌های مطلوبی در حوزه‌های اقتصادی دارند، چرا که از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند، البته گفتگوهایی برای همکاری‌های اقتصادی شروع شده و هم اکنون در ابتدای مسیر هستیم.  
 
وی ادامه داد: عزم دو کشور در حوزه‌های مختلف همکاری بسیار بالا بوده اما اینکه در چه قالبی این گفتگو‌ها انجام شود، باید در مسیر کار‌شناسی مشخص شود و ادامه یابد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات وزارت خارجه برای نجات مرزبانان ربوده شده ایرانی تصریح کرد: هم اکنون اقداماتی در زمینه‌های سیاسی و امنیتی از سوی دولت به عمل آمده و سفارت کشورمان در اسلام آباد یادداشتی اعتراضی به مقامات پاکستان ارسال کرده و طی دو نوبت سفیر این کشور به وزارت خارجه فراخوانده شده و یادداشت اعتراضی تحویل گرفته است.  
 
افخم افزود: جمهوری اسلامی ایران خواهان اقدام جدی دولت پاکستان علیه اشرار و تروریست‌ها بوده تا این گروه‌های تروریستی شناسایی شوند و همچنین عوامل ربایش دستگیر و تحویل کشورمان شود، به همین خاطر آماده هرگونه همکاری برای برقراری امنیت در مرزها برای مبارزه با اشرار و متوقف کردن اقدامات تروریست ها هستیم.
وی با بیان اینکه خبر ممانعت از سفر هیئت موشکی کره شمالی به کشور ما هیچ اساس و پایه‌ای ندارد، اظهار داشت: تغیرات در وزارت خارجه به عنوان دستگاهی که همواره شاهد اینگونه تغییرات بوده امری طبیعی است، چرا که سفرا و نمایندگی های ایران در خارج از کشور در پایان ماموریت‌های خود باید به کشور برگردند و طی آن افراد جدید برای تصدی این پست‌ها معرفی می‌شوند، بنابراین وزارت خارجه هرسال شاهد جابجایی است و هم اکنون ۴۰ تا ۵۰ نمایندگی داریم که ماموریت سفرایشان پایان یافته و طبعا باید نیروهای جدید جایگزین آن‌ها شود.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا برای نجات مرزبانان ایرانی با کشورهای دیگر هم مذاکره می‌شود، بیان داشت: هم اکنون مذاکرات با پاکستان در حال انجام است، البته کمیسیون امنیت مرزی پاکستان امروز درباره ربایش مرزبانان ایرانی جلسه‌ای را برگزار می‌کند و ایران و پاکستان می‌توانند این مشکل را حل کنند.  
 
وی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: آنچه که مسلم است، تنظیم چارچوب مذاکرات بحث اول این دور از گفتگو‌ها بوده اما به طور حتم طرفین ساز و کاری را برای رسیدن به نتیجه پیشنهاد می‌کنند و ممکن است در دو الی سه دور مذاکره انجام شود تا دو طرف به پیش نویس اولیه‌ای برسند.  
 
افخم با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری تصریح کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب مثل همیشه پشتوانه و راهنمای وزارت خارجه است، چرا که ایشان مبانی را مورد توجه قرار می‌دهند و تیم مذاکره کننده با تبیین اظهارات ایشان حرکت می‌کنند، البته واقع بینی بر مذاکرات حاکم بوده و راه برای دیپلماسی به منظور حفظ اصول در چارچوب نظام انجام می‌شود.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دولت از فرصت مذاکره برای حل و فصل مناقشات بهترین نتیجه را گرفته، البته بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا و نسبت به عملکرد آن‌ها اعلام شده، اما با این وجود تیم مذاکره کننده چارچوب استراتژی خود را تعیین کرده و به هیچ عنوان نقض تعهد نمی‌کنیم و پایبندی به توافق برای احقاق حقوق هسته‌ای مبنای مذاکره است.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیچ مذاکره سری بین ایران و کشورهای دیگر درباره سوریه انجام نشده است، بیان داشت: موضوع سوریه باید از طریق راهکار سیاسی حل شود و مسیری که انتخاب می‌شود، باید مبتنی بر واقعیات این کشور باشد.  
 
وی ادامه داد: موضوعات حاشیه‌ای فرافکنی بوده و ایران همواره آمادگی خود را برای حل و فصل بحران سوریه فراهم کرده و اینگونه خبرسازی‌ها که ایران به صورت سری مذاکراتی را داشته، به هیچ عنوان صحت ندارد.  
 
افخم با بیان اینکه درباره سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عربستان تغییر و تحول خاصی روی نداده است، اظهار داشت: وزیر خارجه کشورمان هفته آینده با دعوت وزیر خارجه هند به این کشور سفر می‌کند و قرار است درباره موضوعات گسترده‌ای همچون انرژی و ترانزیت گفتگوهایی انجام شود، البته دکتر ظریف سخنرانی هم در یکی از مراکز تحقیقاتی هند خواهد داشت.  
 
وی درباره علاقمندی کشورهای اروپایی برای برقراری روابط اقتصادی در کشورمان تصریح کرد: بسیاری از کشور‌ها علاقمند همکاری با ایران هستند و حضور هیئت‌های تجاری نمایانگر استقبال عمومی از تحولات چندماه گذشته کشورمان بوده، اما هیئت‌های تجاری می‌خواهند زمینه‌های حضورشان را بررسی کنند، به همین خاطر دستگاه سیاست خارجی به دنبال این است که زمینه‌های همکاری و فضاسازی لازم را برای ایجاد تعامل درست کند.  
 
وی افزود: در آینده شاهد افزایش حضور هیئت‌های تجاری در کشور خواهیم بود، اما به طور طبیعی خواست‌های غیر واقعی و مبتنی بر رویکردهای قدیمی برخی کشور‌ها در انجام مبادلات تجاری ناکارآمد است و واقعیات قوی‌تر از برخی خواسته‌های برخی کشورهاست.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه، تجارت و امور اروپایی بلژیک نیمه اول اسفند به ایران می‌آید، در پایان خاطرنشان کرد: انجام اینگونه سفر‌ها به دلیل تحولات در حوزه روابط بین‌الملل رو به افزایش بوده، البته بلژیک عضو موثر در نهادهای اروپایی است و در این سفر درباره همکاری‌های دوجانبه گفتگو می‌شود؛ همچنین اروپا جایگاه خاصی در سیاست خارجی کشورمان دارد و به نظر ما همکاری ها و گفتگوها می تواند عامل مهمی در صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سخنگو ، وزارت ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار