نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی از کندی طرح های توسعه ای و برداشت از میدان های مشترک نفتی استان ایلام با کشور عراق انتقاد کرد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ایلام؛ احمد شوهانی در این باره گفت: ایران فعالیت بر روی میدان های مشترک نفتی و گازی استان ایلام با عراق را از سال 82 آغاز کرد در حالی که کشور همسایه عملیات ایجاد زیرساخت و بهره برداری از این میادین مشترک را سال 89 شروع کرد.
وی افزود: عراقی ها در این مدت کوتاه، پنج دکل نفتی روی این میادین قرار داده اند ولی ایران با توجه به سرمایه گذاری ناچیز تاکنون موفقیت چندانی در این زمینه به دست نیاورده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: استان ایلام بخش بزرگی از منابع نفتی و گازی کشور را در خود جای داده و سرمایه گذاری در این ذخایر زمینه را برای اشتغال بسیاری از جوانان استان و حتی کشور فراهم می کند.
شوهانی تاکید کرد: مناطقی مانند ایلام و خوزستان با توجه به در اختیار داشتن منابع خدادادی، استان های ثروتمندی هستند و در صورتی که دولت بخشی از درآمد نفت و گاز برداشت شده از این استان ها را صرف توسعه و پیشرفت آنها کند، بسیاری از مسائل و مشکل های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها حل خواهد شد.
وی ادامه داد: استان ایلام دارای 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است و تاکنون منابع بزرگ نفتی و گازی فراوانی در مرزهای مشترک دو کشور شناسایی شده که در صورت بهره برداری می تواند راهگشای بخش بسیار زیادی از مشکلات اقتصادی مردم استان و کشور شود.
میادین نفتی آذر و چنگوله در 25 کیلومتری جنوب باختری شهر مهران از توابع استان ایلام میان ایران و عراق مشترک است.
وزارت نفت در سال های گذشته طرح های توسعه و برداشت از این میادین مشترک را آغاز کرده و اکنون شمار چاه های منطقه آذر از 15 به 19 حلقه افزایش یافته است.
ظرفیت نفت درجای میدان آذر بر پایه برآوردهای نخستین، 2،5 میلیارد بشکه است.
با توجه به سیاست های جدید وزارت نفت دولت تدیبر و امید مبنی بر شتاب بخشی در توسعه میدان های نفتی مرزی، تامین مالی طرح توسعه میدان آذر از سوی شرکت ملی نفت ایران با جدیت دنبال می شود.
میادین نفتی آذر و چنگوله هر کدام ظرفیت تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت مرغوب و سبک دارند که در صورت بهره برداری کامل از آنها، روزانه 130 هزار بشکه نفت از این میادین برداشت خواهد شد.
٣٣ کیلومتر از جاده های دسترسی به این میادین نفتی تاکنون آسفالت شده که از این مقدار ٢١ کیلومتر جاده اصلی دسترسی و ١٢ کلیومتر جاده فرعی ‏به محل استقرار دکل های حفاری (سلر) است.
ایلام از لحاظ برخورداری از منابع گازی و نفتی به ترتیب در جایگاه دومین و سومین استان کشور قرار دارد./
 
 
 
 

برچسب ها: توسعه ، میدان نفتی ، ایلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.