مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، گفت:برابر گزارش های دریافتی مبنی بر وجود عَلَم(بیرق) تاریخی در روستای کلاسر از توابع قره پشتلو، با پیگیری یگان حفاظت و همکاری شورا و ریش سفیدان روستا این شی تاریخی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اهداء شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛  

نجفلو افزود: این پنجه فلزی عَلَم کتیبه دار از جنس برنج به طول 32 و عرض 23 سانتی متر مربوط به مسجد روستای کلاسر از توابع ارمغانخانه زنجان است.

وی ادامه داد : این اثر تاریخی مذهبی و ارزشمند توسط  پرستو قاسمی اندرودکارشناس ارشد میراث فرهنگی زنجان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تصریح کرد : کتیبه هایی به خط زیبای ثلث در دو روی این پنجه فلزی قلمزنی و حک شده است.

 نجفلو اضافه کرد: در یک روی پنجه در سر انگشتان اسامی جلاله خداوند با عبارت یا منان، یا حنان، یا سبحان، یا سلطان و یا برهان و دورتا دور انگشتان عبارت آیه الکرسی و در میان پنجه آیه 13 سوره صف با متن بسم الله الرحمن الرحیم نصرمن الله و فتح قریب و بشر بالمومنین ؛ قلمزنی شده است.

 مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ادامه داد : در روی دیگر پنجه در پشت سرانگشتان، اسامی  پنج تن آل عبا محمد (ص) ، علی (ع) ،فاطمه (ع)، حسن (ع) ،حسین (ع) و دورتا دور انگشتان صلوات کبیر اللهم صل علی النبی محمد المصطفی و علی المرتضی و البتول فاطمه و حسن و حسین و صل علی الزین العباد و محمد الباقر و جعفر الصادق و موسی الکاظم و علی الرضا و محمد التقی و علی النقی و الزکی العسگری الحجه الخلف القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیه اجمعین و در قسمت کف پنجه سوره صف همانند روی قبلی دیده می شود.

نجفلو  تصریح کرد :سبک هنری و کتیبه های بکار رفته قدمت شی را به دوره صفویه می رساند اما عبارت قلم زنی شده با خط ساده و سبکی متمایز از دوره صفویه با عبارت  وقف سید الشهدا نمود این پنجه توسط استاد مهدی بنا ابن عابدین کله ساری در سال 1246 هجری قمری حک شده است که به دوره فتحعلی شاه قاجار یعنی به 189 سال پیش بر می گردد.

وی  با اشاره به اینکه در دو طرف این عَلَم دواژدهای دهان بازدیده می شود افزود: از اسطوره و نشانه های شیعیان در مراسم عزاداری ماه محرم بکارگیری عَلَم و پنجه های فلزی است که شیعیان این نماد را به یادآورحادثه جان سوز کربلا پیوند می دهند.

مسوول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، ادامه داد : بنا به عقیده شیعیان این پنجه ها سمبل دست بریده حضرت ابوالفضل (ع) است.

نجفلو اظهار کرد: از طرفی نیز این پنجه ها را نشانه پنج تن آل عبا (ع) می دانند.

وی تاکید کرد: این پنجه ها را با فلز از جنس، برنج یا مس می ساختند و گاهی روی آن را با نیکل براق می کردند. پنجه ها از سه قسمت تشکیل یافته اند 1-پنجه 2-اژدها 3-پایه که پنجه مورد مطالعه هر سه قسمت را دارد

 گفتنی است ؛ روستای کله سر از توابع ارمغانخانه در منطقه ای کوهستانی صعب العبور و زیبا واقع شده که با مرکز استان حدود 5/2 ساعت فاصله دارد و با استان اردبیل و منطقه طارم زنجان مجاورت دارد. در ماه محرم و عزاداری دهه عاشورا مردم روستای کله سر این عَلَم را پیشاپیش مراسم در محلات قدیمی روستا گردانده و مردم را به اجرای مراسم در مسجد روستا دعوت می کردند و بعد از مراسم دوباره به مسجد روستا برگردانده می شد. مردم روستای کله سر اعتقاد زیادی به این عَلَم دارند و در نگهداری از این اثر ارزشمند بسیار کوشا بودند. در حال حاضر بسیاری از سکنه این روستا مهاجرت کرده و افراد معدودی در روستا زندگی می کنند/ .

 

 

 
برچسب ها: روستا ، کلاسر ، پنجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.