رئیس پلیس راهور کشور گفت: با توجه به آمار مربوط به تلفات حوادث جاده‌ای و سهم عمده کودکان در آن استفاده از صندلی کودک نیازمند بازنگری جدی در قانون و اجباری شدن استفاده از آن است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سردار محمدرضا مهماندار در نشست خبری صبح امروز سومین کنگره بین‌المللی ایمنی در راه‌ها با بیان اینکه بخش مهمی از تلفات حوادث جاده‌ای مربوط به کودکان است افزود: کودکان همواره به عنوان سرنشین، عابرپیاده بخش مهمی از تلفات حوادث جاده‌ای را به خود اختصاص می‌دهند که نیازمند آموزش به کودکان و والدین از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله صداوسیما، آموزش و پروش است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه کودکان با توجه به فیزیک بدنی خود بیشتر در حوادث آسیب می بینند و نیازمند تجهیزات خاصی هستند تصریح کرد: متاسفانه هنوز استفاده از صندلی کودک اجباری نشده و ما پیشنهاد می‌کنیم با بازنگری در قانون استفاده از صندلی کودک و اجباری شدن آن و همچنین عدم نشستن کودکان زیر 12 سال در صندلی جلو از میزان این تلفات تاسف‌انگیز را کاهش دهیم. وی در ادامه تصریح کرد: فراگیر شدن این اصل مهم نیازمند فرهنگ سازی در بین مردم و به خصوص  والدین است تا همانطور که به لباس و تحصیل فرزندان خود اهمیت می‌دهند به لزوم استفاده از صندلی کودک و مزایای آن توجه بیشتری داشته باشند.

سردار مهماندار با اشاره به برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی ایمنی در راه‌ها بیان داشت: امید است با برگزاری این کنفرانس که در آن از تجارب کشورهای اروپایی به ویژه آلمان استفاده می‌شود در بازنگری قوانین، و احساس مسئولیت همه مسئولان جرقه‌ای ایجاد شود.

رئیس پلیس راهور کشور در ادامه با اشاره به 5 زیرفاکتور عنوان شده از سوی سازمان بهداشت جهانی در خصوص علل تصادفات اظهار داشت: سرعت، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از صندلی کودک، مشروبات الکلی و مواد مخدر و همچنین استفاده از تلفن همراه 5 اصل مهم در تصادفات جاده‌ای در همه کشورها بوده که در کشور ما نیز این عوامل از مهمترین علل هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: فراوانی سوانح در خصوص مشروبات الکلی بسیار پایین ولی تلفات آن در کشور ما بسیار بسیار است.

رئیس پلیس راهور کشور در خصوص بازنگری در تولیدات خودروها نیز گفت: با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی کشور ما مبنی بر تعداد اعضای خانواده باید بازنگری در نوع تولیدات خودرویی صورت بگیرد چراکه خانواده‌های 5 نفر به بالا نیز بتواند همچون سایر کشورها از خودروهای دارای کمربند ایمنی برای همه سرنشینان بهره‌مند شوند.

سردار مهماندار در ادامه با اشاره به مدیریت صحنه حوادث جاده‌ای بیان داشت: سازمان‌ها و نهادهای موثر در حوادث زیرمجوعه پلیس نیستند هر کسی که وارد صحنه می‌شود موظف به انجام مسئولیت‌های خود است و پلیس دخالتی در وظایف آنان نمی‌کنند اما بحث مدیریت صحنه حوادث به منظور عدم تداخل در انجام وظایف دستگاه‌ها است. پلیس با توجه به اینکه از ابتدای صحنه تصادف تا انتها در محل حضور دارد می‌تواند هماهنگ کننده موثری باشد پلیس تنها دستگاهی است که می‌تواند با شکل ساختاری خود تمام اتفاقات سوانح را مدیریت کند.

وی به سومین کنگره بین‌المللی کاهش ایمنی راه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: انتقال تجارب از کشورهای مختلف اروپایی از جمله آلمان در حوزه ترافیک یکی از موضوعات اساسی و مورد توجه بوده است. انتقال تجارب کشور آلمان که از سال 1970 به بعد توانست از 25 هزار کشته حوادث جاده‌ای امروز این رقم را به 3 هزار نفر در سال برساند مورد توجه و بهره برداری مسئولان اجرایی کشور قرار بگیرد.

وی در پایان با اشاره به کشته‌های حوادث ترافیکی کشور یادآور شد: امروز کشور ما توانسته از 28 هزار کشته در سال 85 به کمتر از 19 هزار نفر برسد ولی این رقم نیازمند برنامه‌ ریزی بیشتر برای کاهش آن در آینده است.
انتهای‌پیام/

برچسب ها: پلیس ، راهور ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار