معاون پیشگیری سازمان بهزیستی کل کشور گفت: ضریب انتقال بیماری ایدز از راه‌های جنسی از 8 به 40 درصد نزدیک می‌شود و در صورت عدم توجه به برنامه‌های کاهش آسیب موج چهارم ایدز شیوع پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مجید رضازاده در همایش آیین رونمایی از بیست و سومین باشگاه HIV مثبت کشور که در سالن شهید طحانی شهرستان ملارد وبا حضور جمعی از مسئولین برگزار شد ضمن اشاره به مقابله و کنترل موفقیت آمیز موج دوم ایدز در سال‌های گذشته که مشمول تزریق کنندگان مواد مخدر می شد اظهار داشت: یکی از راه های انتقال و شیوع این بیماری رفتارهای پرخطر جنسی است که از آمار 8 درصدی در سال‌های گذشته به آمار 40 درصدی انتقال از راه جنسی نزدیک می‌شویم و در صورت عدم توجه به برنامه‌های کاهش آسیب با موج دیگری از ایدز در کشور مواجه می‌شویم که در صورت وقوع به دلیل بازگشت موج دوم و همپایه شدن آن با موج سوم از آن تحت عنوان موج چهارم یاد می‌ کنیم.
 
وی در ادامه افزود: کاهش فقر، طلاق، آسیب‌های اجتماعی و تحکیم هرچه بیشتر بنیان‌های خانواده و تقویت سرمایه‌های اجتماعی می‌توان در مقابله، کاهش و کنترل این بیماری بازدارندگی سازنده‌ای را اعمال نمود که این امر خطیر با همیاری و همگرایی کلیه دستگاه‌های ذی ربط برگزار خواهد شد.
 
رضازاده در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه سازمان بهزیستی ورود خوبی به حوزه های گوناگون آسیب‌های اجتماعی داشته است و برنامه‌ها و استراتژی‌های معینی در حوزه زنان و کودکان آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفته است.
 
**فشارهای روحی و روانی ایدز مخرب‌تر از عوارض جسمانی آن است

 
داوود کرمی فرماندار ملارد در ادامه این مراسم ضمن اشاره به ضرورت توجه هر چه بیشتر به ابعاد روحی و روانی این بیماری اظهار داشت: فشارهای روانی این بیماری بسیار بیشتر از نارسایی جسمی آن است و درصورت عنایت هر چه بیشتر به مسائل روحی و روانی ضریب بقا و حیات فرد مبتلا افزایش پیدا خواهد نمود.
 
وی در ادامه افزود: در گذشته درصد بالایی به مبتلایان ویروس HIV از راه تزریق مواد مخدر بود اما متاسفانه امروز ضریب ابتلا از راه‌های جنسی افزایش یافته که با آگاه سازی و به رسمیت شناختن این بیماری تا حدود بسیاری می‌توان آن را کنترل نمود که خوشبختانه قدم‌های مثبتی در سا‌ل‌های اخیر در این راستا برگزار شده است.
 
**جایگاه برجسته ایران در حوزه بهداشت و سلامت در منطقه خاورمیانه

 
حجت السلام و المسلیمن حسین حسینی امام جمعه شهرستان ملارد در ادامه این مراسم با بیان تاکید اسلام بر اولویت و تقدم پیشگیری بر درمان اظهار داشت: دین مبین اسلام در حوزه بهداشت و درمان صاحب نظر و صاحب مکتب است و درصورت پایبندی به رعایت موازین شرعی و اسلامی بخش قابل توجهی از نارسایی‌های جسمی، روحی و روانی کاهش خواهد یافت.
 
وی در پایان ضمن اشاره به نقش و جایگاه برجسته آگاه سازی ارتقا سطح فرهنگ عمومی و پایبندی به عرفیات و اخلاقیات در کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی اقدامات مثبتی در این جهت عملیاتی نموده و خوشبختانه در آمارهای سازمان ملل نیز ایران در حوزه‌های سلامت و بهداشت در منطقه خاورمیانه از جایگاه برجسته‌ای برخورد است.
انتهای‌پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، ایدز ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار