گاهی دردهای شدید پا علتش آمبولی یا لخته شدن خون و انتقال آن به اندام تحتانی است که اگر لخته بزرگ باشد در ناحیه‌ای واقع در پشت زانو قرار می‌گیرد.

فریدون لایقی فوق تخصص جراحی ترمیمی دست و اعصاب محیطی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص دردهای شدید پا و آمبولی گفت: گاهی دردهای شدید پا علتش آمبولی و یا لخته شدن خون و انتقال آن به اندام تحتانی است که اگر لخته بزرگ باشد در ناحیه‌ای واقع در پشت زانو قرار می‌گیرد و تبدیل به شاخه‌های ریزتری شده و در آنجا گیر می‌کند درنتیجه خون به اندام تحتانی نمی‌رسد و در این صورت بیمار دچار درد بسیار شدید می‌شود.

وی اظهار داشت: ما تقریبا 6 ساعت فرصت داریم که با عمل جراحی این لخته‌ها را خارج کنیم زیرا اگر خون رسانی انجام نشود پا از بین می‌رود.

وی در ادامه گفت: این بیماری بیشتر در کسانی اتفاق می‌افتد که بیماری قلبی دارند و لخته در قلب تشکیل شده و خارج می‌شود و می‌توان به هر قسمتی از بدن برود به عنوان مثال اگر وارد مغز شود سکته مغزی ایجاد می‌کند و گ اهی به اندام تحتانی می‌رود.

وی تصریح کرد: این درد تمام ساق پا را دربر می‌گیرد به بیان دیگر از زانو به پایین دچار درد شدید شده و چون خون به پا نمی‌رسد رنگ پا کمرنگ‌تر می‌شود و در پی آن اختلال حسی به وجود می‌آید و این درد با داروهای ضد درد و مسکن‌ها هم کنترل نمی‌شود.

وی در پایان گفت: زمانی که بیمار با این درد مراجعه می‌کنند پزشک‌ها و مراکز اورژانس باید سریع تشخیص داده و از تجویز داروهای مخدر و ضد درد خودداری کنند و در این شرایط باید بیمار را سریعا به اتاق عمل رسانده و لخته‌ها را خارج کنند.

انتهای پیام

برچسب ها: درد ، پا ، لخته ، آمبولی ، ساعت ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار