حرف حساب "سارا عرفانی" در داستان‌نویسی یک کلمه است و بس و آن هم چیزی نیست جز آموزش زندگی مؤمنانه در عصر مدرن.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ "سارا عرفانی" در مقام نویسنده از همان نخستین آثار منتشر شده خود، تکلیفش را با مخاطبش روشن کرده است. خط و فکرش را در لفافه نمی‌پیچد و از مخاطب نمی‌خواهد که به اما و اگر و ایما و اشاره سعی کند تا به اندازه تار مویی از او و اندیشه مستتر شده در داستا‌هایش سر در آورد؛ حرف حساب او در داستان‌نویسی یک کلمه است و بس و آن هم چیزی نیست جز آموزش زندگی مؤمنانه در عصر مدرن.

مجموعه داستان «هدیه ولنتاین» نوشته سارا عرفانی نیز که توسط مؤسسه انتشارات کتاب نیستان براي دومين نوبت چاپ شده است بدون هیچ اغراقی برپایه همین تفکر و اندیشه نوشته شده است و او در مقام نویسنده در تمامی داستان‌هايش سعی کرده تا در موقعیت‌های متعدد و متفاوتی مخاطبش را با وجوه مختلفی از این نوع زیست در جامعه امروز آشنا کند.

شگرد عرفانی در داستان‌کوتاه‌نویسی بر چند مبنا استوار شده است. نخست این‌که او در ابتداي بیشتر داستان‌هایش، توصیف شخصیت و موقعیت و به عبارت دیگر شخصیت‌سازی و صحنه‌پردازی را تؤامان پیش چشم مخاطبش می‌آورد. داستان‌های او به طور عمده از شخصیت‌هایی امروزی و در لوکیشن‌هایی عادی و باورپذیر شکل و ساختار پیدا می‌کند و پس از جلو بردن داستان، در همان بخش‌های نخست داستان گره اصلی نهفته در داستان و اندیشه خودش را پیش چشم مخاطبش می‌گذارد که چیزی نیست جز انتقاد و یا اعتراض و یا تعجب و حس سؤال داشتن شخصیت داستان نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارد.

دومین و کاری‌ترین شگرد او در داستان کوتاه که شاید بتوان از آن به عنوان یکی از اصول حرفه‌ای داستان‌کوتاه‌نویسی نیز یاد کرد؛ خلق پایان‌بندی‌های شگفت‌انگیز در داستان‌هایش است. انسان‌های داستان‌هاي عرفانی برای دستیابی به موقعیتی دین‌مدارانه و آرمانی و یا برای به نتیجه رساندن پروسه‌ فکری و روانی خود که در بستر اندیشه دینی‌شان خلق شده، در پایان هر یک از داستان‌ها به تحولی بزرگ و یا موقعیتی بکر راهنمایی می‌شوند؛ که مهمترین کارکرد خلق این چنین صحنه‌هایی برای مخاطب، آشنایی با چگونه اندیشیدن و متفاوت اندیشیدن در بستر زندگی هزار رنگ جوامع امروزی است.
 
عرفانی در «هدیه ولنتاین» به شدت اهل ساده‌نویسی و دور شدن از اغراق‌های متداول است؛ او و موقعیت‌های داستانی‌اش بسیار ساده و قابل فهم هستند و شاید از فرط همین عادی بودن است که مخاطبانش را دچار نوعی شگفتی می‌کند.

جدای از همه این‌ها، عرفانی و داستان‌هایش اهل شعار دادن و تقسیم زیستی و تفکری فرد به دو بخش سفید و سیاه نیست؛ بلکه بالعکس سعی دارد تا باور زیست و زندگی مؤمنانه را با کلام لطیف و نرم و آرام و در عین حال جذاب و تعلیق‌گونه به پیشگاه مخاطبش تقدیم کند. این شیوه ارائه از سویی نمایانگر باور استوار نویسنده در انتخاب چهارچوب‌های فکری داستان‌اش و از سوی دیگر استفاده از ابزار‌های تحریک‌کننده و نه تهییج‌کننده برای ایجاد ارتباط داستانی با اوست.

در بخشي از كتاب مي‌خوانيم:
صداي باز شدن در پارکينگ را که شنيد، با سرعت صفحه‌هايي را که باز بودند، بست و از اينترنت بيرون آمد. کابل مودم را جدا کرد و به طرف اتاقش دويد.

از مدرسه که آمده بود، جلوي در خانه‌ي همسايه طبقه‌ي اول، کمي اين پا و آن پا کرده بود. شک داشت؛ اگر به مامان يا بابا حرفي مي‌زدند خيلي برايش بد مي‌شد. از طرفي نمي‌توانست اينترنت را بي‌خيال شود. زنگ زده بود و وقتي دختر همسايه در را باز کرده بود، مثل روزهاي قبل، کابل مودم را براي يکي دو ساعت قرض گرفته بود.

هر روز با خودش مي‌گفت: «امروز ديگه آخرين باره، فردا نمي‌گيرم.» اما وقتي وارد راهرو مي‌شد و چشمش به در خانه‌ي همسايه مي‌افتاد، وسوسه مي‌شد که ايميل‌هايش را چک کند و چند دقيقه‌اي با دوستانش گپ بزند.
 
مجموعه داستان «هدیه ولنتاین» با داستان‌هایی چون به خاطر تو، پارسا، صدف، هدیه ولنتاین، حضور آسمانی، از پشت ابر، یک مدل خاص، و در آخرین نگاهش براي دومين بار در 136 صفحه و با قیمت 7000 تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است. 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.